• Angels

Tradera - "ockerfrakt"

Var dum nog att bjuda på 8 st. objekt från samma försäljare på Tradera. Vann allihop vara 6 av dessa var jag helt ensam om att bjuda på.

Hade det varit 8 olika köpare på dessa objekt, så hade portot totalt blivit 216:-. Jag mailade glad i hågen till säljaren och bad om att få samfrakta. Jo visst fick jag det, för 175:-. Har själv räknat lite, rejält i överkant på vikter på vad kläderna borde kunna väga. Portot skulle gå på under 100:- och resten skulle alltså säljaren stoppa rakt ner i fickan (emballaget kostar ju lite dock, men säg att allt inkl. emballage skulle gå på 100:- ). Om säljaren anser att kläderna gick för billigt kanske h*n skulle satt ut ett högre utropspris kan jag tycka, istället för att ta vinsten på portot, enbart tack vare att jag bjöd på alla objekten.

Själv blev jag väldigt ledsen och känner nu att FAN jag skulle aldrig bjudit på dessa auktioner. Säljaren har rätt att neka mig samfraktning, men då ska ju varje klädesplagg sändas i för sig. 175:- i frakt är ju ren vinst för säljaren tack vare mitt bjudande. Om jag betalar de 216:- för frakten, så kan jag ju fortfarande inte garantera att jag får sakerna sända en och en. Och börjar jag bråka om frakten och sedan betalar så kanske mina pengar försvinner och sen får jag aldrig se några kläder.

Jag erkänner att jag gjort fel som tagit för givet att jag ska få samfrakta.

Hur hade ni gjort? Tradera är inte viktigt för mig och jag blir hellre avstängd än "lurad".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 18:03
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.

Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?

• Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"
  • Bellbox
    karin76 skrev 2009-05-09 14:14:15 följande:
     Att dina pengar ska "försvinna" som du skriver finns det väl ingen risk för? Säljaren har ju ingått ett köp precis som du och måste givetvis skicka kläderna om du betalar.
    Det JAG fattat det som är att eftersom säljarna skriver "jag ansvarar inte för postens slarv" så kan de lura köparen genom att först se till att få betalt sen "säga" att de lagt paketet på Posten fastän de inte gjort det bara för att sen säga att "de visst lagt det på Posten men att det måste kommit bort då"...
    På så sätt frå de pengarna och behåller kläderna (t.ex) men köparen blir lurad...
    (men det är det enda hittills negativa som någon varnat mig om ang att köpa på t.ex Tradera eller via Blocket om man ber dem skicka (om man inte kan hämta själv alltså)
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan född 08ღ ♥ ღ MA 0902 ♥.?°´¯)
  • CarlHerman

Har du frågat säljaren varför hon inte kan tänka sig att skicka med DHL istället? Då kan hon ju inte ta nåt extra betalt heller för emballage ingår. Det är ju lätt kollat hur långt hon har till närmsta dhl utlämningsställe, ifall hon skyller på att det är långt för henne. Annars får du skriva "varning för ockerfrakt" i omdömet, åtta gånger om.

• Dr Mupp

du märker ju enklast om säljaren luras eller inte när paketet kommer. Då se du ju om frakten stämmer med kostnaden. 175 kr låter som att det blir skickat med paket som väger max 3 kg.

Nu vet jag ju inte vad du köpt men 8 plagg kommer nog upp ganska nära 3 kg gränsen och då stämmer frakten. Och att då straffa säljaren för postens priser är ju ganska taskigt. Det är ju inte säljaren som betsämmer vad posten tar.

• Pappatilltwins
    Bellbox skrev 2009-05-09 14:28:35 följande:
    Får jag fråga en sak ang frakt och säljare (är rätt ny på Tradera); på vilket sätt kan säljaren tjäna pengar på frakten; de måste väl betala frakten & man kan som köpare kontrollera sen at de satt på rätt mängd märken på paketet väl? *o-insatt & naiv är jag*
    Om vi säger att du köper ett par jeans på tradera.
    Det står kanske frakt 70kr i auktionen eller liknande.
    När du sedan får hem byxorna har säljaren bara betalt 36kr i porto. Resterade 34kr stoppar säljaren rakt ner i fickan.
  • jummie

Det allra enklaste är väl att maila o fråga vad paketet väger och hur det är packat. Kan ju vara så att säljaren inte har kunskapen om hur man packar på bästa sätt eller inte läst av portotabellen korrekt!

