• Minna72

Minnas XII

Tråd nr 12! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html

• Svar på tråden Minnas XII
  • Serendipity
    Rossy skrev 2009-07-08 17:47:47 följande:
    Hemma utan bebis och fortfarande gravid . Vi var på förlossningen under tre timmar då de undersökte läget (som fortfarande var på tvären) tog ctg-kurva, satte kanyl och skulle precis ge mig bricanyl inför vändningsförsöket då han valde att lägga sig med huvudet neråt. Vi fick lämna fl med order om att ringa när/om det drar igång på naturlig väg. Eftersom han är så rörlig så fanns ju risken att han vänder tillbaka igen och då borde jag in så fort som möjligt om han inte ligger rätt. Annars har jag ju besöket hos spec-mv den 17:e. Kan meddela att jag känner huvudet vid revbenet igen, så så långvarigt blev det rätta läget...... Men jag är inte orolig, drar det igång får jag hoppas att han ligger rätt annars lär det väl bli akutsnitt (och av någon anledning är jag inte orolig över det heller). Så min gissning blir att Melaeh blir först ut av oss tre på tur . Iofs födde väl Seren i v 37 förra gången om jag minns rätt, men den andra gravven är ju inte likt den första har vi ju lärt oss .Seren, jag svarar på din fråga när jag fött. Men jag skulle tippa att han kommer vara rörlig fram till fl.
    Ja, för vet du, min bebis har hoppat upp från ruckbar till rörlig och ligger ganska högt upp nu. Va fan liksom! Och jag tycker att hon dessutom ligger lite på sniskan. Jag födde i 37+5 förra gången, så i min tideräkning har jag nu gått en vecka över tiden...

Vad har du för order om vattnet går?? Ligga platt? Sitta upp i bilen? Ligga ner i baksätet? Min förra förlossning började ju med explosiv vattenavgång, så jag är rädd att det blir likadant. Men då var han ju helt fixerad!
  • Serendipity
    Minna72 skrev 2009-07-08 14:59:23 följande:
    hej Annsofi! Hoppas Kun ser din hälsning.Måste få vara lite ego och återigen klaga på min j-a ickeexisterande menscykel. Har som sagt inte haft egen mens sedan före jul och trots att jag nu ätit dubbel kur med progesteron för att framkalla mens är det enda jag fått till tack ett par dagars meslite brunpyttemens och ömma bröst (och nej jag är inte gravid). Hatar hatar hatar PCO!! Sådär, nu fick jag skrivet/skriket ur mig lite frustration.
    Visst är det trist   Jag kör ju med p-piller konstant annars för att få en "normal" dock kemiskt framkallad cykel...
  • Minna72

Tack för omtankar! Jo jag är ledsen och förbannad och frustrerad å allting. Jag åt ju minipiller från Ökis födsel i mars till januari och sedan hade jag ett år med - visserligen oregelbundna men - tydliga äl och det kändes kalas. Det verkar som graviditeten och minipillren fungerat som nån slags boost men nu är allt som "vanligt" igen alltså... Jag var till min gyn i början av året när jag inte haft mens på ett par månader. Hon uttryckte det så fint som att "dina äggstockar vilar" och undrade om vi ville försöka sätta igång att få syskon. Men så blir det ju inte och jag bad om att få progesteron. Egentligen vore det väl smidigare med p-piller för att få nån slags regelbundenhet, men jag längtar efter att få uppleva den där känslan av att vara fertil och ha äl (och kanske nån slags fåfäng förhoppning om att "oj jag blev visst gravid"). Men jag tror jag får ge upp det nu... Efter sommaren blir det nog p-piller igen och ett definitivt stängande av bebis-shopen.

Men nu till nåt annat trevligare. Ibland tänker jag på (när man känner sig frustrerad över att något inte funkar bra med 2-åringen, som i vårt fall t.ex. att Öki ibland äter som en myra) att det finns saker som fungerar fin-fint. Ett sånt exempel är i vårt fall att Öki håller på att vänja sig av vid blöjan. Han sätter sig t.o.m. självmant på pottan, kissar, tar pottan till toaletten och häller ut innehållet. Stänger toalettlocket, kryper upp och spolar.

Och jag håller med Joffe (tror jag det var som skrev) att 2-åringarnas fantasi och livsglädje är helt underbart att uppleva!

