• livet leker

Min dotter blev svårt sjuk efter Vaccinering...

Tidigare var hon fullt frisk, hon var knappt förkyld. Vid 3 års ålder bestämde vi att hon skulle få sin första vaccination, (rent stelkramp) 10 dagar efter fick hon hög feber, diarre, tarmarna var inflammerade mm mm mm. Under sjukhustiden kliade läkarna sig i huvudet, aldrig nån sett något liknande. Ännu mer förbryllade var dom eftersom hon tidgare var kärnfrisk utan allergier osv.
    Man OP bort blindtarmen, men det va inte det problemet var..

Ingen kan ju såklart utesluta att det va vaccinet som gjorde henne så sjuk, säkert hade hon en obalans i magen innan, men vaccinet (det är en bakterie man sprutar in, tetanus) fick kanske hela systemet i gungning.

Nu är hon mycket bättre, ett år efter...

Jag skriver inte detta inlägg för er som tycker vaccinationer är jättebra och inte är det minsta rädd för biverkningar, jag skriver till dom som är intresserade av ämnet.

Eftersom vaccinationsskadorna är ett stort mörkertal, som detta OM det va vaccinets förtjänst så kommer det ALDRIG ut till kännedom!
    Någon med vaccination blir det inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 20:50
    Vänlig respektera att ni som anser att mans ka dra sitt strå till stacken för att hålla sjukdomarna borta är inte välkomna att skriva här. Min tjej höll på att dö, så varför CHANSA IGEN??? GE er nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 20:53
    www.gt.se/nyheter/1.655331

• Svar på tråden Min dotter blev svårt sjuk efter Vaccinering...
  • Amazina

Jag kan till viss del förstå att man som förälder helst inte vill vaccinera sitt barn mot polio, mässling, hjärnhinneinflammation mm eftersom de är så ovanliga sjukdomar. Visserligen riskerar man ju att DÖ om man skulle få smittan, man utsätter barnet för en rätt stor risk om det skulle vilja resa till Asien eller Sydamerika i framtiden... Och man omöjliggör vissa yrken som läkare och sjuksköterska. Men att ens överväga att inte vaccinera sitt barn mot stelkramp är för mig idioti. Stelkramp finns i jorden runt om hela världen. ÄVEN i Sverige! Att riskera sitt liv varje gång man får ett skrubbsår låter ganska tufft tycker jag. Att dessutom dö kvävningsdöden är ännu värre. Nej, jag anser att det är oansvarigt!
    Amazonas, Akutsjuksköterska.

• Fru waran
    Amazina skrev 2009-05-23 13:57:07 följande:
    Jag kan till viss del förstå att man som förälder helst inte vill vaccinera sitt barn mot polio, mässling, hjärnhinneinflammation mm eftersom de är så ovanliga sjukdomar. Visserligen riskerar man ju att DÖ om man skulle få smittan, man utsätter barnet för en rätt stor risk om det skulle vilja resa till Asien eller Sydamerika i framtiden... Och man omöjliggör vissa yrken som läkare och sjuksköterska. Men att ens överväga att inte vaccinera sitt barn mot stelkramp är för mig idioti. Stelkramp finns i jorden runt om hela världen. ÄVEN i Sverige! Att riskera sitt liv varje gång man får ett skrubbsår låter ganska tufft tycker jag. Att dessutom dö kvävningsdöden är ännu värre. Nej, jag anser att det är oansvarigt! Amazonas, Akutsjuksköterska.
    Mässling är inte alls ovanligt
  • Amazina

Fru waran skrev 2009-05-23 14:13:39 följande:

Mässling är inte alls ovanligt
    Jo, i Sverige! Men inte i länder utan vaccinationsprogram. Just därför får man ju hålla sig hemma om man väljer att inte vaccinera sig. Jag har bara sett 2 fall under alla mina år på akuten och då måste man enligt smittskyddslagen anmäla dessa till smittskyddsinstitutet.
  • Fru waran
    Amazina skrev 2009-05-23 15:33:46 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-23 14:13:39 följande: Jo, i Sverige! Men inte i länder utan vaccinationsprogram. Just därför får man ju hålla sig hemma om man väljer att inte vaccinera sig. Jag har bara sett 2 fall under alla mina år på akuten och då måste man enligt smittskyddslagen anmäla dessa till smittskyddsinstitutet.
    Jag vet flera som fått mässlingen här, bor i ett invandrartätt område där sådana sjukdomar är vanligare.
  • Tusseluren

livet leker skrev 2009-05-21 23:02:27 följande:

OK då var det för att han fick vaccinet. jag är glad att min dotter överlevde. denna obalans har hon säkerligen haft i tarmen från födseln, så jag är glad som inte vacc henne vid 3 månader, då hade hon säkert strykit med.
    Det är inte fastställt att det var för vaccinet!!! Han kan lika gärna ha dött även om han inte blivit vaccinerad, så det ska inte uttalas att det ÄR vaccinationen som gjort skadan, men vad vi vet nu så kan det ha ett samband.

