Tradera - "ockerfrakt"
Var dum nog att bjuda på 8 st. objekt från samma försäljare på Tradera. Vann allihop vara 6 av dessa var jag helt ensam om att bjuda på.
Hade det varit 8 olika köpare på dessa objekt, så hade portot totalt blivit 216:-. Jag mailade glad i hågen till säljaren och bad om att få samfrakta. Jo visst fick jag det, för 175:-. Har själv räknat lite, rejält i överkant på vikter på vad kläderna borde kunna väga. Portot skulle gå på under 100:- och resten skulle alltså säljaren stoppa rakt ner i fickan (emballaget kostar ju lite dock, men säg att allt inkl. emballage skulle gå på 100:- ). Om säljaren anser att kläderna gick för billigt kanske h*n skulle satt ut ett högre utropspris kan jag tycka, istället för att ta vinsten på portot, enbart tack vare att jag bjöd på alla objekten.
Själv blev jag väldigt ledsen och känner nu att FAN jag skulle aldrig bjudit på dessa auktioner. Säljaren har rätt att neka mig samfraktning, men då ska ju varje klädesplagg sändas i för sig. 175:- i frakt är ju ren vinst för säljaren tack vare mitt bjudande. Om jag betalar de 216:- för frakten, så kan jag ju fortfarande inte garantera att jag får sakerna sända en och en. Och börjar jag bråka om frakten och sedan betalar så kanske mina pengar försvinner och sen får jag aldrig se några kläder.
Jag erkänner att jag gjort fel som tagit för givet att jag ska få samfrakta.
Hur hade ni gjort? Tradera är inte viktigt för mig och jag blir hellre avstängd än "lurad".
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 18:03
Nu har jag ÄNTLIGEN fått mina kläder. Tyvärr var två av plaggen trasiga i sömmarna, vilket jag kan laga, men trist att det inte stod något om det i beskrivningen. Dessutom kostade "brevet" 84:- enligt portot på det, så jag var inte helt ute och cyklade trots allt.
Så vad gör jag nu då? Erkänner mig lurad, eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Och hur skriver man i omdömmerna? Jag menar, ska jag verkligen skriva "hög frakt" på alla 8 plaggens omdömmen?