• Joffe

Maja, har verkligen tänkt på dig! Vet inte vad jag ska skriva men du är inte ensam om din frustration över karlar, jag känner mig också väldigt besviken, just nu mest på att han inte kan säga om/när han kan ha semester så vi kan inte boka något alls men tydligen så kan man boka en hel helg borta på mc-träff sista helgen i juli.
    Det var inte mkt tröst för dig men det kanske känns skönt att höra att det finns fler

Rossy, jaha, envis bebis! Det verkar som att 2orna gör den del hyss!

Minna, visst är det frustrerande man hade ju hoppats på att det till slut blir något sånär regelbundet.
    Jag undrar hur det blir med min cykel när jag slutar amma, kommer det vara som innan?
    Jag har kopparspiral så det blir väl hipp som happ.

Eddie hade oxå blåsljud på hjärtat vid första läkarbesöket så vi fick stanna ett dygn till och på andra besöket var det borta som tur va.

I går var jag hos läkaren med leon, ville kolla upp hans 7 v långa hosta, han var verkligen helt hysterisk och det var näst intill omöjligt att undersöka honom, känns hemskt att behöva låsa fast honom så att doktorn kan kolla
    Det verkade inte vara någon större fara med hostandet men han fick Mollipeck för att lösa upp slemmet och kåvepenin då han hade förstadie till öroninflammation så nu är det kåvepenin 3 ggr per dag och hostmed 3 ggr per dag,spännande värre!

Snart kommer min brorsdotter hit, jag ska passa henne ett par timmar så det blir livat med en 2 åring en 10 mån och lille Eddie

• Joffe

Hej Minna, skriver om varann Jag fick ta en liten paus då Leon blev akuttrött och ville sova i sin vagn

Vad duktigt av Öki, här är pottan helt ointressant och det händer bara då o då att han vill gå, jag frågar dock ofta men svaret blir till 99% "inte jag"

Ang glädjen så tycker jag det är så synd att den kommer tonas ner lite när de blir äldre, det är så kul när Leon tex springer bort till mormor och ställer sig och skriker BOMBOOOO på trappan och när hon kommer så skiner han upp som en sol och slår ut med sina armar som för att säga "här är jag". (i bland är det bara 10 min han kom därifrån så de har inte hunnit sakna honom så länge )

• förväntan

Tillbaka från BB. Tack för alla grattis .

Melvin har blivit storebror till en liten Felix.

Förlossningen gick jättebra. Hade ju haft förvärkar i flera dygn till och från, men så på morgonen i måndags så gick vattnet. Det var lite ljusgrönt och jag hade småvärkar varannan minut så vi åkte in. Höll på med profylaxandning hela fm och det hände inte så jättemkt. KÄnde att det tog i lite vid 12-tiden så jag började med lustagas. (Herregud finns det något bättre!!! ) Fick jättekraftiga värkar och öppnade upp mig 4 cm på 5min oc h Felix åkte rutchkana ner, så jag kunde få krysta ut honom. Helt fantastiskt var det. Och vilken skillnade till att bli snittad, är hur pigg som hellst och mår jättebra.

Felix har också ett blåsljud, vi fick gå på UL igår, och får gå på återbesök igen om 1-2 år.

Är helt fantastiskt lycklig och hög på alla hormoner. Hur kan man föda barn igen utan att vara grav???

Spännande med alla bebisar som är på g när som.

Rossy vilken buse som lagt sig på tvären. Felix låg i tvär till och från fram till v 38+ och sedan väldigt snett ofta vid min höft med huvudet fram till 4 dagar innan förlossningen då jag började få förvärkar och han åkte ner lite i bäckenet.

Kommenterar mer senare, ska passa på med en powernap när alla andra killar här sover

• förväntan
    Rossy skrev 2009-07-06 13:18:50 följande:
    .Hoppas Förväntan krystar som bäst nu .
    , det gjorde jag för han är född 13:25. Vilken telepati
  • Essi73

Förväntan, grattis igen vännen!! Vad roligt att läsa om hur allt gick till. Gillar din liknelse där, rutchkana nere Ja, vi kan väl konstatera att storebröderna banade väg för dem. Och Felix, jag instämmer med Minna - klockrent! Nu skall jag in till dig och se om du hann lägga in en bild Har du inte så stressa inte, bara du lägger in en till imorn *s* Nävars, skojar bara!

• Serendipity
    förväntan skrev 2009-07-09 11:54:13 följande:
    Hur kan man föda barn igen utan att vara grav???
    Hmm, du kan få föda ut min bebis idag om du vill
Svar på tråden Minnas XII