Inlägg från: Leos och Vincents mamma |Visa alla inlägg
  • Leos och Vincents mamma

Vi från Linköping Del:4

SmileyMalin skrev 2009-08-13 19:19:06 följande:
    Har alla öppna förskolor öppet som vanligt igen?Är sugen på att kolla in öppna förskolan här i lambohov med Nellie imorgon, men på internet står inget alls om det är några andra öppettider som gäller nu över sommaren och i så fall när dom vanliga gäller igen...
    Här i lambohov går ju vi. De har öppnat nu igen efter sommaruppehållet.
    Tiderna är:

Måndag: Babycafe 0-6 månader 9.30-12 Sen på eftermiddagen mellan 13-16 så är det öppet för alla.
    Tisdag: 8.30-12
    Onsdag: 8.30-12 (10-12 är det skogen).
    Torsdag: Babycafe 7-12 månader 9.30-12 Sen på eftermiddagen mellan 13-16 öppet för alla.
    Fredag: Stängt.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325

Nej, kom på att skogen är nog på tisdagar föresten.

SmileyMalin skrev 2009-08-13 21:21:51 följande:
    enligt kommunens hemsida är det öppen förskola 8.90-12.00 på fredagar och då ute i skogen 10-12... men det kanske är gamla tider?
    Det är gamla tiderna, de sa senast idag att de nya inte har kommit in där.
    SmileyMalin skrev 2009-08-14 07:31:15 följande:
    så då är det alltså stängt idag? typiskt!
    Japp. Det är såå typiskt. För jag har tänkt att barnen ska få sluta tidigt från dagis på fredagar o då hade jag tänkt att vi skulle gå dit på em, men det sket sig ju

Vincent var själv på dagis idag i 40 min, han blev ledsen som väntat när jag gick, men slutade när han fick nappen. Allt flyter på hur bra som helst när jag är där, då bryr han sig inte alls om mig, men vi har ju alltid haft lite svårt när vi går iväg. Men är bara att acceptera att han är ett sånt barn. Han har ju alltid velat vara nära o så.
    Medans Leo inte var så alls. Men det ska nog gå bra detta ändå

Klart det är viktigt att ställa frågor på dagis! Man måste ju vara engagerad som förälder. Nu vet ju vi ganska mycket sen innan eftersom Leo gått i flera år, men detta är ju ändå ett nytt dagis med andra rutiner o så, så det är klart man måste vara frågvis, vill ju veta vad de gör med mina barn när vi inte är där. Och jag ser det bara som roligt att få vara med nu på inskolningen, är ju ett bra tillfälle att få vara med sitt barn på dagis. Även om föräldrarna ska hålla sig i bakgrunden o låta personalen få ta överhanden.

Vi hade Leo 15 timmar på det förra dagiset, då gick han onsdag, torsdag, fredag 9-14..jättebra för oss var det! Då blev det långledigt från fredag till onsdag.
    På dagiset innan var det måndag, onsdag o fredag, men det var inte bra, tyvärr fick vi inte välja där. Men gillade inte att det blev så hoppigt o Leo blev helt förvirrad av att gå en dag o sen vara hemma en dag o sen gå till dagis igen.

SmileyMalin skrev 2009-08-15 15:20:08 följande:
    att föda barn är övereklamerat Själva förlossningen i sig är ju mest bara sjukt smärtsam. Det häftig delen är när man äntligen får se sitt barn för första gången och det är nog precis lika otroligt häftigt oavsett vart bebisen kommer ut Men förhoppningsvis vänder bebben på sig!
    Jag håller med! Alla, oavsett hur man har fött sitt barn, är ju helt lyriska över att få träffa sitt barn. Det är ju även de som har adopterat ett barn så det där med att just föda vaginalt är så olika. Jag vet ett ett par som adopterat o de har blivit riktigt ledsna när folk hela tiden håller på att påpeka att föda vaginalt är så häftigt, men det är det ju att adoptera oxå säger de.
    Jag har oxå blivit ledsen många ggr när folk verkligen inte tänker sig för o har sagt rakt ut att jag är feg o ingen mamma som fött med snitt. Men å andra sidan så har jag ju gjort det som är bäst för mig o mina barn. O har egentligen aldrig känt nån sorg över att inte fått föda vaginalt. Jag kände lite så innan Leo föddes då jag visste att det skulle bli snitt, men efteråt så var jag inte ett dugg besviken.
    Däremot så har alla andra besvär o bekymmer över att jag inte fått föda vaginalt o att det är såå synd om mig. Men det är inte ett dugg synd om mig. Jag ville ju ha snitt o älskade det o mina barn föddes så.

