• Mittilvet

Ingen semester med "bonus"barnet

Jag har valt att inte lägga någon semester då min sambo har sitt barn sedan innan hos sig under en del av hans semester utan har styckat upp den så jag får vara med min familj utan en massa merjobb.

Kan inte förstå de som inte har någon förståelse för att det inte är semester att ha med det barnet att göra?
    Att umgås frekvent med honom i två veckor... näe, skulle inte tro det, jag jobbar hellre.

Tråkigt för pappan att vi inte går ihop särskilt bra men allvarligt, är det så konstigt?

Han slukar energi och drar fram det värsta hos min sambo när han är här, varför skulle jag vilja ödsla bort surt ihoparbetade timmar för att lägga på att höra på "pappa pappa pappa pappa vet du vaaaaaaaaaaaaad" och "pappa, min gubbe leder, nej nu är jag tvåa, nej nu är jag etta, nej nu är jag trea, nej nu är jag fyra, nej nu är jag trea, nej nu är jag fyra" (konstant uppdatering i allt han gör) "pappa jag vill det, nej pappa jag vill det istället, nej jag vill det, pappa kan vi inte spela fotboll, pappa kan vi inte spela igen, pappa kan vi inte spela en gång till, pappa kan vi inte spela fotboll igen, pappa kan vi inte en sista gång, pappa kan vi inte spela fotboll" *öronen blöder*

Jag kan inte förstå dem som inte tänker efter innan de dömer "oj, du är elak som inte vill umgås med din familj" (min familj umgås jag GÄRNA med och det är precis det jag kommer göra )

Vi ska dra iväg med husvagn och rå om varandra och jag ser fram emot det, i lugn och ro utan störande moment.

Som jag skrev innan, kanske tråkigt för min sambo, men han visste att jag inte hade några barn innan vi träffades och han fattade själv det beslutet, det var ingen som tvingade honom.

Jag rekommenderar fler att ta semester så man får umgås med de man vill och inte de som andra tycker att man "måste" umgås med för att "det ska vara så"

Kram till alla som ser fram emot sin semester, hoppas ni alla kommer trivas i erat sällskap, det kommer jag göra

Finns det fler som valt att göra som jag, eller är jag unik?

• Svar på tråden Ingen semester med "bonus"barnet
  • Alltid

Jag tycker du gör alldelse rätt ts. Jag vet flera som gör som ni. Du har inga barn och ta hand om andras barn är valfritt.

Jag har semester efter hur mina barn är här. Min man och hans ex bestämmer över sitt barn. I år blev det så att min bonus är här en vecka när varken mina barn är här eller att jag har semester. Varf ör skulle jag lägga min semester för att ta hand om andras barn? Mannen har börjat nytt arbete så där blir det inte heller ngn semester att tala om.... Jag tar mina barn plus mitt bonusbarn och drar iväg till Gotland några dagar. Det är första gången jag åker själv med alla barnen. Får se hur det slutar

Nästa år kanske det blir på ngt annat sätt... Bonusfamiljen är alltid under ständig förändring. Många vill vara med o bestämma. Alla måste hitta sitt sätt så att familjen funkar.

• Anonym (¤#¤#)

Jag tycker det är bra att du har lagt din semester när inte bonus är där.. Varför utsätta barnet å dig själv för varandra när det går att förhindra??

Hur funkar det i "vardagen" då?? Visserligen så jobbar du i veckorna så ni ses kanske inte så mycket??

Jag la aldrig min lediga tid på bonusbarnet utan jag sa från början.. Dina barn ditt ansvar kunde inte min sambo vara ledig när bonus var det så fick mamman ta honom trots att det var våran vecka..
    Hemsk?? Nää det funkade så bra

• Anonym

Jag skulle fundera på vad det är för man jag är ihop med om "samtidig semester" är lika med "ansvar för barnet". Klarar han inte att ta hand om barnet när du är med?

Anonym (¤#¤#) skrev 2009-06-29 16:27:26 följande:

Jag tycker det är bra att du har lagt din semester när inte bonus är där.. Varför utsätta barnet å dig själv för varandra när det går att förhindra?? Hur funkar det i "vardagen" då?? Visserligen så jobbar du i veckorna så ni ses kanske inte så mycket?? Jag la aldrig min lediga tid på bonusbarnet utan jag sa från början.. Dina barn ditt ansvar kunde inte min sambo vara ledig när bonus var det så fick mamman ta honom trots att det var våran vecka.. Hemsk?? Nää det funkade så bra
  • Anonym (¤#¤#)
    Anonym skrev 2009-06-29 16:31:01 följande:
    Jag skulle fundera på vad det är för man jag är ihop med om "samtidig semester" är lika med "ansvar för barnet". Klarar han inte att ta hand om barnet när du är med?Anonym (¤#¤#) skrev 2009-06-29 16:27:26 följande:
    Glömde tillägga att jag valde att gå pga att jag inte orkade vara en bonusmamma..

