• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • StilaM

Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:06:11 följande:

Ja??? Förstår fortfarande inte. Hur jag blivit den jag är kvittar, det kan ändå inte ändra vad jag känner eller hur jag känner! Så fortfarande, vad försöker du få fram?
    Men det är ju det jag menar. Å ena sidan menar du att dina åsikter är ristade i sten, och å andra sidan menar du att du inte behöver tänka över vad du ger dina barn för åsikter för de kan förändra dem senare själva, dvs utveckling?!
  • Helena Gordon
    Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 16:13:53 följande:
    Kim Olsson skrev 2009-05-23 16:11:11 följande: Jag anser mig inte behöva fundera på vem jag är eller hurvida mina val har kommit. Jag står fullt för mig själv och anser att mina val och mitt tänkande är något jag jobbat fram under mina år.
    precis!
  • Ablan
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:08:59 följande:
    Du menar varför jag inte vet varför jag tycker som jag tycker? Jo, borde kanske sitta ner ikväll och tänka igenom varför jag känner som jag gör så jag kan motivera varför vissa saker attraherar mig och vissa inte. Ex. män och kvinnor. Man kan inte alltid motivera sina känslor. Är du en robot?
    Nej jag tänker själv och är inte programerad därför är jag väldigt medveten om varför jag tycker och tänker som jag gör.
  • Helena Gordon
    StilaM skrev 2009-05-23 16:14:24 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:06:11 följande: Men det är ju det jag menar. Å ena sidan menar du att dina åsikter är ristade i sten, och å andra sidan menar du att du inte behöver tänka över vad du ger dina barn för åsikter för de kan förändra dem senare själva, dvs utveckling?!
    Nä nu har du cyklat alldeles för långt.
  • Consuela BananaHammock
    Ablan skrev 2009-05-23 16:15:59 följande:
    Nej jag tänker själv och är inte programerad därför är jag väldigt medveten om varför jag tycker och tänker som jag gör.
    Och vem påstår du då inte gör det här ?
  • Kim Olsson

Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:14:41 följande:

precis!
    Är det så svårt att acceptera att alla människor är produkter av ett samhälle och dess normer? Jo jag vet att jag också är just en produkt.
  • StilaM

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 16:13:53 följande:

Jag anser mig inte behöva fundera på vem jag är eller hurvida mina val har kommit. Jag står fullt för mig själv och anser att mina val och mitt tänkande är något jag jobbat fram under mina år.
    Du vet inte vem du är eller hur dina val formats med anser att de är resultatet av flera års arbete?
  • StilaM

Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:16:18 följande:

Nä nu har du cyklat alldeles för långt.
    Jag följde dig ;)
  • CloudBerry the 1st

Jag önskar verkligen att det blir skoluniform igen, väldigt snart. Tänk att slippa alla kjolar, hello kitty tröjor och rosa glitterplagg och istället lära ungarna att de är individer och inte de plagg de bär.

Tänk så underbart det hade varit om alla spindelmannenplagg, hellokittyplagg och allt rosa våp-rychpych brann upp och kvar fanns bara färglada kläder utan tryck. Bort med alla mörka plagg förutom på byxor.

• Ablan
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:08:59 följande:
    Du menar varför jag inte vet varför jag tycker som jag tycker? Jo, borde kanske sitta ner ikväll och tänka igenom varför jag känner som jag gör så jag kan motivera varför vissa saker attraherar mig och vissa inte. Ex. män och kvinnor. Man kan inte alltid motivera sina känslor. Är du en robot?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!