Jag förstår verkligen dig Sanna, klart att man har ställt in sig på saker o ting. O jag förstår verkligen att du vill föda vaginalt. Så jag håller tummarna för att bebis vänder sig!

Min läkare sa dessutom att det är inte riktigt så att det är bättre med en vaginal förlossning. Finns till o med forsking på det, men har tyvärr ingen källa nu.
    Kan hända massa saker vid vaginal förlossning oxå.

Och jo, det var visst VÄLDIGT häftigt att föda med snitt! Det är skithäftigt att de kan göra så o det var väldigt häftigt att få vara vaken hela tiden o få veta o känna vad de sysslade med.

Jag tror att många egentligen vill säga att det är prestige att föda vaginalt, än att "bara" ligga där på op bordet, men att de inte vågar säga det rakt ut (förutom här i massa trådar då ).

thelifesaviour skrev 2009-08-15 19:15:14 följande:
    Ja, så långt gången är jag. De kikade sist i fredags för en vecka sedan. Så vi har ju haft en vecka på oss. Nästa bm-besök har jag på måndag och då blir det att boka in vänding om h*n inte vänt sig än. Om jag får förlösas med snitt så kommer jag antagligen känna precis som du, att det varit precis lika bra (man vet ju ingenting annat iaf) och jag förstår inte hur någon kan säga så som de uppenbarligen gjort, att man är feg och dålig för att man väljer snitt. Jag ser inget konstigt i det, alla har olika bilder av hur de vill föda barn. :) Tack för att du berättar så fint om dina snitt iaf! :)
    Ja, för mig var snitt det absolut bästa. Och det var en så otrolig upplevelse så det är så svårt att förklara. Men det är ju samma med att föda vaginalt, det är säkert en superhäftig upplevelse, som man inte kan beskriva för nån som inte gjort det.
    Så jag kan bara berätta fint o gott om mina snitt Mina älskade barn föddes ju så

Jag fattar heller inte hur man kan säga till nån att man är feg o bekväm som väljer bort smärtan. Vaddå väljer bort smärtan?? Man har ju minst lika mycket smärta när man blir snittad fast den kommer efteråt istället.
    Det finns folk till allt.
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 19:18:29 följande:
    Nja. bryter jag ihop tillräckligt mycket nästa gång jag ska till läkaren så tror jag inte hon skulle tvinga mig att föda vaginalt, men samtidigt har hon hela tiden pushat väldigt mycket för en vaginal förlossning. Och nu har jag äntligen lyckats börja se positivt på en ny chans att föda vaginalt och börr bli rätt revansh sugen efter förr gången.Dessutom tror jag inte att jag kommer kunna komma över Nellies förlossning fören jag fått uppleva en positiv förlossning. Men som sagt, skulle det ändå bli planerat snitt av någon anledning kommer jag nog bara känna glädje!
    Kan de inte skriva in i journalen då att du försöker att föda vaginalt, men går det inte så avbryter de o gör snitt istället. Så du inte ska känna dig tvingad att föda vaginalt, men ändå testa.
    Så gjorde de med mig innan jag bestämmde mig för att jag ville ha snitt. Eftersom jag har massa saker i mitt bagage så att säga så skrev min läkare i journalen att om jag valde vaginalt så fick INGEN tvinga mig till nåt o de skulle avbryta direkt om jag ville. Det känndes ändå skönt att ha det på papper. Men nu kände jag ändå att det blev för mycket att ens försöka föda vaginalt.
    SmileyMalin skrev 2009-08-15 19:30:20 följande:
    fast det känns nästan värre... först massa smärtsamma värkar och sedan ändå bli snittad och då dessutom ha ett stort ömmande sår på magen.Det känns som om det redan är "för sent" när förlossningen väl startat....'Dessutom tror läkaren att det kommer bli en väldigt snabb förlossning den här gången så det kan nog bli väldigt kaotiskt och panikartat att plötsligt hinna snitta istället.
    Ok. Det kanske du har rätt i. Fast ändå så kände jag en trygghet i det att det fanns skrivet på papper. För annars är ju snitt verkligen den sista utvägen när man väl har påbörjat en vaginal förlossning.
Svar på tråden Vi från Linköping Del:4