Han ville jag skulle vabba pga att han inte kunde vara hemma när barnet var sjuk å massa mer..
    Så aldrig mer bonusbarn..
  • Anonym (Mammelito)

Anonym (¤#¤#) skrev 2009-06-29 16:36:38 följande:

Glömde tillägga att jag valde att gå pga att jag inte orkade vara en bonusmamma.. Han ville jag skulle vabba pga att han inte kunde vara hemma när barnet var sjuk å massa mer..Så aldrig mer bonusbarn..
    Fast det är egentligen inte barnets fel, utan pappans.
    Det var pappan som krävde att du skulle vabba.
    Världen är full av såna pappor, även jag råkade ut för en, med samma resultat som ditt, det tog slut.
  • Anonym (¤#¤#)
    Anonym (Mammelito) skrev 2009-06-29 16:51:05 följande:
    Anonym (¤#¤#) skrev 2009-06-29 16:36:38 följande: Fast det är egentligen inte barnets fel, utan pappans.Det var pappan som krävde att du skulle vabba.Världen är full av såna pappor, även jag råkade ut för en, med samma resultat som ditt, det tog slut.
    Håller med dig.. Inte barnets fel.. Men jag vågar inte gå in i ny relation om det finns barn med i bilden..

Karln jag har nu har inga barn
  • Anonym (bästattvaraanony)
    Anonym (Mammelito) skrev 2009-06-29 16:51:05 följande:
    Anonym (¤#¤#) skrev 2009-06-29 16:36:38 följande: Fast det är egentligen inte barnets fel, utan pappans. Det var pappan som krävde att du skulle vabba. Världen är full av såna pappor, även jag råkade ut för en, med samma resultat som ditt, det tog slut.
    ska men se det helt krasst är det väl aldrig barnets fel?
    det är inte barnets fel att de blir ouppfostrade heller, det är ju BIOföräldrarna som är för slappa med dessa barn. Och oftast dom som ligger bakom alla problem.
    Jag är bonusmamma och nu efter 5 år tillsammans så börjar vardagen äntligen bli smärtfri.
    Visst, jag visste att han hade barn sen innan, men var ung, dum o naiv att tro att allt bara skulle bli såååå bra, vi skulle bli en lycklig familj, det var inställningen jag gick in med.
    Men när man ständigt blir motarbetad av barnet och pappan inte säger ifrån (fått x antal dörrar i ansiktet för att bonus stängt in sig o pappa i rummet) då är det lätt att man blir bitter och sur.
    Jag valde oxå att lägga min semester på bonusfri tid i början, just för att jag inte orkade höra allt tjat. Med facit i hand kanske det var korkat på sätt o vis, eftersom varesig bonus, pappa eller jag behövde lära oss att anpassa oss efter varann.
    Men som sagt, det var då och nu börjar det kännas bättre, även om jag föredrar våra bonusfria veckor, då vi kan fokusera på vårt gemensamma barn och husrenoveringen.
  • Takex

Later bra.
    Ar sjalv bonusbarn och skulle hellre vilja ha dig pa jobbet om jag vore sa jobbig enligt dig. Tycker du gor mycket battre i att gora det du vill istallet for att vara sur och vantrivas pa din semester. Det blir trevligare for alla och sa far bonusen sin pappa ifred!

• Anonym (också bonusmamma)

Varför skulle TS inte kunna kalla sambons barn för misstag? Min sambo säger själv det om sitt barn och sitt äktenskap med biohäxan :"det är mitt livs största misstag att jag gifte mig och skaffade barn med henne, men det får jag leva med"

Inte med det sagt att han inte älskar sin dotter men de flesta människor som lever i skuggan av en kontrollfreak hade nog valt bort alla bråk etc istället för vh med ett barn som biohäxan agerar som hon klonat!!!

Jag tänker exakt på samma sätt,vilket jävla misstag att skaffa barn med den människan,både för barnet och för min sambos del.Det är ju de som får lida.Bion mår bra av allt bråk och kör på!

• Anonym

Du skriver att pappan till bonusen visste att du inte hade några barn när ni blev tillsammans, men jag tycker ju ärligt att man bör tänka lite tvärtom. DU visste väl att han hade barn när du blev tillsammans med honom?

Tråkig inställning, men samtidigt så får man ju göra som man vill. Det är inte ditt barn, men det är trist för eran relation (både din till pappan och din till bonusen) att du ska tänka som du gör.

Min sambo (som är "bonuspappa") har lagt sin semester precis som jag, och dottern kommer att vara hos oss halva semestern, sen utöver det är vi även boendeföräldrar och han hämtar och lämnar från dagis, tar hand om henne när jag jobbar eller ska någonstans och är världens bästa stöd. Synd att andra barn inte ska få ha lika bra vuxna förebilder i sina föräldrars partner.

Svar på tråden Ingen semester med "bonus"barnet