• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • vänat
    hedde73 skrev 2009-09-10 10:45:18 följande:
    Nej, det blir nog så att jag går dit imorgon, så får vi se vad det ger. :)
    De tycker jag låter smart!!
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-09-10 11:08:54 följande:
    Nu måste jag höra med er lite igen jag vet ju om vårdgarantin men vart lite småsnurrig..Om man åberopar vårdgarantin en månad efter man fått godkänt tex.. har "nya" stället bara två månader på sig då innan jag ska va opad, eller är det 3 månader efter remissen kommer till nya stället?Nån som fattar mitt snurr?
    De är max 90 darag de har på sig för att klarar vårdgaratin
  • Felicia6
    L i n n skrev 2009-09-10 11:10:12 följande:
    Dom ska väl ge dej inom två måndar då va?Du ska ju få dni vård INOM tre månader.Eller snurrar jag också?
    Ja jag har oxå fått för mig så, men bara därför så skulle det säkert finnas nån "regel" att nya stället har på sig tre månader

För om det är som du och jag tror så ska jag va opad om 1.5 månader
    Gbp 26/2-08 (mer än -65kg) || felicia6.blogspot.com
  • Felicia6

Snigelina o Vänat, "mitt" sjukhus har redan sagt dom inte klarar det, så jag har åberopat vårdgarantin o förra veckan skickade dom vidare remissen till ett annat sjukhus.. men nu har det gått 1.5månader sen jag fick mitt godkännande av kirurgen o därför tänkte jag ifall  nya sjukhuset då måste trycka in mig inom 1.5månader eller om dom har 3månader på sig.. är ju inte deras fel egentligen att "mitt" sjukhus drar ut på tiden 1.5månader innan remissen skickas vidare osv om ni förstår?

Gbp 26/2-08 (mer än -65kg) || felicia6.blogspot.com
  • L i n n
    Felicia6 skrev 2009-09-10 11:15:20 följande:
    Ja jag har oxå fått för mig så, men bara därför så skulle det säkert finnas nån "regel" att nya stället har på sig tre månader För om det är som du och jag tror så ska jag va opad om 1.5 månader
    Felicia6 skrev 2009-09-10 11:19:56 följande:
    Snigelina o Vänat, "mitt" sjukhus har redan sagt dom inte klarar det, så jag har åberopat vårdgarantin o förra veckan skickade dom vidare remissen till ett annat sjukhus.. men nu har det gått 1.5månader sen jag fick mitt godkännande av kirurgen o därför tänkte jag ifall  nya sjukhuset då måste trycka in mig inom 1.5månader eller om dom har 3månader på sig.. är ju inte deras fel egentligen att "mitt" sjukhus drar ut på tiden 1.5månader innan remissen skickas vidare osv om ni förstår?
    Jag tror du har helt rätt. Att du kommer bli opererad inom 1,5 månader!
  • fiamiaria
    fiamiaria skrev 2009-09-10 10:40:09 följande:
    I dag damp kuvertet ner i brevlådanOp 19 oktober i GällivareInskrivning söndag den 18:eFlytstart 4/9
    Naturligtvis ska det vara 4/10 och ingenting annat :)
  • glömsk

4:e dagen på flyt..Va på Sahlgrenska igår i 7 timmar...Hmm.
    Nu är allt klart inför op 28 september..

Lycka till alla som väntar ....{#lang_emotions_flower}

Tänk vad människor kan va känslokalla..
  • beadis
    hedde73 skrev 2009-09-10 10:27:51 följande:
    Nej, jag vet inte. Tar väl det säkra före det osäkra så att säga. Men eftersom dom skrivit in mig för att få en tid, så borde det ju inte bli några problem. Men om nu läkaren på Ersta av någon anledning tycker att jag inte skall opas, så har jag ju kanske en bedömning från läkaren på sahlgrenska som säger ett annat. Fast, det kanske bara är jag som är löjlig. :)
    nejdå, jag förstår dig, jag hade gjort likadant
  • Lojsie
    Felicia6 skrev 2009-09-10 11:08:54 följande:
    Nu måste jag höra med er lite igen jag vet ju om vårdgarantin men vart lite småsnurrig.. Om man åberopar vårdgarantin en månad efter man fått godkänt tex.. har "nya" stället bara två månader på sig då innan jag ska va opad, eller är det 3 månader efter remissen kommer till nya stället? Nån som fattar mitt snurr?
    Jag tror det är 3 månader f.o.m. den dag du åberopade vårdgarantin. Tyvärr är det dock så att de inte alltid kan hålla det, men då har du rätt att själv kontakta andra sjukhus och få en operation hos dem betald om de kan göra det snabbare än vad ditt eget sjukhus kan. Själv åberopade jag min vårdgaranti i mars/april och idag blev jag uppringd om gruppträff. Operationen väntas sedan bli av någon gång i höst, men de kunde inte lova att det skulle bli så. Jag är dock väldigt glad för den läkare som ska operera mig är väldigt känd inom sjukvårdskretsar för sin skicklighet. Känns jätteskönt när jag fick höra att det är han som operera mig! Fast jag är ändå väldigt nervös. Mest för att operationen kanske gör att jag inte kommer att klara min skola då jag läser till att bli journalist och nu under hösten ska vi lära oss en massa tekniska grejer som kräver att man är med på lektionerna varje dag... :(
  • Kicki 222

Jag ska opereras den 12 oktober i Gällivare

Svar på tråden Gastric bypass=Gbp