• Angels
    Dr Mupp skrev 2009-05-09 14:37:41 följande:
    du märker ju enklast om säljaren luras eller inte när paketet kommer. Då se du ju om frakten stämmer med kostnaden. 175 kr låter som att det blir skickat med paket som väger max 3 kg. Nu vet jag ju inte vad du köpt men 8 plagg kommer nog upp ganska nära 3 kg gränsen och då stämmer frakten. Och att då straffa säljaren för postens priser är ju ganska taskigt. Det är ju inte säljaren som betsämmer vad posten tar.
    Nä, men jag har inte tänkt straffa säljaren heller. Jag har betalat paketet och så får vi se vad som händer. Säkert lurar inte säljaren mig, men jag blir ändå orolig och förvånad när det jag räknar på inte stämmer överens med det som säljaren räknar på. Men säljaren kan ha rätt och jag fel. Återstår att se!
  • karin76
    Bellbox skrev 2009-05-09 14:31:38 följande:
    Det JAG fattat det som är att eftersom säljarna skriver "jag ansvarar inte för postens slarv" så kan de lura köparen genom att först se till att få betalt sen "säga" att de lagt paketet på Posten fastän de inte gjort det bara för att sen säga att "de visst lagt det på Posten men att det måste kommit bort då"... På så sätt frå de pengarna och behåller kläderna (t.ex) men köparen blir lurad... (men det är det enda hittills negativa som någon varnat mig om ang att köpa på t.ex Tradera eller via Blocket om man ber dem skicka (om man inte kan hämta själv alltså)
    Nä, man kan såklart aldrig vara säker på att säljaren verkligen skickat. Har hänt mig och då står ju ord mot ord. Jag menade bara att köparen inte ska vara orolig för att ens fråga. Man har givetvis rätt att få en förklaring från säljaren på en vänlig fråga utan att straffas. Men som sagt...man vet aldrig...vissa är helt enkelt inte seriösa. För övrigt är det rätt löjligt att skriva att man "inte ansvarar för postens slarv". Nä, varför skulle man göra det?!
  • Jag är den bästa mamman dom har
    karin76 skrev 2009-05-09 14:50:10 följande:
    Nä, man kan såklart aldrig vara säker på att säljaren verkligen skickat. Har hänt mig och då står ju ord mot ord. Jag menade bara att köparen inte ska vara orolig för att ens fråga. Man har givetvis rätt att få en förklaring från säljaren på en vänlig fråga utan att straffas. Men som sagt...man vet aldrig...vissa är helt enkelt inte seriösa. För övrigt är det rätt löjligt att skriva att man "inte ansvarar för postens slarv". Nä, varför skulle man göra det?!
    Varför man skriver det för att dom som handlar inte fattar att jag som person inte kan ansvara för det, och du får nästan alltid neg om något skulle försvinna eller så vill dom ha pengar tillbaka. Nu är jag egen företagare på tradera och måste stå för allt som kommer bort frågan är hur många som lurar en och så
  • Mopsan

Tycker faktiskt att om det skickas med posten så låter det priset logiskt posten är verkligen skitdyrt. Annars kan du väll föreslå dhl det är ju jättebilligt just nu om du beställer frakten över tradera. En large låda kostar vad? 84 tror det ska vara så.

• Leone i Västerås

Som säljare själv på Tradera kan jag bara tala för mig själv, och jag skulle ALDRIG göra som säljaren i TS exempel.
    Jag har alltid fraktkostnaden utsatt i varje enskild auktion, men om någon vinner flera auktioner så är det självklart att jag packar så att det blir mest förmånligt för köparen.
    Jag köper alltid mailingbags (som blir gratis för köparen) för att få ner emballagevikten och ser till att portot blir billigast möjliga.
    Inte vill jag tjäna på portopengarna! Det verkar enormt småaktigt!

Däremot så har ju inte säljaren i TS exempel gjort fel egentligen, då han haft fraktkostnaden utsatt, och iom att man budar har man accepterat dem. Ska man vara garanterad att få samfrakt så bör man kanske maila och fråga innan man budar.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"