• Angels

Tradera - "ockerfrakt"

Var dum nog att bjuda på 8 st. objekt från samma försäljare på Tradera. Vann allihop vara 6 av dessa var jag helt ensam om att bjuda på.

Hade det varit 8 olika köpare på dessa objekt, så hade portot totalt blivit 216:-. Jag mailade glad i hågen till säljaren och bad om att få samfrakta. Jo visst fick jag det, för 175:-. Har själv räknat lite, rejält i överkant på vikter på vad kläderna borde kunna väga. Portot skulle gå på under 100:- och resten skulle alltså säljaren stoppa rakt ner i fickan (emballaget kostar ju lite dock, men säg att allt inkl. emballage skulle gå på 100:- ). Om säljaren anser att kläderna gick för billigt kanske h*n skulle satt ut ett högre utropspris kan jag tycka, istället för att ta vinsten på portot, enbart tack vare att jag bjöd på alla objekten.

Själv blev jag väldigt ledsen och känner nu att FAN jag skulle aldrig bjudit på dessa auktioner. Säljaren har rätt att neka mig samfraktning, men då ska ju varje klädesplagg sändas i för sig. 175:- i frakt är ju ren vinst för säljaren tack vare mitt bjudande. Om jag betalar de 216:- för frakten, så kan jag ju fortfarande inte garantera att jag får sakerna sända en och en. Och börjar jag bråka om frakten och sedan betalar så kanske mina pengar försvinner och sen får jag aldrig se några kläder.

Jag erkänner att jag gjort fel som tagit för givet att jag ska få samfrakta.

Hur hade ni gjort? Tradera är inte viktigt för mig och jag blir hellre avstängd än "lurad".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 18:03
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.

Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?

• Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"
  • k girl

Alltså, ärligt talat ser jag inte riktigt problemet.
    När du budar på en vara godkänner du ju frakten (jag budar själv aldrig på en vara om jag inte vet vad säljaren vill ha för frakten). Nu får du samfrakta något rabatterat jämfört om säljaren skulle skicka grejerna en och en. Det är väl jättebra? Lurad kan du ju inte direkt känna dig, då du budade på varorna fullt medveten om vad säljaren ville ha för frakten.

• ReRant

Äsch. Se det som en dyrköpt läxa och betala.
    75:- extra för 8 klädesplagg är inte så farligt. Det är mindre än en tia per plagg.

Shitt happens. Du kommer inte göra om misstaget. Och säljaren har inte gjort något fel. Han utgav från början vad frakten var.

• ReRant

"Shitt" med två t:n? Pinsamt, pinsamt..

• mion

Ja du.... har du budat o det inte står nåt i annonsen om samfrakt så får du nog stå ditt kast .... Har du pratat med säljaren?

• Minnie69

Ge positivt men poängsätt på skala vad gäller fraktkostnad i enlighet med vad du anser. Skriv kanske i kommentaren vad som gällde angående "samfrakt".

• Minnie69

Jag menar så andra som handlar av samme säljare kan veta att det är en person som skor sig vid samfrakt.

• Angels

Ja jag har pratat med säljaren och ja, jag vet att det är jag som gjort fel, men jag har då alltid samfraktat om köparen så velat, ÄVEN om jag inte skrivit samfrakt.

Det är inte jag som får rabatt, det är säljaren som tjänar en slant tack vare att jag bjöd på alla objekten.

Men då vet jag att det bara är jag som tycker så här.

• mion

Klart säljaren vill tjäna pengar vad är problemet??? Hur ska säljaren veta att en o samma person ska buda hem allt?

man vill ju tjäna pengar så....

• Minnie69
    Angels skrev 2009-05-09 11:58:49 följande:
    Ja jag har pratat med säljaren och ja, jag vet att det är jag som gjort fel, men jag har då alltid samfraktat om köparen så velat, ÄVEN om jag inte skrivit samfrakt.Det är inte jag som får rabatt, det är säljaren som tjänar en slant tack vare att jag bjöd på alla objekten.Men då vet jag att det bara är jag som tycker så här.
    Det är inte bara du som tycker så, jag anser att det är förkastligt och jag förväntar mig att om man skor sig på samfrakt så skriver man ut under vilka premisser man arbetar isf. Jag skulle tjaffsa och hålla på också. Däremot så kan man ju inte göra så mycket mer om säljaren är fullständigt omedgörlig, annat än att ta in det i sin bedömning om fraktkostnaden var rimlig. Det skulle jag definitivt inte anse, med 8 auktioner kan du lämna ett ganska så rejält avtryck i säljarbedömningen {#lang_emotions_djavulsk}
Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"