• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • StilaM
    trädis skrev 2009-05-23 16:33:31 följande:
    självklart hade det förmodligen inte sett likadant ut. men nu är det ju som det är! varför ändra? vet ni så många män som gärna vill klä sig i kvinnokläder?
    Tråden handlar inte om män som vill klä sig i kvinnokläder, utan om pojkar (och flickor, men TS skrev om en pojke) som får klä sig som de vill och leka med vad de vill utan att behöva begränsas av könsmaktstrukturer.
  • trädis
    StilaM skrev 2009-05-23 16:38:30 följande:
    Tråden handlar inte om män som vill klä sig i kvinnokläder, utan om pojkar (och flickor, men TS skrev om en pojke) som får klä sig som de vill och leka med vad de vill utan att behöva begränsas av könsmaktstrukturer.
    ja det har jag oxå fattat.

men det gäller väl alla åldrar eller?
    världens lyckligaste mamma
  • StilaM
    trädis skrev 2009-05-23 16:39:48 följande:
    ja det har jag oxå fattat. men det gäller väl alla åldrar eller?
    Jovisst, men det finns ju andra könsmaktstrukturer än om man som man får ha klänning eller inte, därför blir det så banalt att anföra det argumentet (gång på gång på gång på gång som du har gjort). Det är ju inte för att män vill klä sig i klänning som vi tycker att små barn ska få välja kläder och leksaker ur alla lådor. Det r ju för att de ska växa upp och bli fria, öppna och kreativa individer. Om de sedan fortsätter ha kjolar eller ej hör inte hit.
  • trädis
    StilaM skrev 2009-05-23 16:46:21 följande:
    Jovisst, men det finns ju andra könsmaktstrukturer än om man som man får ha klänning eller inte, därför blir det så banalt att anföra det argumentet (gång på gång på gång på gång som du har gjort). Det är ju inte för att män vill klä sig i klänning som vi tycker att små barn ska få välja kläder och leksaker ur alla lådor. Det r ju för att de ska växa upp och bli fria, öppna och kreativa individer. Om de sedan fortsätter ha kjolar eller ej hör inte hit.
    könsmaktstruktur? jag trodde vi pratade om tjejkläder till pojkar och vice versa.

så om jag förstår det rätt så är det egentligen inte tjejkläder på pojkar vi pratar om utan det är bara en metafor för större problem?

blir inte barn fria, öppna och kreativa om de inte får tillgång även till sånt som är ämnat för det motsatta könet??
    världens lyckligaste mamma
  • Dorian Ertymexx

Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:08:59 följande:

Du menar varför jag inte vet varför jag tycker som jag tycker? Jo, borde kanske sitta ner ikväll och tänka igenom varför jag känner som jag gör så jag kan motivera varför vissa saker attraherar mig och vissa inte. Ex. män och kvinnor.Man kan inte alltid motivera sina känslor. Är du en robot?
    Oftast kan man det. Och du skulle nog må bra av att sitta ner och tänka. Helt utanför denna tråd, det är bra att fundera över sig själv ibland. Så man inte ligger på dödsbädden och inser att man gjort saker för andras skull, eller för att man trodde att man borde, istället för vad man ville.
  • Dorian Ertymexx

CloudBerry the 1st skrev 2009-05-23 16:19:21 följande:

Jag önskar verkligen att det blir skoluniform igen, väldigt snart. Tänk att slippa alla kjolar, hello kitty tröjor och rosa glitterplagg och istället lära ungarna att de är individer och inte de plagg de bär.Tänk så underbart det hade varit om alla spindelmannenplagg, hellokittyplagg och allt rosa våp-rychpych brann upp och kvar fanns bara färglada kläder utan tryck. Bort med alla mörka plagg förutom på byxor.
    Är iofs inte ett fan av skoluniformer, men jag kan delvis hålla med.

Finns fan inget läskigare än småpluttar med playboytröjor!
  • Dorian Ertymexx
    trädis skrev 2009-05-23 16:51:39 följande:
    könsmaktstruktur? jag trodde vi pratade om tjejkläder till pojkar och vice versa.så om jag förstår det rätt så är det egentligen inte tjejkläder på pojkar vi pratar om utan det är bara en metafor för större problem?blir inte barn fria, öppna och kreativa om de inte får tillgång även till sånt som är ämnat för det motsatta könet??
    Nej, precis! Glad att du förstod till slut! ;)

Men faktiskt, det är ju precis det det handlar om!
  • Syrran83

Dorian Ertymexx skrev 2009-05-23 16:56:34 följande:

Finns fan inget läskigare än småpluttar med playboytröjor!
    Jo. Bebisar i bikini.
  • Dorian Ertymexx
    Syrran83 skrev 2009-05-23 17:06:35 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-23 16:56:34 följande:
    Jo. Bebisar i bikini.
    Hmmm. Hmmm. Det är ganska jämnt där faktiskt.
  • StilaM
    trädis skrev 2009-05-23 16:51:39 följande:
    könsmaktstruktur? jag trodde vi pratade om tjejkläder till pojkar och vice versa.så om jag förstår det rätt så är det egentligen inte tjejkläder på pojkar vi pratar om utan det är bara en metafor för större problem?blir inte barn fria, öppna och kreativa om de inte får tillgång även till sånt som är ämnat för det motsatta könet??
    Vad annat än den rådande könsmaktstrukturen förhindrar pojkar från att bära en klänning?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!