Men jag är av uppfattningen att man SKA vaccinera barnen och kommer att vaccinera min son oxå, det var bara inte läge när han var 3mån. Men med dagens sjukvård så tar jag helldre biverkningarna än att de blir jättesjuka för att man inte vaccinerade barnet, skadorna från själva sjukdommarna i sig är större än biverkningarna.
  • livet leker
    Emy81 skrev 2009-05-22 22:44:16 följande:
    livet leker skrev 2009-05-22 22:11:28 följande:
    Tck så mycke för svaren :) hoppas de går bar för din dotter och att hon inte får men av det senare i livet.
    Tack snälla, lycka till du oxå
  • maria12

Livet leker, tack for ett forsok till en intressant trad.....jag hade garna foljt den med intresse om det inte slutade (som vanligt) med sa mycket tjafs om att man maste vaccinera och samma fragor stalls om och om igen om varfor vissa inte vaccinerar. I tidigare tradar har jag forsokt besvara detta, men det ar ofta inte vart besvaret.

Men till de som undrar varfor en del inte vaccinerar....verkligen undrar....lagg undan nagra manader av erat liv och djupdyk i amnet, sa kommer ni hitta all mojlig forskning (garna internationellt) som pavisar lite annat an vad man hor allmant pa BVC! For nagon ifragasatte tidigare att om det nu fanns stora morkertal i samband med komplikationer kopplade till vaccination, att det ar "konstigt att det inte finns forskning som visar hur farligt vaccination kan vara".....Denna forskning finns, och manga lakare/forskare star och bokstavligen SKRIKER ut detta....sok sjalva sa ser ni.

Livet leker, var din dotter alltsa karnfrisk innan vaccination? Upplevde du henne mindre sjuk an andra barn? Jag undrar for jag ar bla osaker pa kopplingar mellan allergier etc och vaccinationer. Har hort pa fler hall att foraldrar till ovaccinerade barn har mkt friska barn, men det kan ju bara vara en slump....men hur upplevde du din dotter? Nar det gick forkylningar pa dagis, blev hon oxa sjuk eller klarade hon sig?
    Min kompis barn (helt vaccinerade) ar sjuka dygnet runt, manad ut och manad in kanns det som, och hon sa att det ar normalt att de "aker pa en forkylning i manaden"....kanske det ar sa, men skulle garna vilja hora mer om din dotter FORE vaccinationen!
    Jag kan se utifran vissa komentarer du gor att du har kunskap i amnet.

• maria12

Amazonas: jag vet att detta kanske inte hor till traden, men ar du verkligen akutsjukskoterska?

• Amazina
    maria12 skrev 2009-05-24 05:09:09 följande:
    Amazonas: jag vet att detta kanske inte hor till traden, men ar du verkligen akutsjukskoterska?
    Jepp. Och IVA. Pluggat i Lund och utomlands. Bor även där.
  • Idapida

TS: intressant hördudu, men såklart fruktansvärt för er. Dock en viktig debatt tycker jag. Jag fick i vuxen ålder en hel radda vacciner på en gång,(MPR, booster tetanus, Hepatit B), och efter det blev jag så dålig i magen i flera månader. Jag mådde illa, hade diarré, var helt enkelt inte alls pigg. Det enda jag kunde koppla detta till var vaccinerna. Har aldrig förr eller senare haft liknande. Kan såklart ha varit något annat, men mycket immunförsvar "bor" ju i tarmen, och vacciner påverkar ju immunförsvaret, så varför inte tänkte jag.

Sen har jag också funderat mycket kring hur biverkningar av vacciner rapporteras. Det finns ju ett antal steg som måste tas för att man ska koppla en sjukdom till ett vaccin. För det första måste föräldrarna söka vård för barnet. För det andra måste föräldrarna berätta att barnet nyligen vaccinerats(de flesta föräldrar har inte en tanke på att ett vaccin skulle kunna orsaka sjukdom, tom jag som är intresserad av ämnet har en tendens att glömma bort det). För det tredje måste läkaren tro på att det kan finnas en koppling mellan vaccinet och sjukdomen. Och det blir ju inte mer än hypoteser, man kan ju inte bevisa att vaccinet har orsakat en viss sjukdom. Precis som för mig var det en tanke, eftersom jag hade varit frisk innan och vaccineringen var det enda "nya" som hade inträffat.

Svar på tråden Min dotter blev svårt sjuk efter Vaccinering...