• Angels

Tradera - "ockerfrakt"

Var dum nog att bjuda på 8 st. objekt från samma försäljare på Tradera. Vann allihop vara 6 av dessa var jag helt ensam om att bjuda på.

Hade det varit 8 olika köpare på dessa objekt, så hade portot totalt blivit 216:-. Jag mailade glad i hågen till säljaren och bad om att få samfrakta. Jo visst fick jag det, för 175:-. Har själv räknat lite, rejält i överkant på vikter på vad kläderna borde kunna väga. Portot skulle gå på under 100:- och resten skulle alltså säljaren stoppa rakt ner i fickan (emballaget kostar ju lite dock, men säg att allt inkl. emballage skulle gå på 100:- ). Om säljaren anser att kläderna gick för billigt kanske h*n skulle satt ut ett högre utropspris kan jag tycka, istället för att ta vinsten på portot, enbart tack vare att jag bjöd på alla objekten.

Själv blev jag väldigt ledsen och känner nu att FAN jag skulle aldrig bjudit på dessa auktioner. Säljaren har rätt att neka mig samfraktning, men då ska ju varje klädesplagg sändas i för sig. 175:- i frakt är ju ren vinst för säljaren tack vare mitt bjudande. Om jag betalar de 216:- för frakten, så kan jag ju fortfarande inte garantera att jag får sakerna sända en och en. Och börjar jag bråka om frakten och sedan betalar så kanske mina pengar försvinner och sen får jag aldrig se några kläder.

Jag erkänner att jag gjort fel som tagit för givet att jag ska få samfrakta.

Hur hade ni gjort? Tradera är inte viktigt för mig och jag blir hellre avstängd än "lurad".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 18:03
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.

Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?

• Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"
  • Angels

Jag är den bästa mamman dom har skrev 2009-05-09 12:09:05 följande:

Kan vara så att det måste skickas som postpacket 175 kr kostar det då och kan spåras vänta tills du får ditt packet innan du klagar på det.Alla har rätt att ta ut embalage bara själva portot står i kostnade som du godkänner som du säger så fick du ändå frakten billigare än vad som igentligen skulle tas ut.
    Nja, jag har inte klagat till säljaren, har bara ställt en allmän fråga om hur ni andra hade gjort, för jag blev ledsen och förvånad när jag insåg hur mycket portot skulle gå på. Men jag väntar och ser vad jag får för paket.
  • trollkarl
    Angels skrev 2009-05-09 12:11:52 följande:
    Jag är den bästa mamman dom har skrev 2009-05-09 12:09:05 följande: Nja, jag har inte klagat till säljaren, har bara ställt en allmän fråga om hur ni andra hade gjort, för jag blev ledsen och förvånad när jag insåg hur mycket portot skulle gå på. Men jag väntar och ser vad jag får för paket.
    återigen....

ta en diskussion med säljaren... om inte så dra tillbaka budet och tacka för dig..

eller rapportera till tradera för "ocker" som du säger. det är ju som tur är inte lagligt =)
  • Angels
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:13:37 följande:
    återigen....ta en diskussion med säljaren... om inte så dra tillbaka budet och tacka för dig..eller rapportera till tradera för "ocker" som du säger. det är ju som tur är inte lagligt =)
    Men vad händer om jag tar denna diskution och säljaren blir sur på mig och behåller kläderna OCH mina pengar. Då går mina pengar förlorade, inte sant?
  • trollkarl
    Angels skrev 2009-05-09 12:15:54 följande:
    Men vad händer om jag tar denna diskution och säljaren blir sur på mig och behåller kläderna OCH mina pengar. Då går mina pengar förlorade, inte sant?
    har du satt in dom? om du gjort det och säljaren inte skickar dig nåt så är det polisanmälan för bedrägeri alt grovt beroende på summa.
    om inte så gör som jag sa. du har rätt att backa ur en affär som tur är..
  • k girl
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:18:07 följande:
    har du satt in dom? om du gjort det och säljaren inte skickar dig nåt så är det polisanmälan för bedrägeri alt grovt beroende på summa. om inte så gör som jag sa. du har rätt att backa ur en affär som tur är..
    Inte på Tradera.
    "I och med att du lägger ett bud förbinder du dig till att genomföra affären om du vinner budgivningen. Samma sak gäller om du klickar på "köp nu". Säljaren har rätt att driva igenom affären eftersom det har skapats ett bindande avtal er emellan. "
  • Angels
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:18:07 följande:
    har du satt in dom? om du gjort det och säljaren inte skickar dig nåt så är det polisanmälan för bedrägeri alt grovt beroende på summa. om inte så gör som jag sa. du har rätt att backa ur en affär som tur är..
    Nej jag har inte betalat än. Och polisen lär väl ändå inte göra något åt så små summor tyvärr. Men jag tar och betalar kläderna, för jag vill egentligen gärna ha dem, annars hade jag inte bjudit på dem och så får jag se vad jag lämnar för omdömme.
  • Minnie69

Är nog så att den totala vikten eller storleken för din försändelse gör att säljaren skickar som postpaket. Finns ett postpaket à 175kr

Vikt                     Pris per kolli                                       Pris skrymmande        
                                exkl moms        inkl moms                  exkl moms          inkl moms

3                           150:–                    120:–                    217:50                  174:–

5                           175:–                    140:–                    255:–                    204:–

10                         225:–                    180:–                    330:–                    264:–

Mått och vikt: Maxlängd 1,5 meter. Kollin som har en längd + omkrets som är större än 2 meter taxeras som skrymmande.

För kollin som är längre än 1,2 meter tillkommer en avgift på 62:50 (50:– exkl moms).

Vikt per kolli högst 20 kg.
    http://www.posten.se/m/text_ptm_priser_privat?csref=google

• trollkarl
    k girl skrev 2009-05-09 12:24:17 följande:
    Inte på Tradera. "I och med att du lägger ett bud förbinder du dig till att genomföra affären om du vinner budgivningen. Samma sak gäller om du klickar på "köp nu". Säljaren har rätt att driva igenom affären eftersom det har skapats ett bindande avtal er emellan. "
    ursäkta men *ROFLMAO*
    det låter bra men är inte lagligt hållbart...
  • karmasus

säljaren skickar det säkert som postpaket som man säger ovan.

Föreslå Schenker eller DHL så kommer du billigare undan. Säljaren kanske inte är medveten om det. Säljarnen kanske kollar bara i Postens portotabellen.

• Minnie69

Dvs ditt paket ska då väga mer än 3 kg. Om det verkar rimligt så är det nog förklaringen. Räkna själv på om det skulle kunna vara lönsamt med några försändelser och samfrakt som går som brev och föreslå säljaren det isf och se hur denne ställer sig. Men det är nog så att skillnaden grundar sig på att det nu blir paket ej brev

Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"