• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • snigelina
    glömsk skrev 2009-09-10 12:07:19 följande:
    4:e dagen på flyt..Va på Sahlgrenska igår i 7 timmar...Hmm. Nu är allt klart inför op 28 september.. Lycka till alla som väntar ....
    Oj, vad fick du göra där?
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-09-10 11:15:20 följande:
    Ja jag har oxå fått för mig så, men bara därför så skulle det säkert finnas nån "regel" att nya stället har på sig tre månader För om det är som du och jag tror så ska jag va opad om 1.5 månader
    ja varje skjukhus har tre månder på sig har du först remiisen i gällevar och dom inte uppfyller vårdgaratin och du sedan begäär at få genom vårdgatanin så har de nya sjukhuset tre månder på sig från det remiissen komit dit.

Annars kan ju folk stå och vänta 2,5månda sen flytta sin remiis och inte hinna med förbredels för oliak prove flyt etc. Alla fall den infromation de gett då jag frågat.
  • vänat
    Felicia6 skrev 2009-09-10 11:19:56 följande:
    Snigelina o Vänat, "mitt" sjukhus har redan sagt dom inte klarar det, så jag har åberopat vårdgarantin o förra veckan skickade dom vidare remissen till ett annat sjukhus.. men nu har det gått 1.5månader sen jag fick mitt godkännande av kirurgen o därför tänkte jag ifall  nya sjukhuset då måste trycka in mig inom 1.5månader eller om dom har 3månader på sig.. är ju inte deras fel egentligen att "mitt" sjukhus drar ut på tiden 1.5månader innan remissen skickas vidare osv om ni förstår?
    man måste ligga på för at få remiisen skickad även om de som sagt var inte är ditt fel. Men de du som blir lidande för de räkans från dag de nya sjukhest frått remiisen du får alls inte tillgodräka dig tid du stått i kö på gamal sjukhset.
  • vänat

L i n n skrev 2009-09-10 11:21:47 följande:

Jag tror du har helt rätt. Att du kommer bli opererad inom 1,5 månader!
    Stämmer de kan ju alla vänat i två och hlva månd sen åberopa vårdratin och bli opad inom två veckor de är omöjligt blir kaos då. Sen kan de ju änd vara så att nya sjukhsuet har en op tid inom två veckor.
  • vänat
    glömsk skrev 2009-09-10 12:07:19 följande:
    4:e dagen på flyt..Va på Sahlgrenska igår i 7 timmar...Hmm.Nu är allt klart inför op 28 september..Lycka till alla som väntar ....
    Grattis!! Härligt att de skönt at du har klart
  • james

Fick ett knäppt brev från försäkringskassan idag där det i korta drag stod... att om jag kommer att skicka in en förlängning av min sjukskrivning efter den 16 (som jag är sjukskriven till) så bedömmer de det tveksamt till om jag kommer att få någon ersättning, så om det skulle komma in ett nytt sjukintyg efter den 16 sep så kommer det troligtvis att leda till att jag inte får någon ersättning.....

När jag läste brevet kände jag bara äääää okey, jag har inte tängt att förlänga sjukskrivningen men tack för hotet tur att jag har återhämtat mig bra. suck.

• FlikkanZombie

Va i kontakt med Uppsala idag, dom jobbar häcken av sig med att se över alla remisser och boka möten, dom jobbar kväll, helger och har satt in extra läkare. Själva kön till operation va inte så lång, men den kön jag står i (bedömningen) är lång så i allra bästa fall kan jag kanske få en tid nästa år till våren....*hummelihummdum*
    Jaja, det tog ju faktiskt flera år att bli såhär stor så jag kan nog överleva tills dess

• vänat
    james skrev 2009-09-10 13:44:39 följande:
    Fick ett knäppt brev från försäkringskassan idag där det i korta drag stod... att om jag kommer att skicka in en förlängning av min sjukskrivning efter den 16 (som jag är sjukskriven till) så bedömmer de det tveksamt till om jag kommer att få någon ersättning, så om det skulle komma in ett nytt sjukintyg efter den 16 sep så kommer det troligtvis att leda till att jag inte får någon ersättning.....När jag läste brevet kände jag bara äääää okey, jag har inte tängt att förlänga sjukskrivningen men tack för hotet tur att jag har återhämtat mig bra. suck.
    Trist med dessa nyaregler om kring sjuksrivningar. Skönt att höra att du alla fall mår bra. så de löser sig för dig men jobbigt för folk som inte mår bra.
  • L i n n
    vänat skrev 2009-09-10 13:37:44 följande:
    ja varje skjukhus har tre månder på sig har du först remiisen i gällevar och dom inte uppfyller vårdgaratin och du sedan begäär at få genom vårdgatanin så har de nya sjukhuset tre månder på sig från det remiissen komit dit.Annars kan ju folk stå och vänta 2,5månda sen flytta sin remiis och inte hinna med förbredels för oliak prove flyt etc. Alla fall den infromation de gett då jag frågat.
    Men då borde väl sjukhusen kunna skicka remisserna vidare hela tiden också, och helt plötsligt står man där och har väntat i två år med en remiss som besökt tio sjukhus?
  • FlikkanZombie
    james skrev 2009-09-10 13:44:39 följande:
    Fick ett knäppt brev från försäkringskassan idag där det i korta drag stod... att om jag kommer att skicka in en förlängning av min sjukskrivning efter den 16 (som jag är sjukskriven till) så bedömmer de det tveksamt till om jag kommer att få någon ersättning, så om det skulle komma in ett nytt sjukintyg efter den 16 sep så kommer det troligtvis att leda till att jag inte får någon ersättning..... När jag läste brevet kände jag bara äääää okey, jag har inte tängt att förlänga sjukskrivningen men tack för hotet tur att jag har återhämtat mig bra. suck.
    Försäkringskassan i ett nötskal *suck*
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp