• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • LadyWillow
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 21:15:30 följande:
    EMO 979 skrev 2009-05-23 21:11:48 följande:
    Om hon inte förklarar varför det finns två avdelningar alltså. Men ja vet ju inte om hon gör det, hon har inga barn och har inte svarat på det. Jag skulle förklara varför det finns olika avdelningar för mitt barn. Om det undrade.
    När jag var barn var det inte uppdelat i pojk och flick avdelning alls på samma sätt.
  • Emmel
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 20:22:35 följande:
    Jag tror min dotter komma känna sej jävligt begränsad när hon inser att det är FJÄRILAR på hennes rosa fondtapet. Jag lovar att betala alla hennes kuratorbesök i tonåren när hon inte kan hitta sej själv.
    Och jag lovar att betala alla psykologräkningar när min son inser att han blev nekad att använda klänning när han gick på dagis.
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:27:49 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 20:24:26 följande:
    Han FÅR INTE ha klänning, kjol eller glitter, säger du. Dina döttrar skulle däremot få ha det. Självklart är han begränsad.
    Fast enligt detta resonemang så begränsas barnen så fort de inte får något ett annat barn får. Tycker jag.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-23 21:28:16 följande:
    Fast enligt detta resonemang så begränsas barnen så fort de inte får något ett annat barn får. Tycker jag.
    Nej. De begränsas när de inte får något för att de är av ett visst kön.
  • EMO 979
    Emmel skrev 2009-05-23 21:28:16 följande:
    Det beror ju på vilken motivering man har att neka barnet en viss sak...1. du får inte det för du är ett visst kön och det är bara andra könet somfår ha det 2.du får inte det för att vi har inte pengarna till det just nu....lite skillnad kanske? tycker jag
  • Helena Gordon
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:29:29 följande:
    äsch, jag tror inte dem begränsas för det. Iaf inte när det kommer till klädfrågan. Väljer min son att gå i kvinnokläder när han blir äldre så kommer jag att acceptera då. Men jag tänker inte klä honom som en flicka nu för det.
  • FannyGioia

EMO 979 skrev 2009-05-23 21:31:07 följande:

Det beror ju på vilken motivering man har att neka barnet en viss sak...1. du får inte det för du är ett visst kön och det är bara andra könet somfår ha det 2.du får inte det för att vi har inte pengarna till det just nu....lite skillnad kanske? tycker jag
    Exakt.
  • Emmel
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 21:19:18 följande:
    Hur blev det skillnad nu mitt i allt?
    Flera i tråden som säger att det är ok för deras pojkar att ha klänning säger också att de inte får ha bh, stringtrosor etc. Är inte det begränsande? Varför är det ok att de har klänning men inte trosor?
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-23 21:29:29 följande:
    Men VET barnet det? Om min son säger "jag vill ha den leksaken" och jag säger "nej" och sedan säger han "jag vill ha den klänningen" och jag säger "nej". Skillnad? Nej, inte för barnet eftesom jag inte säger "du får ingen klänning för att du inte är en tjej".
  • Emmel

EMO 979 skrev 2009-05-23 21:31:07 följande:

Precis!
Svar på tråden NI förstör mitt barn!