• livet leker

Min dotter blev svårt sjuk efter Vaccinering...

Tidigare var hon fullt frisk, hon var knappt förkyld. Vid 3 års ålder bestämde vi att hon skulle få sin första vaccination, (rent stelkramp) 10 dagar efter fick hon hög feber, diarre, tarmarna var inflammerade mm mm mm. Under sjukhustiden kliade läkarna sig i huvudet, aldrig nån sett något liknande. Ännu mer förbryllade var dom eftersom hon tidgare var kärnfrisk utan allergier osv.
    Man OP bort blindtarmen, men det va inte det problemet var..

Ingen kan ju såklart utesluta att det va vaccinet som gjorde henne så sjuk, säkert hade hon en obalans i magen innan, men vaccinet (det är en bakterie man sprutar in, tetanus) fick kanske hela systemet i gungning.

Nu är hon mycket bättre, ett år efter...

Jag skriver inte detta inlägg för er som tycker vaccinationer är jättebra och inte är det minsta rädd för biverkningar, jag skriver till dom som är intresserade av ämnet.

Eftersom vaccinationsskadorna är ett stort mörkertal, som detta OM det va vaccinets förtjänst så kommer det ALDRIG ut till kännedom!
    Någon med vaccination blir det inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 20:50
    Vänlig respektera att ni som anser att mans ka dra sitt strå till stacken för att hålla sjukdomarna borta är inte välkomna att skriva här. Min tjej höll på att dö, så varför CHANSA IGEN??? GE er nu...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 20:53
    www.gt.se/nyheter/1.655331

• Svar på tråden Min dotter blev svårt sjuk efter Vaccinering...
  • Starkast

Jag vaccenerar mina barn, men tycker att de som är "fanatiska" i ämnet också kan tänka lite längre! Vi är ALLA olika! Våra kroppar reagerar VÄLDIGT olika på olika saker.
    Av någon anledning är ju TS dotter " mot just överkänslig" mot Tetanusbakterier och ska ju givetvis utsättas för det så lite som möjligt. En vaccenation är ju en väldigt koncentrerad mängd vilket endast tillkommer i livet vid specifika händelser som de istället får vara extra observanta på och att ev. överväga vaccinationen i samband med ev. skador/olycksfall där man vet att det är en ökad risk att drabbas av sjukdomen.

Just stelkramp är ju heller inte beroende av att andra vaccinerar eftersom det inte är en smittsam sjukdom utan en sjukdom som kan uppkomma när man utsätts för bakterierna. viktigast är att de som är i mycket kontakt med djur skyddas sig eftersom bakterierna finns mest där.

OCH...
    Just stelkramp är inget "evighetsvaccin" utan måste hela livet göras om, tror det är var 10:e år. Hur många av ni föräldrar vaccinerar er regelbundet?

Så inse istället att vi alla reagerar olika och givetvis ska inte TS barn vaccineras med något hon är känslig mot och blir sjuk av.

• Starkast

Och vad gäller alla barnsjukdomar man vaccineras mot, går de flesta genom sjukdomen utan några som helst men. Den lilla klick som drabbas, drabbas också hårt.
    Så frågan är ju väldigt individuell! Har man ett barn som reagerar på en stor mängd bakterier, är det ju kanske bättre att låta bli att vaccinera eftersom risken att drabbas av sjukdomen idag är så liten, pga vi som har barn som inte är känsliga kan vaccinera våra barn.

Sen är det en annan sak jag funderat på många gånger. De barn som reagerar riktigt kraftigt mot vaccinet, tror jag är samma grupp som får de svåra komplikationerna av att drabbas av sjukdomen. De barn som inte reagerar alls på vaccinationen, tror jag är den grupp som går igenom även barnsjukdomen utan komplikationer. Att det med andra ord är själva viruset man inte tål.

Så med andra ord tror jag att de känsliga barnen inte ska vaccineras idag, eftersom det är mindre risk att drabbas av sjukdomen så länge de icke känsliga barnen fortsätter att vaccineras. På så sätt kompliterar vi alla varandra och alla får må bäst och färre barn behöver drabbas hårt.

• Dr Mupp
    Starkast skrev 2009-06-14 09:53:59 följande:
    OCH... Just stelkramp är inget "evighetsvaccin" utan måste hela livet göras om, tror det är var 10:e år. Hur många av ni föräldrar vaccinerar er regelbundet?
    Efter 5 doser av stelkrampsvaccin är man fullvaccinerad med livslångt skydd. Iaf enligt den information jag hittat. Nu har man gjort om vaccinationprgramemt för barn födda efter 2001 så alla dessa barn kommer om de följer programmet att få sin 5:e och sista stelkaprsspruta i högstadiet.

