• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • Moj Katile

Missförstånd: Jo då jag lever minsann fortfarande...
    Passerad/pureead kost 3 veckor kan de npg glömma. 2 dagar orkade jag bry mig. Nu tuggar jag bara allt VÄL!

Magen gör inte så ont längre utom om jag överanstränger mig. Annars är det som vanligt. Är såååå jäkla törstig hela tiden. Drömmer om iskall dricka och tänker på det hela tiden! DET är sjukt jobbigt!!

• MelvinMeja

Moj katile: jag har lagt till dig så du kan se mina kort

Gravid med nr.3 BF 100215
  • beadis
    MelvinMeja skrev 2009-06-12 15:49:02 följande:
    kan jag oxå få se de? om jag ber extra snällt, please
  • vänat
    MelvinMeja skrev 2009-06-12 15:49:02 följande:
    Är de under stadar bilde du har dina kort?? Hittar inga andra bilder på din sida? Eller är de så att ala inte kommer åt dem?
  • MelvinMeja

vänat och snart3barnsmamma jag har lagt tiller. korten ligger under starka bilder. Vill inte att människor som jag inte har godkänt ska få se bilderna. men ni är välkomna att titta in.

Gravid med nr.3 BF 100215
  • vänat
    MelvinMeja skrev 2009-06-12 15:57:52 följande:
    vänat och snart3barnsmamma jag har lagt tiller. korten ligger under starka bilder. Vill inte att människor som jag inte har godkänt ska få se bilderna. men ni är välkomna att titta in.
    Oj vilken skillanad!!
  • beadis
    Shit! vilken skillnad det var före och efter...du är jättefin!
    får man fråga vad du vägde som mest, det ser ut som om jag kunde väga som du före op?
  • Trollungen08
    Jag skulle med gärna vilja se
  • Trollungen08

Nu är det bara 5 dagar kvar. Sen är min operation oxå gjort. Är lite nervös nu. Men mest förväntansfull

• vänat
    Trollungen08 skrev 2009-06-12 16:35:50 följande:
    Nu är det bara 5 dagar kvar. Sen är min operation oxå gjort. Är lite nervös nu. Men mest förväntansfull
    klart man blir nervös då de närars sig vist förvänats full också men precis som de ska vara.
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp