• Angels

Tradera - "ockerfrakt"

Var dum nog att bjuda på 8 st. objekt från samma försäljare på Tradera. Vann allihop vara 6 av dessa var jag helt ensam om att bjuda på.

Hade det varit 8 olika köpare på dessa objekt, så hade portot totalt blivit 216:-. Jag mailade glad i hågen till säljaren och bad om att få samfrakta. Jo visst fick jag det, för 175:-. Har själv räknat lite, rejält i överkant på vikter på vad kläderna borde kunna väga. Portot skulle gå på under 100:- och resten skulle alltså säljaren stoppa rakt ner i fickan (emballaget kostar ju lite dock, men säg att allt inkl. emballage skulle gå på 100:- ). Om säljaren anser att kläderna gick för billigt kanske h*n skulle satt ut ett högre utropspris kan jag tycka, istället för att ta vinsten på portot, enbart tack vare att jag bjöd på alla objekten.

Själv blev jag väldigt ledsen och känner nu att FAN jag skulle aldrig bjudit på dessa auktioner. Säljaren har rätt att neka mig samfraktning, men då ska ju varje klädesplagg sändas i för sig. 175:- i frakt är ju ren vinst för säljaren tack vare mitt bjudande. Om jag betalar de 216:- för frakten, så kan jag ju fortfarande inte garantera att jag får sakerna sända en och en. Och börjar jag bråka om frakten och sedan betalar så kanske mina pengar försvinner och sen får jag aldrig se några kläder.

Jag erkänner att jag gjort fel som tagit för givet att jag ska få samfrakta.

Hur hade ni gjort? Tradera är inte viktigt för mig och jag blir hellre avstängd än "lurad".

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 18:03
    Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.

Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?

Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?

• Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"
  • k girl
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:37:39 följande:
    k girl skrev 2009-05-09 12:35:08 följande: jämför inte FL med tradera är du gullig... men med tanke på att du är ovetande så får du en länk. www.notisum.se/rnp/SLS/lag/20000274.HTM
    Lite gulligt att du länkar till en författning som är upphävd sedan ett par år tillbaks... Men ok, du kanske tänkte på Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)? Det reglerar köp mellan näringsidkare och privatperson, inte mellan privatpersoner.
  • k girl
    Minnie69 skrev 2009-05-09 12:40:13 följande:
    Om inte TS handlade av en näringsidkare dvs företagare som sålde på tradera.
    Precis.
  • trollkarl
    k girl skrev 2009-05-09 12:39:30 följande:
    På vilket sätt är det inte lagligt hållbart förresten? Såväl konsumentköplagen som distansköplagen gäller köp mellan privatperson och näringsidkare. Eftersom tradera i sina villkor stipulerar att bud utgör ett avtal mellan säljare och köpare, och du som användare godkänner detta, varför skulle detta avtal inte gälla? Citerar från KO: "När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick. [---] När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt." Notera i synnerhet den sista meningen.
    ja inom vad står den delen? jo när det gäller ånger i form av återköp med tanke på att den står i anslutning till beggade varor.
  • Pappatilltwins

Har du provat maila och snällt fråga typ..
    ""Ojsan vad hög frakten blev. Kommer det skickas som brev, paket eller??""

Det är ju inte så kul att kanske köpa 8plagg och paketet "försvinner" på vägen.

Skulle du dra dig ut så blir du antaligen (men inte säkert) avstängd.

• k girl
    trollkarl skrev 2009-05-09 12:42:55 följande:
    k girl skrev 2009-05-09 12:39:30 följande: ja inom vad står den delen? jo när det gäller ånger i form av återköp med tanke på att den står i anslutning till beggade varor.
    Då kanske det är dags att jag länkar till en författning... www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm
    En köpare har ingen generell ångerrätt eller rätt till öppet köp. Man kan häva ett köp vid till exempel ett kraftigt dröjsmål. Säljaren kan bland annat kräva att köparen fullföljer avtalet, och dessutom kräva ränta. Köparen kan häva köpet på grund av att varan är felaktig, eller en försenad leverans.
  • Lilja0709

Fattar inte resonemanget med att "klart man vill tjäna en slant" Det är ju en auktionssajt vi pratar om ...enda skillnaden från en RIKTIG auktion är att fula jävlar kan ta tillbaka på karusellen -frakten- det dom anser sig förlorat på gungorna -auktionen.

Jag skulle vara heligt förbannad om jag var TS men vänta med att lämna positivt omdöme, där jag tar upp fraktkostnaden som oskälig, tills jag fått varorna.

• jagäraf

Hej gumman, var i landet finns varorna?

• karin76

Alltså: Mycket snack här om regler och vad som gäller enligt lag. I grund och botten är det ju en affär mellan två privatpersoner och då kan man ju oftast diskutera sig fram till en bra lösning. Det enklaste är väl att bara fråga säljaren om varför frakten landar på hela 175 spänn? Och kanske föreslå att hon skickar paketet inslaget i plastpåse med frimärken så det blir så billigt som möjligt!

Säljaren bör ju tycka att det är väldigt bekvämt att bara behöva packa ETT paket av alltihop så hon borde väl vara resonlig! Om inte så får du nog bita i det sura och acceptera. Men man kan skriva i omdömet att säljaren tar extra betalt för frakt!

Att dina pengar ska "försvinna" som du skriver finns det väl ingen risk för? Säljaren har ju ingått ett köp precis som du och måste givetvis skicka kläderna om du betalar.

• Bill och Bull

Ge säljaren ett riktigt dåligt omdöme!

• Bellbox

Får jag fråga en sak ang frakt och säljare (är rätt ny på Tradera); på vilket sätt kan säljaren tjäna pengar på frakten; de måste väl betala frakten & man kan som köpare kontrollera sen at de satt på rätt mängd märken på paketet väl?
    *o-insatt & naiv är jag*

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Stumpan född 08ღ ♥ ღ MA 0902 ♥.?°´¯)
Svar på tråden Tradera - "ockerfrakt"