• Felicia6

Gastric bypass=Gbp

Gastric bypass=Gbp

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.viktop.se
    www.viktdropp.se

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42401505.html
    Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Gastric bypass=Gbp
  • beadis
    FlikkanZombie skrev 2009-09-10 14:16:45 följande:
    Försäkringskassan i ett nötskal *suck*
    rättare sagt vår regering i ett nötskal, fk lyder ju bara under de
  • FlikkanZombie
    snart3barnsmamma skrev 2009-09-10 14:18:56 följande:
    rättare sagt vår regering i ett nötskal, fk lyder ju bara under de
    Ja, absolut. Menade så egentligen *s*
  • MammaAmy

Hej vänner...undrar om de finns någon här som är villig att hjälpa mig lite?

Har bestämt mig att efter måånga jobbiga år och lika många extra kilon, göra en privat op.gastric bypass...
    men som ni säkert vet så är det ingen vals på rosor och kirurgerna måste vara motiverade nog att opererda dig, fast än du betalar 130.000:-

Vad bör jag säga? Hur bör jag reagera så att de ska förstå att det är inget som jag vill göra för att slippa dieter, eller träningar, utan att jag har verkligen försökt med tiotusen olika metoder som inte funkar och nu är jag så trött att jag börjar att tappa orket med mig själv...

tusen tack till er som tar sin tid/Amela.A(21)

• Lojsie

Ni som har varit på introduktionsmötena innan operationen: Vad är det som händer på dessa? Är det då man pratar med dietisten?

• MammaAmy
    Lojsie skrev 2009-09-10 14:34:13 följande:
    Ni som har varit på introduktionsmötena innan operationen: Vad är det som händer på dessa? Är det då man pratar med dietisten?
    Puffar på jag med....
  • vänat

L i n n skrev 2009-09-10 13:53:22 följande:

Men då borde väl sjukhusen kunna skicka remisserna vidare hela tiden också, och helt plötsligt står man där och har väntat i två år med en remiss som besökt tio sjukhus?
    Vist de är sant !! m en så fungara de ju inte rigikt och även om manbegrär at få sin remsiss skicka vidare drar de ut på tiden i bland någon månda fast de ska skickas direkt.
  • vänat

L i n n skrev 2009-09-10 13:53:22 följande:

Men då borde väl sjukhusen kunna skicka remisserna vidare hela tiden också, och helt plötsligt står man där och har väntat i två år med en remiss som besökt tio sjukhus?
    De också därför sjukhsuen ska skick i väg remiis dierkt och som de verkligen ska kolas upp hur långa köer de oliak sjukhsu har så att remiisen inte skickas til 10 oliak sjukhus.
  • vänat
    MammaAmy skrev 2009-09-10 14:31:29 följande:
    Hej vänner...undrar om de finns någon här som är villig att hjälpa mig lite?Har bestämt mig att efter måånga jobbiga år och lika många extra kilon, göra en privat op.gastric bypass...men som ni säkert vet så är det ingen vals på rosor och kirurgerna måste vara motiverade nog att opererda dig, fast än du betalar 130.000:-Vad bör jag säga? Hur bör jag reagera så att de ska förstå att det är inget som jag vill göra för att slippa dieter, eller träningar, utan att jag har verkligen försökt med tiotusen olika metoder som inte funkar och nu är jag så trött att jag börjar att tappa orket med mig själv...tusen tack till er som tar sin tid/Amela.A(21)
    helt enlekt bara säga som de beräta vilka metoder du testa och vilket resultet de gett och at du är trött på överviketn vill få hjälp att gå ner i vikt.
  • snigelina
    På mitt introduktionsmöte så gick de igenom hur operationen går till, vilka metoder man använder, vad det brukar bli för resultat, fördelar med operation osv. Det var en kirurg som höll i mötet, men han hade även med en dietist som pratade om maten innan och efter op. Det var också många som ville ställa frågor och det tyckte jag var mest intressant av allt!

Sen fick man fylla i ett hälsoformulär och skriva om man ville ha mer information eller om man redan bestämt att man ville ha en operation (eller om man bestämt att man inte ville ha en ). Man fick även fylla i om man ville ta del av vårdgarantin eller ej.
  • vänat
    var inte på något intromötte men där e mot info hos dietsen en grupp på 8persoer som skulle operas blivigt godkända för opertioen då berätatde diesten om hur man skulel äta inan ungfär potiosstolekar. Berätta om pulver dietn inna opertionen.

Men allt skiler från sjukhus til sjukhus vilken inf introdution man får eller ger
Svar på tråden Gastric bypass=Gbp