• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • vänat
    fiamiaria skrev 2009-09-10 10:40:09 följande:
    I dag damp kuvertet ner i brevlådanOp 19 oktober i GällivareInskrivning söndag den 18:eFlytstart 4/9
    Flyte star 4/9 menar nog 4/10 kan ju bli svårt med flytt start annrs nu då de redan är den 10/4 . Grattis till op tiden !
  • hedde73
    snigelina skrev 2009-09-10 10:36:32 följande:
    Ojdå, men då borde väl inte operation vara så långt borta ändå? När var du på gruppinfon?
    Jag var på gruppinfo i mitten av juni, men väntetiden för operation på Sahlgrenska är typ fem år, så därför har jag vänt mig till ersta sjukhus i stockholm också. Har dessutom fått en betalningsförbindelse från landstinget för operation där.
  • hedde73
    vänat skrev 2009-09-10 10:38:21 följande:
    De är väl inte löjligt man ska alltid ha flera alternativ på gång tills dess man helt säkert vet hur de blir. De har allla fal jag läart mig de kan man på både de när de gäller tide och annat. Så kör på de sätt du tänker låter bra. Lycka till!!
    Nej, det blir nog så att jag går dit imorgon, så får vi se vad det ger. :)
  • hedde73
    fiamiaria skrev 2009-09-10 10:40:09 följande:
    I dag damp kuvertet ner i brevlådan Op 19 oktober i Gällivare Inskrivning söndag den 18:e Flytstart 4/9
    Grattis till op tid. :)
  • snigelina
    hedde73 skrev 2009-09-10 10:44:50 följande:
    Jag var på gruppinfo i mitten av juni, men väntetiden för operation på Sahlgrenska är typ fem år, så därför har jag vänt mig till ersta sjukhus i stockholm också. Har dessutom fått en betalningsförbindelse från landstinget för operation där.
    Jaha, okej. För jag var ju ändå på gruppinfon i november och ska opereras nu i september, likaså en annan tjej här i gruppen som var på samma info.
  • hedde73
    snigelina skrev 2009-09-10 10:45:55 följande:
    Jaha, okej. För jag var ju ändå på gruppinfon i november och ska opereras nu i september, likaså en annan tjej här i gruppen som var på samma info.
    Ok. Ja, som det verkar så kommer jag få en läkartid på Ersta i oktober o blir jag godkänd då så blir det operation inom tre-fyra månader.
  • snigelina
    hedde73 skrev 2009-09-10 11:00:01 följande:
    Ok. Ja, som det verkar så kommer jag få en läkartid på Ersta i oktober o blir jag godkänd då så blir det operation inom tre-fyra månader.
    Ja, men fråga på Sahlgrenska om de inte kan skicka dig till Frölunda annars då? För där är det kort väntetid. Går det lika snabbt där som på Ersta är det ju att föredra. Skönare att ha nära till alla läkarbesök och även vid op.
  • Felicia6

Nu måste jag höra med er lite igen

jag vet ju om vårdgarantin men vart lite småsnurrig..

Om man åberopar vårdgarantin en månad efter man fått godkänt tex.. har "nya" stället bara två månader på sig då innan jag ska va opad, eller är det 3 månader efter remissen kommer till nya stället?

Nån som fattar mitt snurr?

Gbp 26/2-08 (mer än -65kg) || felicia6.blogspot.com
  • L i n n
    Felicia6 skrev 2009-09-10 11:08:54 följande:
    Nu måste jag höra med er lite igen jag vet ju om vårdgarantin men vart lite småsnurrig..Om man åberopar vårdgarantin en månad efter man fått godkänt tex.. har "nya" stället bara två månader på sig då innan jag ska va opad, eller är det 3 månader efter remissen kommer till nya stället?Nån som fattar mitt snurr?
    Dom ska väl ge dej inom två måndar då va?
    Du ska ju få dni vård INOM tre månader.

Eller snurrar jag också?
  • snigelina
    Felicia6 skrev 2009-09-10 11:08:54 följande:
    Nu måste jag höra med er lite igen jag vet ju om vårdgarantin men vart lite småsnurrig.. Om man åberopar vårdgarantin en månad efter man fått godkänt tex.. har "nya" stället bara två månader på sig då innan jag ska va opad, eller är det 3 månader efter remissen kommer till nya stället? Nån som fattar mitt snurr?
    Hrm. Du ska väl iaf få träffa läkare inom tre (två) månader?
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp