• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • susie su

Nu har jag inte läst mer än TS, men det jag tänker på är hur irreterad jag är på hela hysterin om kläder, färger och allt annat som gäller kön och barn. Min tjej på 8 månader är jättefin i starka rosa färger, hennes egna färger kommer fram och hon ser så frisk ut i just rosa, cerise och rött. Jag är trött på att det är tabu att klä sina dotter i "flickiga" färger för helst ska man gå emot detta helt och klä henne i blått, grönt och brunt eller så ska det iaf vara neutralt. Fyn f*n va tråkigt det är! Jag är trött på att behöva ursäkta mig för att jag valt dessa färger för man ska ju tänka på könsroller jämt-eller hur!

Någon har skapat denna konstiga inställning till vad som är ok eller inte på killar och tjejer och så tycker jag inte det ska va heller, men måste man vända tvärt då? Blir det inte samma grej då fast tvärtom?

• BillaBong
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:23:55 följande:
    Nä, absolut inte. Fast jag tycker inte man förstör sitt barn för att man INTE klär pojken i klänning osv.
    Nej självklart inte, låt honom ha byxor och tröjor med dinosaurier om han vill ha det, det tycker jag med. Så länge man inte trycker i barnen att det är fel på killar som vill ha kjol o.s.v. utan lär dem att alla är olika.
    Google... Goooogle! G-O-O-G-L-E!
  • Ekorrfamiljen
    trädis skrev 2009-05-23 16:51:39 följande:
    könsmaktstruktur? jag trodde vi pratade om tjejkläder till pojkar och vice versa.så om jag förstår det rätt så är det egentligen inte tjejkläder på pojkar vi pratar om utan det är bara en metafor för större problem?blir inte barn fria, öppna och kreativa om de inte får tillgång även till sånt som är ämnat för det motsatta könet??
    Ja, det är ju könsmaktsstruktur vi talar om..?

Att det är okej att tjejer har "pojkkläder", men inte att pojkar har "tjejkläder". Vi menar att vi klär tjejer coolare om de har typiskt manliga kläder men killar blir fjollor = mindre värda i typiskt kvinnliga kläder!

Susie su: Det är ingen som säger att vi ska göra tvärtom! Det vi säger är att alla ska få välja fritt, från alla sidor! Vi ska inte klä pojkar i enbart klänning och tjejer enbart i Spiderman. Låt barnen välja det de tycker är fint och hindra dem inte!

susie su skrev 2009-05-23 17:38:26 följande:
    Nu har jag inte läst mer än TS, men det jag tänker på är hur irreterad jag är på hela hysterin om kläder, färger och allt annat som gäller kön och barn. Min tjej på 8 månader är jättefin i starka rosa färger, hennes egna färger kommer fram och hon ser så frisk ut i just rosa, cerise och rött. Jag är trött på att det är tabu att klä sina dotter i "flickiga" färger för helst ska man gå emot detta helt och klä henne i blått, grönt och brunt eller så ska det iaf vara neutralt. Fyn f*n va tråkigt det är! Jag är trött på att behöva ursäkta mig för att jag valt dessa färger för man ska ju tänka på könsroller jämt-eller hur! Någon har skapat denna konstiga inställning till vad som är ok eller inte på killar och tjejer och så tycker jag inte det ska va heller, men måste man vända tvärt då? Blir det inte samma grej då fast tvärtom?
    The confused squirrel strikes again...
  • susie su

Susie su: Det är ingen som säger att vi ska göra tvärtom! Det vi säger är att alla ska få välja fritt, från alla sidor! Vi ska inte klä pojkar i enbart klänning och tjejer enbart i Spiderman. Låt barnen välja det de tycker är fint och hindra dem inte!

Jag tycker ju också att alla ska kunna ha det de tycker är fint. Men det är just det här som har blivit fel. Helst ska pojkar nu för tiden kunna ha rosa, glitter etc. i vissas ögon medan flickor ska kläs neutralt. Nu överdriver jag, det vet jag, men ibland känns det så. Iaf i vissa personers sällskap... jag har en del vänner som är väldigt inne på spåret att rosa är för flickor på grund av könsroller. Ibland känns det väldigt fixerat vid sådant här. Jag och TS tycker samma sak, vi vill kunna klä våra barn i det vi/de vill, men vårat dilemma kommer från samma källa!

• susie su

Att rosa är fel för flickor ska det stå här ovan

• Abborren

Det var nog lättare på Jesu tid. Då knallade alla omkring i klänningar ;)

• Maggis Nervis
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 14:19:28 följande:
    Vad smart du låter!
    Nämen, tack för komplimangen
    Gå och rösta den 7:e juni!
  • Emmel
    Charlien skrev 2009-05-23 11:34:46 följande:
    För att jag vill tala om för honom varför jag gör mina val. JAG tycker att kläder inte har med jämställdhet att göra (förutom det här med att det finns skönare o paraktiskare grejjer på "kill"avdelningen, DET är ju upprörande). Men i övrigt så tycker jag inte det spelar nån roll att vi har en tradition av olika typer av plagg. För mig är kjol för oss med snippa och skjorta för dom med snopp. Jag är aktiv för att ändra saker JAG bryr mig om, men som sagt kläder.. Jag ser inte kopplingen till brist på jämställdhet.
    Håller med dig!
  • Emmel
    trädis skrev 2009-05-23 11:36:09 följande:
    mina barn ska få lära sig att aldrig dissa andras klädval, så enkelt är det!och jag är helt övertygad om att jag kan lära honom att inte påpeka andras klädval utan att för den sakens skull behöva sätta på honom mer "tjejiga" kläder.
    Håller med dig också, i ALLT du skriver!
  • trogentjur

Jag tror snarare hysterin sitter hos föräldrarna, Barnen struntar ju egentligen vad dom har på sig när de är bebisar, eller hur?
    Sonen på 2 år struntar blankt i vad jag klär på honom. Så då får han ha det som jag anser vara okej. Och det är typiska killplagg, mycket färger dock, allt från knallorange till ljusblått.
    Jag ser ingen anledning att klä honom i rosa och klänningar, tofsar och grejer, jag anser att han är en pojke, och i mina ögon behöver pojkar inga klänningar och tofsar. Iallafall inte de som aldrig bett om det, eler hur?

Svar på tråden NI förstör mitt barn!