• Angels

Tradera - "ockerfrakt"

Var dum nog att bjuda på 8 st. objekt från samma försäljare på Tradera. Vann allihop vara 6 av dessa var jag helt ensam om att bjuda på.

Hade det varit 8 olika köpare på dessa objekt, så hade portot totalt blivit 216:-. Jag mailade glad i hågen till säljaren och bad om att få samfrakta. Jo visst fick jag det, för 175:-. Har själv räknat lite, rejält i överkant på vikter på vad kläderna borde kunna väga. Portot skulle gå på under 100:- och resten skulle alltså säljaren stoppa rakt ner i fickan (emballaget kostar ju lite dock, men säg att allt inkl. emballage skulle gå på 100:- ). Om säljaren anser att kläderna gick för billigt kanske h*n skulle satt ut ett högre utropspris kan jag tycka, istället för att ta vinsten på portot, enbart tack vare att jag bjöd på alla objekten.

Själv blev jag väldigt ledsen och känner nu att FAN jag skulle aldrig bjudit på dessa auktioner. Säljaren har rätt att neka mig samfraktning, men då ska ju varje klädesplagg sändas i för sig. 175:- i frakt är ju ren vinst för säljaren tack vare mitt bjudande. Om jag betalar de 216:- för frakten, så kan jag ju fortfarande inte garantera att jag får sakerna sända en och en. Och börjar jag bråka om frakten och sedan betalar så kanske mina pengar försvinner och sen får jag aldrig se några kläder.

Jag erkänner att jag gjort fel som tagit för givet att jag ska få samfrakta.

Hur hade ni gjort? Tradera är inte viktigt för mig och jag blir hellre avstängd än "lurad".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 18:03
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.

Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?

• Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"
  • Ekorrfamiljen

Hoppar in och lägger mig i. På senaste tiden har jag flera gånger köpt bebiskläder där det står ett fraktpris i auktionen och sedan när säljaren mailar och berättar totalsumman så har de lagt på 12:- för skrymmandetillägg!!

Hallå, hur svårt är det att packa en bebiströja eller ett par mjukisbyxor i strl. 62 utan att det blir skrymmande!? Inte svårt alls! Platta ut det istället för att rulla ihop allt till en boll. MORRRR!!

Så, nu har jag avreagerat mig lite. Nya traderare, läs och lär!!

The confused squirrel strikes again...
  • DreamCatcher

Jag blir sur när jag som säljare skriver ut frakt, tex 12kr för en body och ändå får sämre i betygsbedömningen av mig för att dom tkr att frakten var för dyr??

Som flera tidigare har påpekat, det är posten som avgör fraktsumman, inte jag!

• Åsa

Såvida säljaren inte tar ut mer i frakt än det kostar att skicka tycker jag inte h*n gjort något fel, och det ser du ju lätt när paketet kommer. Varför skulle någon låta bli att skicka för att "hämnas"? låter långsökt, åtminstone om det är någon med positiva omdömen.
    Jag föreslår något av följande:
    Tacka vänlgt för affären men säg att du missbedömt hur dyr frakten skulle bli; betala varorna och låt säljaren behålla dem. (kan vara idé om varorna varit mkt billiga)
    Betala frakten som sagt och se vad portot ligger på. Om det stämmer har säljaren gott samvete; om det lagts på en massa är det läge att ifrågasätta.

Och först och främst, fråga om säljaren har möjlighet att välja DHL i stället, om du själv har något utlämningsställe hyfsat nära.

• brainn
    Ekorrfamiljen skrev 2009-05-09 22:13:44 följande:
    Hoppar in och lägger mig i. På senaste tiden har jag flera gånger köpt bebiskläder där det står ett fraktpris i auktionen och sedan när säljaren mailar och berättar totalsumman så har de lagt på 12:- för skrymmandetillägg!! Hallå, hur svårt är det att packa en bebiströja eller ett par mjukisbyxor i strl. 62 utan att det blir skrymmande!? Inte svårt alls! Platta ut det istället för att rulla ihop allt till en boll. MORRRR!! Så, nu har jag avreagerat mig lite. Nya traderare, läs och lär!!
    Haha!

Det måste nästan vara svårare att få en body skrymmande än oskrymmande!

Skickades de stående?
  • Leone i Västerås
    brainn skrev 2009-05-10 00:11:49 följande:
    Haha! Det måste nästan vara svårare att få en body skrymmande än oskrymmande!Skickades de stående?
    *s'*

Jag har faktiskt fått en body hemskickad en gång, där det var pålagt för skrymmandetillägg. Jag ifrågasatte det, men säljaren hävdade att det var rätt. Orkade inte tjafsa iom att jag ville ha bodyn till min tjej.
    Hem kommer ett paket som är ca 6*8 cm stort. Bodyn var vikt 5 gånger!!!!! Sedan packad i ganska tjockt papper. Jag fick hem en liten knöl liksom, fast bodyn var snygg
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Angels

Haha, som folk håller på. Personligen har jag vid flertal tillfällen missat skrymmandeavgiften när jag lagt ut fraktkostnaden på mina auktioner och då har jag själv betalt till de 12:-. Skulle aldrig kräva köparen på detta om jag inte skrivit med det i annonsen.

Leone i Västerås skrev 2009-05-10 09:41:33 följande:

*s'*Jag har faktiskt fått en body hemskickad en gång, där det var pålagt för skrymmandetillägg. Jag ifrågasatte det, men säljaren hävdade att det var rätt. Orkade inte tjafsa iom att jag ville ha bodyn till min tjej.Hem kommer ett paket som är ca 6*8 cm stort. Bodyn var vikt 5 gånger!!!!! Sedan packad i ganska tjockt papper. Jag fick hem en liten knöl liksom, fast bodyn var snygg
  • Ekorrfamiljen
    brainn skrev 2009-05-10 00:11:49 följande:
    Haha! Det måste nästan vara svårare att få en body skrymmande än oskrymmande!Skickades de stående?
    Hehe! Nä, men som Leone skrev så har de varit hoprullade, eller typ instoppade i en Corn Flakes-kartong!! Hallå, så ömtålig är inte en body. Det räcker ju med en mailingbag (typ sån man köper på IKEA) eller en rejäl plastpåse + tejp!

Jag har skickat en fleeceoverall i strl. 62 utan att det blev skrymmande, så!

PACKA PLATT!
    The confused squirrel strikes again...
  • Angels

Var ett tag sedan jag skrev denna tråd. Har ännu inte fått några kläder, trots att jag mailat och försökt ringa, men inget svar. Får väl erkänna mig lurad.

• queenofangels

jag försöker räkna ut frakten hemma när jag lägger ut mina aktioner.är tyvärr dålg på att skriva ut den på aktionen. men blir de att ja råkat ta förmycke pengar i frakt skickar jag alltid ett mail till köparen o ber om deras kontonummer så jag kan sätta in pengarna som blir över. är ibaldn svårt med skrymmande.

• Ari Gold

Du kan få sakerna skickade med schenker för 29 kr.

Men inte ens med posten kan det stämma. Man KAN inte betala mer än typ 80 spänn för "stort brev".

Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"