• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Helena Gordon
    EMO 979 skrev 2009-05-23 21:02:35 följande:
    Nu är inte jag den du citerar..men svarar ändå utefter dina frågor Använder INTE ordet flickkläder när jag pratar med mina barn..säger nu skall vi åka och köpa kläder... Väl på affärerna/affären bjuds mina barn in på båda avdelningarna och får själv välja sina kläder... Mina barn undrar absolut inte varför det finns olika avdelningar... På vilket sätt förs mina barn bakom ngt ljus då jag bejakar deras egna smak och vilja....som te.x i vintras bara ville min yngsta ha en BLÅ vinteroverall...och en sån finns INTE att uppbringa på en flickavdelning..men däremot på Polarn&Pyret..där det faktiskt inte finns uppdelat i pojk flick utan helt enkelt finns barnkläder till barn...
    Jag förstår din poäng där, men detta handlar mer om klänningar - som för mig är ett FLICKplagg. Använder inte heller flick-och pojkkläder i vardagsprat. Men för det kan jag se om det är det. En blå overall är inte för mig heller just ett pojkplagg.

Det finns kläder som är mer eller mindre UNISEX, men fortfarande så FINNS DET pojkkläder och flickkläder.
  • FannyGioia

Arne Anka skrev 2009-05-23 20:57:00 följande:

Jag instämmer i att det är en social konstruktion, för det är det.Men vad spelar det för roll att det är en social konstruktion, om dina och mina barn lever efter dessa? TS började med att skriva att vi alla som inte tutar i våra barn att OM Kalle har på sig en klänning till skolan, då ska man inte skratta åt honom, vi är puckon... såsom det skulle vara så enkelt. För barn lyssnar på vad föräldrar säger.... eller kan det vara att de gör som vi gör, alltså tycker att så länge inte pappa har en klänning på sig hemma, och han är kille, då är det konstigt om Kalle kommer till skolan med en klänning.FannyGioia, den dagen din man samlar ihop alla andra karlar på dagis/skolan, och så kommer de överens om att from nu kommer vi alla gå runt i klänning hemma, från den dagen kommer heller ingen bli retad, och då kommer denna diskussion bli överflödig.Innan dess, så är det förvisso en social konstruktion, men med tanke på att alla här inte förstår vad det innebär, så tycker jag det är att ställa lite höga krav på våra barn...
    Jag ställer inga krav på barnen. Föräldrarna borde däremot veta bättre, det tycker jag.

Tycker du inte att det är lättare att låta barnen växa upp och känna att de kan välja vilka kläder de vill - oavsett kön - än att min sambo, som redan är 24 år gammal, ska ändra sin klädstil? Jag tror inte att det är lösningen, även om jag önskar att män kunde gå omkring i klänning utan att bli utstirrade. Skillnaden är dock att vuxna män kan välja själva, det kan inte barn. Jo, om vi tillåter dem, men inte så länge vi sätter upp regler för hur pojkar och flickor ska vara och tvingar dem att följa dem.
  • EMO 979

fast i citatet skrev du ju efter du radat upp dessa exempel /frågor .." det är ju du som för barnen bakom ljuset isf, inte vi"....

• Clarissa83

EMO 979 skrev 2009-05-23 21:11:48 följande:

fast i citatet skrev du ju efter du radat upp dessa exempel /frågor .." det är ju du som för barnen bakom ljuset isf, inte vi"....
    Om hon inte förklarar varför det finns två avdelningar alltså. Men ja vet ju inte om hon gör det, hon har inga barn och har inte svarat på det. Jag skulle förklara varför det finns olika avdelningar för mitt barn. Om det undrade.
  • Lillansmamma75

Ibland kan man ju undra om folk är rädda för att barnen ska bli homosexuella för att de har klänning när de är små killar eller leker med bilar när de är små tjejer???
    Lovar det finns dom..

• FannyGioia
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 21:15:30 följande:
    EMO 979 skrev 2009-05-23 21:11:48 följande:
    Om hon inte förklarar varför det finns två avdelningar alltså. Men ja vet ju inte om hon gör det, hon har inga barn och har inte svarat på det. Jag skulle förklara varför det finns olika avdelningar för mitt barn. Om det undrade.
    Är det jag som inte har svarat?
  • Emmel

Ärla Minou skrev 2009-05-23 19:54:54 följande:

Ja om man säger nej åt en pojke som VILL ha klänning/glitter/rosa etc så har man de facto begränsat sitt barn.
    Ja, men det är ok att säga nej till stringtrosor, barn-bh och bikini för småbarn... Oavsett om det är på en flicka eller pojke. Kom ihåg det!
  • Clarissa83
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:17:05 följande:
    Är det jag som inte har svarat?
    Ja.
  • Clarissa83
    Emmel skrev 2009-05-23 21:17:49 följande:
    Ärla Minou skrev 2009-05-23 19:54:54 följande:
    Ja, men det är ok att säga nej till stringtrosor, barn-bh och bikini för småbarn... Oavsett om det är på en flicka eller pojke. Kom ihåg det!
    Hur blev det skillnad nu mitt i allt?
  • FannyGioia
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 21:18:26 följande:
    Ja.
    Vad var det du undrade då? Varför det finns flick- och pojkavdelningar? Jag har redan sagt att det är vår sociala konstruktion. Sen tjänar ju affärerna multum på att vi tror att barnen inte kan ärva kläder om de inte är av samma kön.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!