Jag har fått fem doser då jag fick en spruta när jag trasade sönder mitt knä. Jag behöver aldrig mer ta sprutor mot just stelkramp.
  • livet leker
    Starkast skrev 2009-06-14 09:42:55 följande:
    Vilken fruktansvärd upplevelse ni varit med om!Jag förstår att ni drar parallellen att det beror på vaccinet. Som du själv skriver var hon frisk innan, men att någon obalas måste funnits innan och att vaccinet blev den utlösande faktorn.Jag är intresserad av kroppens funktion och hur den reagerar, hur olika kroppar reagerar olika på olika saker.Något jag direkt funderar på när det gäller just stelkramp, är hur din dotter skulle reagerat utan vaccin men när hon kom i kontakt med stelkrampsbakterier? De finns ju överallt och om hon ex. trampat på en spik, blivit hundbiten eller vad som helst som ger stora risker att drabbas av stelkramp. hur hade hennes kropp då reagerat?
    Hon har förmodligen reagerat på aluminiumkloridet som finns i vaccinet enligt läkarna

h
  • Sillö

livet leker: Fick hon en hård kula vid stickstället? Blödde det då hon fick sprutan?
    Har själv erfarenhet av att reaktionen blir värre om det blöder.

• Huskatt

Vi har valt att vänta tills barne har varit 1 år och sen inte tagit allt som erbjuds.
    21 vaccinationer till en liten kropp på 18 månder känns väldigt mycket.
    Bara för att det är i en spruta, blandat och fint, betyder det inte att det är en vaccination.
    Det bör man ha i åtanke.
    Sen ska man veta om att det är helt frivilligt att vaccinera sina barn.

• lugna gatan
    Sillö skrev 2009-06-14 21:33:43 följande:
    livet leker: Fick hon en hård kula vid stickstället? Blödde det då hon fick sprutan?Har själv erfarenhet av att reaktionen blir värre om det blöder.
    Varför frågar du om det här med hård knuta? vad kan det vara då?
    Mina flickor fick en hård knuta av både trippelvaccinet med stelkremp och pnemococcvaccinet. Verkar som de haft ont länge i stick stället. Den hårda knölen har suttit i i ca 3 veckor.
  • MymlanMy

www.fou.nu/is/sverige/document/2201

1995 startade Kikhostestudien med en vaccinationskampanj i Göteborg. Sverige hade då varit utan kikhostevaccin sedan 1979, då det gamla vaccinet dragits in på grund av dålig effekt och många biverkningar. 65 000 barn fick i denna studie fick ett nytt vaccin som var betydligt renare än det gamla.

­Resultatet av den vaccinationen var mycket gott och nästan inga barn fick kikhosta. Även de som inte vaccinerades undgick sjukdomen, vilket är ett tydligt tecken på att smittspridningen upphört.

Inga allvarliga biverkningar inträffade efter vaccinationerna, men hos cirka en procent av barnen uppträdde en starkt kliande förhårdnad under huden på armen eller benet där vaccinationen hade gjorts. I vissa fall gav klådan besvär under flera års tid. Sådana kliande förhårdnader, så kallade noduli, beror inte på själva kikhostevaccinet utan på den lilla mängd aluminiumsalt som ingår i flera olika vacciner för att öka skyddseffekten. Av barnen med kliande noduli har merparten också blivit kontaktallergiska mot aluminium.

­? Det innebär att de kan få kliande eksem när huden kommer i långvarig beröring med aluminium, till exempel i armhålorna efter användande av deodoranter som innehåller aluminiumklorid.

De danska vaccinerna som användes i Kikhostestudien finns inte i Sverige längre. Kliande förhårdnader och kontaktallergi mot aluminium har rapporterats även efter de difteri-stelkramp-kikhostevacciner av andra fabrikat som nu används i barnhälsovården, men förefaller vara mer sällsynta än efter vaccinerna som användes i Göteborgsstudien.

­? Även om kliande noduli och kontaktallergi mot aluminium är ovanliga och ofarliga biverkningar är det viktigt att man känner igen och rapporterar symtomen i barnhälsovården och i sjukvården, så att familjerna kan få korrekt information om vad det är som hänt och hur man kan lindra besvären på bästa sätt.

• livet leker
    Sillö skrev 2009-06-14 21:33:43 följande:
    livet leker: Fick hon en hård kula vid stickstället? Blödde det då hon fick sprutan?Har själv erfarenhet av att reaktionen blir värre om det blöder.
    Nej hon fick inget av dessa.
  • Idapida

Tjabba: nej faktiskt så vet man inte riktigt hur länge stelkrampsvaccinet skyddar. Det är dessutom väldigt olika från person till person. De flesta som drabbas av stelkramp har varit vaccinerade. Och har man skadat sig och söker läkare så får man ju i princip alltid en ny dos vaccin för att vara på den säkra sidan.

Svar på tråden Min dotter blev svårt sjuk efter Vaccinering...