• beadis

Gastric bypass=Gbp

Moj Katile skrev 2009-06-16 21:45:29 följande:

Fröken knopp skrev 2009-06-16 21:37:35 följande: Direkt när du fått beskedet att de inte klarar ge dig vård inom 90 dagar så vänder du dig till vårdslussen eller vad det ehter i ditt län. Men Ersta? Håller inte de tiderna?? Det hade jag fått för mig eftersom de tar in sådana som åberopat vårdgaranti!!
    just det..ersta håller väl tiden, eftersom jag ska dit utomläns som det heter...de är väl bland de bättre på att hålla tiderna, + sofiahemmet eller hur?
  • beadis

Fröken knopp skrev 2009-06-16 22:51:12 följande:

kanske har jag gjort fel? jag bad min dr skicka remiss till ersta....
    nej, jag tror definitivt inte att det blev för din del
  • beadis
    pilliss skrev 2009-06-16 21:45:06 följande:
    hej på er alla. Jag har några frågor ang denna op. Hoppas nån vill svara... Hur mkt övervikt hade ni/BMI? Hur/var fick ni beviljat op? vc eller? Fick ni göra något innan? Hur lång tid tog det innan ni opererades?
    Jag har ett bmi 48,5, är 165cm o väger 127kg..alltså rejäl övervikt till min längd. Även jag har gått på vv, gått på otaliga dieter, träffat dietister, gi, lchf m.m och det har i slutändan bara pekat upp på vågen när man väl har slutat med dieten. *suck*

Har inte fått beviljat ännu, ska till ersta sjukhus nästa vecka för en bedömning.
    Jag gick till min vc läkare och bad honom skicka en remiss till sahlgrenska i Göteborg om gbp op, detta var 31/3 i år. 14dagar senare fick jag remissvar, ringde o kollade deras kötid, 5års kötid för op. Ringde då runt till olika sjukhus som sahlgrenska samarbetar med, bla ersta i sthlm, de sa ja, du är välkommen hit bara du får en betalningsförbindelse, så jag ringde till vårdslussen i västra götalands län och vips hade jag bet.förbindelsen klar, sen behövdes bara remissen från gbg till ertsa och jag hade fått en tid till bedömning nu den 25juni, och då är det alla besöken på samma gång, för vi utomläns slipper att åka till sthlm för varje gång. Skönt!

Är det ngt mer du undrar över, fråga
  • beadis

Fröken knopp skrev 2009-06-16 23:01:36 följande:

tack, vad svårt detta är innan jag förstår saker o ting bättre. längtar tills jag får prata med en läkare:)
    Du ska nog bara vara glad att din remiss skickades just till ett av de andra sjukhusen som har LÅÅÅÅNga kötider
  • beadis
    pilliss skrev 2009-06-16 23:07:22 följande:
    Tack för era svar. Jag e 169 cm o väger runt 110 kg. BMI på 39. Jag gick ner 16 kg innan med xtravaganza pulverdiet, men det e otroligt svårt att hålla den vikten när man går ner på det sättet. Så kilona kom smygandes igen. Har varit överviktig låååång tid.(började gå upp runt -99) Vägde 94 INNAN jag blev gravid med min äldste o han e född -00. Sen fortsatte det upp och upp... Jag orkar inte med detta skitet längre. Tungt o jag orkar knappt nåt. Har sett mina journaler o oftast har läkarna skrivit kommentarer om min vikt i anamnesen. Undrar: Kan jag beställa tid hos husläkaren o be om en remiss till en sån här op? Kostar det mig nåt?
    Känner väl igen mig i din beskrivning om att gå upp i vikt med graviditeterna, eller rättare sagt, jag går inte onormalt mkt upp i vikt under graviditeten utan går aldrig ner de, och sen vid nästa bulle i ugnen fortsätter jag därifrån o går upp ännu mer...har ju hunnit få tre barn, så det har samlats en hel del kilon.

Antingen skriver du en egen remiss o skickar eller går till vc läkare, och nej, det kostar inte om du tar det genom landstinget
  • beadis
    snart3barnsmamma skrev 2009-06-16 23:08:38 följande:
    Fröken knopp skrev 2009-06-16 23:01:36 följande: Du ska nog bara vara glad att din remiss skickades just till ett av de andra sjukhusen som har LÅÅÅÅNga kötider
    INTE skickades menar jag såklart *trött*
  • beadis
    pilliss skrev 2009-06-17 00:25:19 följande:
    Ok. Jag har 3 barn. -00, -04 och -07. Gått upp o sen inget ner mer än vad som kom ut typ. SKA bort med detta. Är såååå trött på det. Har även ryggproblem och whiplash så det är tyngre då tyvärr. Ska ringa imorrn o beställa tid. Håll tummarna (är det svårt att få det beviljat?)
    Då har du haft samma problem som jag ungefär, man går bara inte ner i vikt bara för att bebben är ute.

Ja, beställ tid om du verkligen har tänkt genom det, det är en stor livsomvändning, det kommer man fram till med tidens gång..jag har läst en hel del på viktop.se ...där andra viktopererade berättar om sina nya liv, och det är säkert svårt på många sätt men värt vartenda jobbiga sak.

Nu kan tyvärr inte jag säga ngt om det är svårt eller inte att få beviljat, ska ju dit nästa vecka....är så nervös för att få ett nej som svar
  • beadis

och just det, självklart håller jag tummarna för dig, men remissen borde du ju få iväg, annars går du till en annan läkare bara

• beadis

Trollungen08

Vi tänker på dig, undrar om du ligger på op bordet nu, hoppas det går bra och att du om några dagar kan skriva till oss och berätta

• beadis
    snöstjärna skrev 2009-06-17 12:43:38 följande:
    Nu har jag hittat till nya tråden med. Fått sms från Missförstånd att allt gått bra och hon är vaken, men trött. Hon hör av sig mer när hon orkar. Längtar så tills det är min tur nu!
    jaha, du känner henne personligen, va kul
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp