Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Angels

Tradera - "ockerfrakt"

Var dum nog att bjuda på 8 st. objekt från samma försäljare på Tradera. Vann allihop vara 6 av dessa var jag helt ensam om att bjuda på.

Hade det varit 8 olika köpare på dessa objekt, så hade portot totalt blivit 216:-. Jag mailade glad i hågen till säljaren och bad om att få samfrakta. Jo visst fick jag det, för 175:-. Har själv räknat lite, rejält i överkant på vikter på vad kläderna borde kunna väga. Portot skulle gå på under 100:- och resten skulle alltså säljaren stoppa rakt ner i fickan (emballaget kostar ju lite dock, men säg att allt inkl. emballage skulle gå på 100:- ). Om säljaren anser att kläderna gick för billigt kanske h*n skulle satt ut ett högre utropspris kan jag tycka, istället för att ta vinsten på portot, enbart tack vare att jag bjöd på alla objekten.

Själv blev jag väldigt ledsen och känner nu att FAN jag skulle aldrig bjudit på dessa auktioner. Säljaren har rätt att neka mig samfraktning, men då ska ju varje klädesplagg sändas i för sig. 175:- i frakt är ju ren vinst för säljaren tack vare mitt bjudande. Om jag betalar de 216:- för frakten, så kan jag ju fortfarande inte garantera att jag får sakerna sända en och en. Och börjar jag bråka om frakten och sedan betalar så kanske mina pengar försvinner och sen får jag aldrig se några kläder.

Jag erkänner att jag gjort fel som tagit för givet att jag ska få samfrakta.

Hur hade ni gjort? Tradera är inte viktigt för mig och jag blir hellre avstängd än "lurad".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 18:03
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.

Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?

• Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"
  • Lejån
    zuperduperme skrev 2009-05-27 15:10:19 följande:
    jag köpte en body av en kille på tradera. betalade in pengarna+frakten på 24 kr samma dag. han tackade och sa att han skulle skicka den samma dag. dagarna gick och den kom aldrig sen efter drygt en vecka så fick ja ett mejl av honom där han skrev att det hade kostat 6 kr mer och bad mig sätta in de på hans konto. sjukt!!! jag har själv några gånger fått lite dyrare fraktkostnad pga skrymande, men ja skulle ju aldrig kräva köparen på det i efterhand
    En body med frakt på 24 kr och DESSUTOM 6 kr mer? Var det vuxenstorlek eller?
  • Troll1

Hör av dig till säljaren direkt. Idag...
    OM personen ifråga inte är tillmötesgående så tycker jag att du ska kryssa i "orimligt hög frakt" (kan inte den exakta frasen) vid staplarna på alla 8!!
    Dessutom ta kontakt med Tradera och anmäl det. De vill inte ha så´nt här på sin sida.

Men som sagt kontakta säljaren allra först.

Lycka till!

• SanSin

Jag skulle ta upp det med säljaren, har han inte skrivit klart och tydligt i texten att han tänkt ta fantasipriser så ska man betala bara frakten tycker jag. Om du vill ha ett litet tips på sidan om: Gå till en loppis nästa gång du ska handla kläder för det är hutlöst dyrt med frakt och sånt på Tradera om man jämför loppis. Det är samma skick, du får klämma och känna på grejerna och det är ingen frakt. =)

• zuperduperme
    Lejån skrev 2009-05-27 15:13:55 följande:
    En body med frakt på 24 kr och DESSUTOM 6 kr mer? Var det vuxenstorlek eller?
    nä de va konstigt nog storlek 56. och de fanns inga stenar eller nått i paketet heller {#lang_emotions_wink}
  • Lejån
    zuperduperme skrev 2009-05-27 15:22:56 följande:
    nä de va konstigt nog storlek 56. och de fanns inga stenar eller nått i paketet heller
    Shit!! Då är det verkligen orimligt. inte en krona mer än 12 kr.
  • Troll1
    zuperduperme skrev 2009-05-27 15:10:19 följande:
    jag köpte en body av en kille på tradera. betalade in pengarna+frakten på 24 kr samma dag. han tackade och sa att han skulle skicka den samma dag. dagarna gick och den kom aldrig sen efter drygt en vecka så fick ja ett mejl av honom där han skrev att det hade kostat 6 kr mer och bad mig sätta in de på hans konto. sjukt!!! jag har själv några gånger fått lite dyrare fraktkostnad pga skrymande, men ja skulle ju aldrig kräva köparen på det i efterhand
    Hoppas han fick ett urdåligt omdöme, om ens ngt alls. Skitdåligt!
  • Ekorrfamiljen
    zuperduperme skrev 2009-05-27 15:22:56 följande:
    nä de va konstigt nog storlek 56. och de fanns inga stenar eller nått i paketet heller
    Inte en chans att det kan ha kostat 30:- Då måste han ju ha köpt ett sånt färdigfrankerat kuvert, eller hur lyckades han få det så dyrt?
    The confused squirrel strikes again...
  • zuperduperme

