Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Pank)

är SMS lån enda alternativet???

Skulle behöva låna 6000 kr...har tyvärr inget jag kan sälja eller nån att låna dessa pengar av. Kollat på SMS lån men finns det något annat alternativ????

Jag jobbade hela förra året men sen i januari har jag haft alfakassa . Ska börja studera i höst men problemet är att jag behöver pengarna nu typ...

Skickade in en ansökan till JSM capital om ett lån på 6000 kr men fick det inte biviljat.......

• Svar på tråden är SMS lån enda alternativet???
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-29 20:56:18 följande:
    Det är inte alls säkert att en skuld går till inkasso först och sen kronofogden. Det gör den ju bara om företaget du har lånat av vill sälja sin fordran till ett inkassoföretag, annars kan de ju skicka den direkt till kronofogden. Allt som krävs för att skicka skulden till kronofogden är att förfalldagen har passerat. Man behöver alltså inte skicka någon påminnelse eller via inkasso.
    Gäller inte det bara hyra och elräkning etc? Rent allmänt måste man skicka en påminnelse. Dock kan man lämna räkningen till inkasso direkt, men det är en annan sak. Skulden kan INTE gå direkt till kronofogden. Borgenären måste ha försökt driva in skulden.
  • Anonym (Gör det inte)

Nix skulden kan faktiskt gå direkt till kronis om geldenären vill så

• Slöjan

Har du inte deklarerat via nätet? Då kommer ju skattepengarna redan i juni!

• Anonym (Gör det inte)

Ja precis har du deklarerat via interneten så kommer de ju tidigare, jag deklarerade innan jag ens hade fått deklarationspapprena tidigt, men jag kommer bara få 116 kr tillbax, men bättre den än förra året då jag fick 26.000 kvarskatt ha ha ha men man får sota för att man inte talade om att de skulle dra högre skatt men men jag har mycket pengar så för min del är det inge fara

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-29 21:12:07 följande:
    Gäller inte det bara hyra och elräkning etc? Rent allmänt måste man skicka en påminnelse. Dock kan man lämna räkningen till inkasso direkt, men det är en annan sak. Skulden kan INTE gå direkt till kronofogden. Borgenären måste ha försökt driva in skulden.
    Nix, inga företag behöver skicka en påminnelse. Allt som krävs för alla typer av räkningar, lån osv är att förfallodagen är förbi, sen är det bara att skicka in till kronofogden.
  • Anonym (ellie)

Med tanke på hur ditt resonemang verkar vara här så tror jag inte att dom där skattepengarna kommer gå till att betala tillbaka ev sms lån för när som väl kommer så har du hittat något du verkligen vill köpa eller så har det kommit någon annan räkning som du MÅSTE betala. Och sedan sitter du i skiten. Men har man ingen buffert för oväntade saker så antar jag att det är i sådana situationer som du hamnat i som blir följden!

• Anonym (Gör det inte)

Anonym (ellie) skrev 2009-05-29 21:49:49 följande:

Med tanke på hur ditt resonemang verkar vara här så tror jag inte att dom där skattepengarna kommer gå till att betala tillbaka ev sms lån för när som väl kommer så har du hittat något du verkligen vill köpa eller så har det kommit någon annan räkning som du MÅSTE betala. Och sedan sitter du i skiten. Men har man ingen buffert för oväntade saker så antar jag att det är i sådana situationer som du hamnat i som blir följden!
    HÅLLER MED
  • Anonym (Ring)

Hej TS

1 säger som de andra, har du kollat med skatteverket när du får pengarna? Tänk om det går att gulla till sig en tidigare utbetalning där om du nu inte har SMS-deklarerat.

2 Har du ringt runt till alla som du har fakturor hos? Jag gjorde detta för min syster för ett tag sedan. Hon var riktigt taskigt till och vi kunde då ordna avskrivning av de flesta fakturorna. Några av inkassobolagen lät fodran ligga (dock till skyhög ränta) medan några redan gått vidare till kronofogden. I princip håller jag med om att det är bättre med en inkassoavgift än 5 (eller hur många det nu är). Även om räntan för sms-lånet är löjligt hög så är väl inkassoavgiften 420 kr per fordran. Påminnelseavgifter är ju inte heller billiga.

Kreditkort är generellt sett billigare än sms-lån och man behöver inte betala uppläggningsavgift. Sen gäller det att gömma det långt in i byrålådan. Där måste du helt enkelt avgöra om du fixar att ha det. Att dra nytta av det praktiska med kreditkort är ju liksom mindre farligt om man har gott om pengar.

Men som sagt var, om du inte redan gjort det så tycker jag du i första hand ska kolla med dem du är skyldig pengar

• Julmust

Hmm alltså, tror inte du får skulderna avskrivna, men de kan säkert tänka sig att avvakta till augusti bara du hör av dig och förklarar läget.

• Anonym (Pank)

har ringt och frågat men fått NEJ...även fast jag sköt mina betalningar tidigare sen hm har deklarerat genom att lämna in papper till skattemyndigheten...

Julmust skrev 2009-05-29 22:25:03 följande:
    Hmm alltså, tror inte du får skulderna avskrivna, men de kan säkert tänka sig att avvakta till augusti bara du hör av dig och förklarar läget.
Svar på tråden är SMS lån enda alternativet???