• Angels

Tradera - "ockerfrakt"

Var dum nog att bjuda på 8 st. objekt från samma försäljare på Tradera. Vann allihop vara 6 av dessa var jag helt ensam om att bjuda på.

Hade det varit 8 olika köpare på dessa objekt, så hade portot totalt blivit 216:-. Jag mailade glad i hågen till säljaren och bad om att få samfrakta. Jo visst fick jag det, för 175:-. Har själv räknat lite, rejält i överkant på vikter på vad kläderna borde kunna väga. Portot skulle gå på under 100:- och resten skulle alltså säljaren stoppa rakt ner i fickan (emballaget kostar ju lite dock, men säg att allt inkl. emballage skulle gå på 100:- ). Om säljaren anser att kläderna gick för billigt kanske h*n skulle satt ut ett högre utropspris kan jag tycka, istället för att ta vinsten på portot, enbart tack vare att jag bjöd på alla objekten.

Själv blev jag väldigt ledsen och känner nu att FAN jag skulle aldrig bjudit på dessa auktioner. Säljaren har rätt att neka mig samfraktning, men då ska ju varje klädesplagg sändas i för sig. 175:- i frakt är ju ren vinst för säljaren tack vare mitt bjudande. Om jag betalar de 216:- för frakten, så kan jag ju fortfarande inte garantera att jag får sakerna sända en och en. Och börjar jag bråka om frakten och sedan betalar så kanske mina pengar försvinner och sen får jag aldrig se några kläder.

Jag erkänner att jag gjort fel som tagit för givet att jag ska få samfrakta.

Hur hade ni gjort? Tradera är inte viktigt för mig och jag blir hellre avstängd än "lurad".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 18:03
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.

Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?

• Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"
  • Minnie69
    Angels skrev 2009-05-23 10:14:13 följande:
    Var ett tag sedan jag skrev denna tråd. Har ännu inte fått några kläder, trots att jag mailat och försökt ringa, men inget svar. Får väl erkänna mig lurad.
    Hur ser personens omdömen ut?
  • Angels
    Minnie69 skrev 2009-05-25 12:54:44 följande:
    Hur ser personens omdömen ut?
    Bra, det var därför jag bjöd på auktionerna.

Nu har jag dock ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.

Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?
  • karin76
    Angels skrev 2009-05-26 18:02:40 följande:
    Bra, det var därför jag bjöd på auktionerna. Nu har jag dock ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt. Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet? Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?
    Alltså: Hon har skickat dig trasiga kläder och dessutom tjänat 91 kronor på frakten! Det tycker i alla fall jag är riktigt ruttet och det ska du absolut skiva i ett omdöme. (Som jag tycker kan bli negativt) Men om du orkar tycker jag du ska börja med att klaga hos säljaren. Plaggen ska INTE vara trasiga om man inte har angett det i beskrivningen!
  • timri
    Bra, det var därför jag bjöd på auktionerna. Nu har jag dock ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt. Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet? Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?
    Det där är ju verkligen inte ok. Själv skulle jag ta upp det med säljare på en gång, ifrågasätta fraktkostnaden och även påpeka de trasiga plaggen.
  • Minnie69

Överpriset på frakten bör ju helt klart tas upp med säljaren, insisterar denne på att behålla den överskjutande summan skulle jag ge 1:a på "Var fraktkostnaden rimlig?", mer än dubbelt är inte rimligt . Men troligtvis återbetalar h*n väl om h*n har goda omdömen sedan tidigare så borde dessa vara välförtjänta.

Sömmarna skulle jag påtala, men även nämna att det ju är lagbart men att det kanske borde ha framgått av objektsbeskrivningen. Erbjuder säljaren någon form av kompensation så skulle jag ge en hyffsad siffra på "Överensstämde objektet med objektsbeskrivningen?", men struntar säljaren i det hela så skulle jag väga in det i "sifferbetyget" och ge en siffra på den lägre sidan på just dessa två objekt, men bra på de andra som hade korrekt objektsbeskrivning.

• Minnie69
    Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?
    Tycker som sagt inte att du behöver skriva det på alla 8, men däremot kan du ju ta med det i "sifferbetyget" på samtliga, då kommer det ju att återspeglas för andra köpare att frakten kan bli förhållandevis dyr. Någon auktion kan du ju dessutom nämna det utförligen så att det framgår att det just rörde sig om vinstpåslag av stora mått vid samfrakt, jag skulle vilja veta om en säljare inte följer postens portotabell vid samfrakt, så då gör du ju kommande köpare en tjänst. Men endast om säljaren vägrar att återbetala överskjutande belopp!
  • yatsy

Faan va ruttet av henne. Jag hade påpekat innan jag betalade att frakten inte borde gå på mer än hundra. Klart du ska skriva som det är i omdömet. Andra borde ju få en chans att undgå att bli lurade. det va ju pengar som hon inte skulle ha. Och att två plagg var dåliga i sömmarna vill man ju faktiskt veta när man vill köpa för att kunna besluta vad man tycker är rimligt värde! varför ska man ge bra omdöme när hon inte varit ärlig?

• redneck girl

jag hade ringt upp och förklarat mitt missnöje.du ska ha tillbaka mellanskillnaden.och naturligtvis ska du få lämna tillbaka de plagg som sömmarna gått i,om inget stod i beskrivningen.och är hon en normal människa så borde hon erbjuda sig att du får kläderna billigare om du vill det.man ska inte godta en massa dumheter.lyssnar hon inte ge henne en röding(neg).men vänta och se om hon lämnar på dig först.

• karin76

Fast du kan ju inte kräva att få tillbaks pengar för frakten. Du har ju trots allt accepterat en kostnad när du budade. ÄVEN om jag, som sagt, tycker att det är ruttet att ta en massa extra betalt. Fattar inte varför folk överhuvudtaget tar mer betalt än det verkligen kostar att skicka. Det är väl inte DET man ska tjäna pengarna på?!

Men påpeka det ska du såklart! OM du inte vill lämna neg, på alla omdömen så gör det på de som var trasiga och positivt på resten. (OM inte köparen tar tillbaks de trasiga och ger dig pengarna åter!) Men även i positiva omdömen kan du ju skriva typ "jag betalade x kronor men portot var bara på x". Så vet kommande köpare att säljaren är en sådan som tar mer betalt än det verkligen kostar!

• zuperduperme

jag köpte en body av en kille på tradera. betalade in pengarna+frakten på 24 kr samma dag. han tackade och sa att han skulle skicka den samma dag. dagarna gick och den kom aldrig sen efter drygt en vecka så fick ja ett mejl av honom där han skrev att det hade kostat 6 kr mer och bad mig sätta in de på hans konto. sjukt!!!
    jag har själv några gånger fått lite dyrare fraktkostnad pga skrymande, men ja skulle ju aldrig kräva köparen på det i efterhand

Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"