jag gav honom dåligt pga frakten. då kontrade han med att skriva nått surt. och nej det kom i ett vanligt paketpapper {#lang_emotions_undecided}

• annavanste1

Måste fråga er som är duktiga på Tradera, vad betyder samfrakta???
    Har man köpt tex 5 saker från en säljare och h.n vill samfrakta betyder det då att det blir mindre fraktkostnad eller nånting annat???

• TheMother
    annavanste1 skrev 2009-06-19 17:03:09 följande:
    Måste fråga er som är duktiga på Tradera, vad betyder samfrakta??? Har man köpt tex 5 saker från en säljare och h.n vill samfrakta betyder det då att det blir mindre fraktkostnad eller nånting annat???
    Det betyder att man kan/vill skicka sakerna i samma paket. Vikten blir ju högre i det paketet men totalsumman för frakten brukar bli lägre.
  • Sammi

Hej när ni bjuder på en sak då accepterar ni frakten sen om det blir billigare för han som skickar då ska ni ändå inte gnälla när ni bjuder står frakten och tycker ni inte att det stämmer ska ni fasen inte bjuda då heller rätta mig om jag har fel .......................P?

• Indianica
    annavanste1 skrev 2009-06-19 17:03:09 följande:
    Måste fråga er som är duktiga på Tradera, vad betyder samfrakta???
    Har man köpt tex 5 saker från en säljare och h.n vill samfrakta betyder det då att det blir mindre fraktkostnad eller nånting annat???
    Ja, precis så är det. Det blir dyrare att skicka varje plagg för sig, än att packa alla i samma kuvert.
  • Indianica
    Sammi skrev 2011-02-21 14:07:49 följande:
    Hej när ni bjuder på en sak då accepterar ni frakten sen om det blir billigare för han som skickar då ska ni ändå inte gnälla när ni bjuder står frakten och tycker ni inte att det stämmer ska ni fasen inte bjuda då heller rätta mig om jag har fel .......................P?
    Det är en moralisk fråga, men juridiskt har du rätt. Avtalet gäller det som står i beskrivningen och står det inget om samfrakt, kan man inte ta förgivet att det är okej att samfrakta och få ned priset för frakten för egen del. I sådana här fall är det bästa alltid att skicka meddelande före man budar och fråga säljaren om t.ex. samfrakt är okej om man vinner flera bud.

Jag tycker det är så pass vanligt med ockerfrakt på Tradera att jag i regel aldrig budar på folk som typ tar 50 kr i frakt och emballage (typ matkasse) för en t-shirt eller dylikt. Jag anser det inte vara seriöst, men sådana här fall är ju lurigare.

I det här fallet kan det ju helt enkelt vara så att säljaren är väldigt obetänksam och ego och bara tycker att hon själv gjorde en god affär när du ville ha allti samma paket och kan stoppa mellanskillanden i fickan. Hon kanske faktiskt aldrig tänkte på att du ville ha billigare frakt, utan bara färre paket.

Som någon annan skrev är det bästa alltid att höra av sig i efterhand om man är missnöjd och du är missnöjd med både frakt och trasiga kläder. Är säljaren otrevlig, tveka inte på negativt omdöme, det behövs!
  • biologic

Råkade ut för samma sak igår, men jag orkade inte tjafsa. Så en femtiolapp åker väl rätt ner i fickan på säljaren.

Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"