• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Helena Gordon

Okej, vart ligger den sociala konstruktions avdelningen?

• Clarissa83

Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:43:08 följande:

en social konstruktion sa hon ju, vad nu fan de e?
    Såg de sen. Vet inte om jag accepterar svaret
  • Consuela BananaHammock

Ärla Minou skrev 2009-05-23 20:30:19 följande:

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 20:20:19 följande:
    Inte så att de hör... men väl bakom ryggen? Fattar jag rätt? Frågan är ju då hur man sen pratar med sina barn om den som sitter i rullstol, var jättetjock, luktade illa eller pojken som hade glitter på skorna. Som att de alla är knasbollar eller bara väldigt neutralt och oladdat - vi är alla olika men ska behandlas med lika mycket respekt? Det är där skillnaden kommer att ligga.
    Om barnen undrar vid kvällsmaten varför den hade det eller den såg ut så...Så JA då får dom fråga. Anser du att det är att göra det bakom någons rygg......Jisses
  • FannyGioia
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 20:42:56 följande:
    Vackert. "Vi ska och köpa lite nya sociala konstruktioner till dej idag Kalle.."
    Det betyder att det är något vi har skapat i relation till vår samtid, ungefär.
  • Clarissa83
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:45:49 följande:
    Det betyder att det är något vi har skapat i relation till vår samtid, ungefär.
    Ja, men du kan ju inte allvarligt mena att du använder dej av det uttrycket till vardags, eller? Ja vet inte vad för kön du har på dina barn men ni använder inte ordet flickkläder alls alltså? Du bjuder in dina barn till båda avdelningarna när de ska köpas kläder? Och barnen undrar inte eller förstår inte själva varför det finns två avdelningar för barn? Det är ju du som för barnen bakom ljuset isf, inte vi.
  • Lillansmamma75

Hur orkar man dra igång en sådan tråd igen..

Det är väl som det är - några är tycker att tjejer ska vara tjejer och bara göra tjejsaker och ha tjejkläder - för det finns sådant!

Själv har jag en tjej som har såkallade killkläder, killglasögon (dvs blå glasögon) och leker med bilar, Cars, Byggare Bob, hamrar och spikar. Men oxå dockor och dukar fram till fika, fixar mat osv.

Låt barn vara barn, och det är ju rätt det är ju de vuxnas uppfatning som smittar av sig på barnen. Vad spelar det för roll om en tjej vill ha Spidermankläder, eller en kille vill ha Kittyglasögon. ...

Fattar inte att folk orkar... De kommer tids nog få sin egen uppfatning när de växer upp...

• FannyGioia
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 20:49:17 följande:
    Ja, men du kan ju inte allvarligt mena att du använder dej av det uttrycket till vardags, eller? Ja vet inte vad för kön du har på dina barn men ni använder inte ordet flickkläder alls alltså? Du bjuder in dina barn till båda avdelningarna när de ska köpas kläder? Och barnen undrar inte eller förstår inte själva varför det finns två avdelningar för barn? Det är ju du som för barnen bakom ljuset isf, inte vi.
    I skolan använder jag det ofta.

Jag har inga barn och kommer inte att klä dem enligt kön om jag får barn någon dag.
  • Kim Olsson
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 20:49:17 följande:
    Ja men det går väl knappast en taggtrådsklädd mur mellan vad som anses vara pojk och flickavdelningen?
  • Clarissa83
    Lillansmamma75 skrev 2009-05-23 20:49:57 följande:
    De kommer tids nog få sin egen uppfatning när de växer upp...
    Jag försöker förespråka just det.. Men det ska präntas in i spädbarns huvuden redan tydligen att man får VÄLJA. Hur de nu ska göra det. En förälder köper väl det som faller i DERAS tycke, innan barnen väljer själv. Är det prinsessgrejjer eller Cars sen spelar väl ingen roll. Märks ganska snabbt vad som uppskattas.
  • Clarissa83

Kim Olsson skrev 2009-05-23 20:51:20 följande:

Ja men det går väl knappast en taggtrådsklädd mur mellan vad som anses vara pojk och flickavdelningen?
    Nej men man ska va blind för att inte fatta skillnaden på dom.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!