• Danitra

NI förstör mitt barn!

Min son har valt sina nya skor helt själv, det är jättetuffa sneakers med glitter på och han älskar dom. När jag var med honom på dagis så säger en av tjejerna:

"Killar kan inte ha skor med glitter på!"
    Senare vid matbordet så pekar min son på en annan flickas "Hello Kitty"-spänne och säger:
    "Jag har samma glösögon (solglasögon)"
    Tjejen blir chockad över detta och undrade förskrämt vem som hade låtit honom välja sådana solglasögon, det kan ju inte killar ha.
    Detta är inget som dom här tjejerna har lärt sig helt på egen hand utan det är ALLA NI som säger att vissa saker bara är för killar och andra bara för tjejer som har lärt dom detta. Och sen kommer dom till sitt dagis och berättar för MIN SON vad han kan och inte kan ha på sig.
    Än så länge kan min son välja fritt bland Spindelman, Hello Kitty, glitter och bilar men uppenbarligen inte så länge till!
    TACK FÖR DET, PUCKON!!
  • Svar på tråden NI förstör mitt barn!
  • Helena Gordon
    Lillansmamma75 skrev 2009-05-23 20:49:57 följande:
    Hur orkar man dra igång en sådan tråd igen.. Det är väl som det är - några är tycker att tjejer ska vara tjejer och bara göra tjejsaker och ha tjejkläder - för det finns sådant! Själv har jag en tjej som har såkallade killkläder, killglasögon (dvs blå glasögon) och leker med bilar, Cars, Byggare Bob, hamrar och spikar. Men oxå dockor och dukar fram till fika, fixar mat osv. Låt barn vara barn, och det är ju rätt det är ju de vuxnas uppfatning som smittar av sig på barnen. Vad spelar det för roll om en tjej vill ha Spidermankläder, eller en kille vill ha Kittyglasögon. ... Fattar inte att folk orkar... De kommer tids nog få sin egen uppfatning när de växer upp...
    Där håller jag med dig. Min dotter leker med "killsaker" och sonen med "tjejsaker". Och vilka solglasögon de har osv tycker jag ändå skiljer sig från att köpa klänningar till sonen osv. Jag skulle inte göra det, men som jag flera ggr sagt så accepterar jag att andra väljer att göra det.
  • Clarissa83

Vi ska vara glada att våra barn slipper leka med tallkottar och sten, eller ännu värre handgranater och sprängmedel. Problemet blev ganska litet nu va?

• Arne Anka
    FannyGioia skrev 2009-05-23 20:45:49 följande:
    Det betyder att det är något vi har skapat i relation till vår samtid, ungefär.
    Jag instämmer i att det är en social konstruktion, för det är det.

Men vad spelar det för roll att det är en social konstruktion, om dina och mina barn lever efter dessa? TS började med att skriva att vi alla som inte tutar i våra barn att OM Kalle har på sig en klänning till skolan, då ska man inte skratta åt honom, vi är puckon... såsom det skulle vara så enkelt. För barn lyssnar på vad föräldrar säger.... eller kan det vara att de gör som vi gör, alltså tycker att så länge inte pappa har en klänning på sig hemma, och han är kille, då är det konstigt om Kalle kommer till skolan med en klänning.

FannyGioia, den dagen din man samlar ihop alla andra karlar på dagis/skolan, och så kommer de överens om att from nu kommer vi alla gå runt i klänning hemma, från den dagen kommer heller ingen bli retad, och då kommer denna diskussion bli överflödig.

Innan dess, så är det förvisso en social konstruktion, men med tanke på att alla här inte förstår vad det innebär, så tycker jag det är att ställa lite höga krav på våra barn...
  • Helena Gordon

Jag har handlat kläder på tjejavdelningen till min grabb och på pojkavdelningen till min tjej. Men det har varit kläder som i sig varit ganska neutrala.

• Clarissa83

Arne Anka skrev 2009-05-23 20:57:00 följande:

Innan dess, så är det förvisso en social konstruktion, men med tanke på att alla här inte förstår vad det innebär, så tycker jag det är att ställa lite höga krav på våra barn...
    Eftersom jag känner mej "träffad" så svarar jag. Jag FÖRSTÅR vad en social konstruktion är, jag ifrågasatte användningen av ordet i vardagen. För en klänning är en social konstruktion för just FLICKOR, alltså ett flickplagg. Som det ser ut i dagens samhälle i VÅRT samhälle.
  • EMO 979
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 20:49:17 följande:
    Ja, men du kan ju inte allvarligt mena att du använder dej av det uttrycket till vardags, eller? Ja vet inte vad för kön du har på dina barn men ni använder inte ordet flickkläder alls alltså? Du bjuder in dina barn till båda avdelningarna när de ska köpas kläder? Och barnen undrar inte eller förstår inte själva varför det finns två avdelningar för barn? Det är ju du som för barnen bakom ljuset isf, inte vi.
    Nu är inte jag den du citerar..men svarar ändå utefter dina frågor
    Använder INTE ordet flickkläder när jag pratar med mina barn..säger nu skall vi åka och köpa kläder...

Väl på affärerna/affären bjuds mina barn in på båda avdelningarna och får själv välja sina kläder...

Mina barn undrar absolut inte varför det finns olika avdelningar...

På vilket sätt förs mina barn bakom ngt ljus då jag bejakar deras egna smak och vilja....som te.x i vintras bara ville min yngsta ha en BLÅ vinteroverall...och en sån finns INTE att uppbringa på en flickavdelning..men däremot på Polarn&Pyret..där det faktiskt inte finns uppdelat i pojk flick utan helt enkelt finns barnkläder till barn...
  • Lillansmamma75
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 20:56:18 följande:
    Vi ska vara glada att våra barn slipper leka med tallkottar och sten, eller ännu värre handgranater och sprängmedel. Problemet blev ganska litet nu va?
    Ja du - lyxproblem skulle nog vissa världsdelar kalla detta....
  • Lillansmamma75
    Lillansmamma75 skrev 2009-05-23 21:03:07 följande:
    Ja du - lyxproblem skulle nog vissa världsdelar kalla detta....
    då menar jag de problem vi har alltså :)
  • Clarissa83

EMO 979 skrev 2009-05-23 21:02:35 följande:

Nu är inte jag den du citerar..men svarar ändå utefter dina frågorAnvänder INTE ordet flickkläder när jag pratar med mina barn..säger nu skall vi åka och köpa kläder...Väl på affärerna/affären bjuds mina barn in på båda avdelningarna och får själv välja sina kläder...Mina barn undrar absolut inte varför det finns olika avdelningar...På vilket sätt förs mina barn bakom ngt ljus då jag bejakar deras egna smak och vilja....som te.x i vintras bara ville min yngsta ha en BLÅ vinteroverall...och en sån finns INTE att uppbringa på en flickavdelning..men däremot på Polarn&Pyret..där det faktiskt inte finns uppdelat i pojk flick utan helt enkelt finns barnkläder till barn...
    Nej dina barn tycks inte bli förda bakom ljuset nej.
  • Clarissa83
    Lillansmamma75 skrev 2009-05-23 21:03:35 följande:
    då menar jag de problem vi har alltså :)
    Jo anade det!
Svar på tråden NI förstör mitt barn!