NI förstör mitt barn!
Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:
Det är så mkt som är sagt i den här tråden redan som jag inte orkar ta upp fler gånger, det är ju lönlöst ändå. Jag är helt säker på att jag kommer ge en rättvis och bra uppväxt till mitt/mina barn oavsett vad jag klär på dom. Det är de attityder man lär ut som är avgörande i den här frågan och jag ska göra mitt bästa för att ge en så rättvis uppfostran på alla plan. Men samhället är samhället, det kan man (fortfarande..) inte skylla på enskild individ. Och att vara så neutral att man köper klänning till sin son tror jag inte hjälper utan snarare stjälper i längden.
Dagens samhälle är fruktansvärt mångfacetterat redan, med olika kuturer, sexuella läggningar osv, så jag tror att allt blir bara mer och mer socialt accepterat. Tänk bara för 20 år sedan vilken skillnad det var då. Visst, det finns idioter fortfarande som inte accepterar vissa "sorters" människor, men på vilket sätt är det vårt fel? Hur ska vi kunna stoppa huliganerna i samhället som misshandlar Kalle 15 för att han bär snäva jeans? Då är det de föräldrarna som missat grovt i uppfostringen, eller HÖR o HÄPNA, den killens EGNA åsikter som bidragit till hans beteende, och hans föräldrar är helt förstörda eftersom de inte vet vad de gjorde för fel när han växte upp..
Min dotter ska ha rosa klänning, så är det bara. Och vill din son låna den, så är det helt okej.
Känns för övrigt bra att veta att man misslyckats enligt vissa, innan hon ens kommit till världen.
Men varför är detta en fråga om våra barn? Varför är det en fråga om Uppfostran (under vilken avdelning tråden ligger).
Varför ska våra barn vara sociologiska murbräckor som ska visa vägen och stå på barrikaderna för vad ni som föräldrar tycker. Jag blir mörkrädd när jag läser folk som har en sån oerhörd övertygelse om att "det är samhället det är fel på, jag gör vad jag vill med mitt barn". Samtidigt följer de själva alla gängse regler i just samhället, just för att de inte vill göra bort sig. Inte FAN går de till jobbet i blåkläder som kvinna eller klänning som män. Men era barn, de ska minsann inte vara underordnade "samhällets regler". Samtidigt är era barn de som förstår minst varför de inte blir accepterade om de just kommer i klänning, det är de som inte förstår varför de andra barnen skrattar åt dem.
Ta "det stora steget" själva först, starta en folkrörlse för rätten att bära klänning som kille, skriv insändere, starta politiska partier, demonstrera, men lämna era barn utanför tills den dagen ni lyckats åstadkomma den förändring i attityd som krävs.
Annars är ni inte bättre än de trångsynta jävlarna, för ni är bara egoister fast på ett annat sätt, från ett annat håll...
Arne Anka skrev 2009-05-23 19:15:40 följande:
Jag blir uppriktigt mörkrädd av vissa åsikter i denna tråd.Herregud,om en kille skulle vilja ha glitter eller rosa på sig varför i hela friden neka?För att det inte är rätt att dom har det,eller?Bättre är väl att låta dom växa upp trygga i sig själv och få ha på sig det dom själva tycker är fint.Om det sen är rosa eller blått spelar väl ingen roll.Förr eller senare så hamnar dom allra flesta ändå i samma norm och rättar sig i det "acceptabla" ledet.