• Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8
  • Amelie

Blev blixtinkallad på jobb nu på förmiddagen. Det är jobbigt med kundbesök med trött och aktiv bebis. Jag är helt slut, och så var den dagen förstörd...

Jag orkar inte med mycket extra alls nu, förutom att äta, sova och andas. Fast jag tror att jag ska ge mig på att slipa en dörr som ska målas nu medan R sover...

• sthlmstjejen

Melva: Ja det ska vara gratis för henne så säg till, för oss kostar en plats 1100 kr så det tycker jag är mkt pengar. Förstod inte riktigt varför du inte skulle kunna ha mellan på dagis också?

Angående ett till barn så tror jag att jag är som Lina beskrev, tror inte att min bebislängtan kommer att avta oavsett antal barn haha. Däremot känner jag mig riktigt trött på bebistiden och ser framemot att ha lite större barn omkring mig, sen blir det en liten till här. Så känner mannen också.

Förstår inte varför terapi skulle hjälpa om man ska ha fler barn eller ej, jag menar det går ju inte att kompromissa i den frågan. Men det blir såklart avstånd mellan partnerna om man vill helt olika saker. En kompis till mig hade en jättelängtan efter nr 3 och blev såå besviken varje gång hennes man tog fram kondomerna när de hade sex. Efter ett bra tag insåg hon att det inte skulle bli fler och fokuserade på en utbildning istället och på de 2 barn de faktiskt hade.

• Melva

sthlmstjejen: ja, jag letar efter papper nu. Mellan tänkte jag ha hemma på vårdnadsbidrag också och då får han inte ha en plats på förskolan. Tänkte ha dubbelt vårdnadsbidrag så länge jag kan. Vill ju egentligen inte ha lillan på förskola nu heller, men tror hon behöver träffa lite fler barn i sin ålder nu, finns ingen i hennes ålder på öf häromkring.

Ja, det kommer nog inte bli fler här. Även om jag vill så att jag gråter blod i princip så går det ju inte utan att L är med på det. Skulle jag bli gravid så tror jag nog att han skulle gå med på att behålla, men inte att planera ett och vi har inte sex nu iom att vi är så oense i frågan. Inte för att vi är arga på varandra, ska jag tillägga. Men vi båda känner ju att det vore lite väl högt spel med oskyddat (han vill inte använda kondomer och jag slängde ju mina p-piller pga att jag blev bäng av dom samt han väntar på tid för steriliserings-op).

Mitt gnällande över det är väl en del i sorgeprocessen. Men det är som dom säger, hoppet dör sist.

Fy vad tråkigt det är att rensa i papper!

• Melva

Sorry för att jag är så ego nu förresten...

• jeng

hejhej. otroligt nog så har alla våra datorer (typ 7??) strulat på ett eller annat vis senaste dagarna, så jag har vairt lite off.. har försökt läsa ikapp men man missar ju säkert nånting.

jag var ute på stan med en kompis igår, som hela tiden kollade på små tjejbebiskläder och sa typ 100 ggr att "åhhhh nu längtar du väldigt efter att det ska bli en tjej förstår jag!"... jag svarade väl typ de första 5 ggr (hon har en förmåga att tjata om samma saker om och om igen, så man slutar svara efter ett tag.,..) att näe jag tror det blir en pojk, eller nej det kvittar vad det blir, osv... ja till slut så förklarade jag varför jag trodde det var en pojk (pojk-pojk-regeln) och då säger hon att "jaha, ´då får ni ju skaffa en till sen!"... blir så les spå sånt. det är klart att det vore mysigt med en tjejbebis lixom, en av varje är väl kul för man kan se skillnader och allt sånt. men samtidigt så kvittar det ju fullständigt!!! och i nästa sekund så säger hon att hennes syster fick en flicka och sen en pojk så nu behöver hon ju inte skaffa fler barn... lixom är det verkligen det det går ut på?

jaja, här hemma är vi väldigt överrens om att vi ville ha 2 om det gick, men absolut inte fler än 3. om det nu inte skulle råka bli fler på 3e graviditeten såklart... ph var mer inne på att bara ha en förut, men jag har sagt att skaffar vi en så får vi skaffa en till (vi är båda ensambarn, men jag gillade det inte medan han gillade det haha) och sen så fort vi började barnaskaffandet så ändrade han sig rätt så snabbt också skönt att man är överrens om nåt!

• jeng

Melva,
    såg du den boken jag rekommenderade? Den var verkligen kanonbra. Och maken gillar tänket i den också, även om vi lixom ser olika frågor som viktigast.. Iaf den fokuserar också väldigt mycket på det här med att leva med sina olikheter. Att bara för att man tycker olika i de mest grundläggande frågorna i livet (tex barn eller religion eller karriär..) så betyder inte det att man inte kan leva lyckliga ihop, men hur gör man det osv osv... Han fokuserar mycket på att det ofta ligger mer bakom så fundamentala tycken. Tex en familj bråkar om söndagsmiddagen. Mamman vill inte äta söndagsmiddag hela familjen, men det vill pappan. När man rotar djupare så visar det sig att pappan är uppväxt med en lycklig stor familj som alltid samtalde kring söndagsmiddagen där alla hjälptes åt att laga och sånt, medan i mammans familj så kände man mer ett tvång till söndagsmiddagen, för det ska man ju göra i en bra familj typ, men det slutade alltid med bråk eller att de var tysta... Och när man väl förklarat det för varandra, så är det ju lättare att förstå den andres ståndpunkt och kompromissa. Sedan är det säkert inte lika lätt då det gäller barn och antal barn och uppfostran osv. men jag tror man kan få många bra tips. vi har iaf fått det!

• sthlmstjejen

Melva: Ja, mitt tips är att göra som min kompis gjorde att hon fokuserade på nåt helt annat än barnen. Ja, inte så att hon struntade i de hon hade men hon hade stort fokus på sin utbildning och då kändes det också mer rätt att ha "bara" 2 barn eftersom hon var så inne i studierna.

Att ni inte har sex nu tycker jag är väldigt moget av er. Innan jag fick prevmedel så hade vi inte heller sex eftersom vi båda avskyr kondom, men jag är säker på att vi chansat och haft avbrutet om inte lilla F blev till så

Jucea: Vilken intressant bok måste jag säga!

Just det ja, F äter nu ingen burkmat alls och äter helt själv. Dvs plockar matbitar själv eller äter tex yoghurt med sked. Skönt att slippa burkar tycker jag!

• Melva

sthlmstjejen: ja, jag får försöka fokusera på att börja plugga nästa höst. Det va rju planerna från början. Lite svårt kommer det ju bli ändå eftersom jag kommer gå hemma ett är med A (och V) på vårdnadsbidrag.

Nu har dom ändrat reglerna också så from 2010, hösten, så gäller allmän förskola även för barn som fyller 3, men fortfarande gäller det för barn som fyller 4 (alltså allmän förskola start hösten då). Så E borde verkligen inte kosta något nu. Jag hittar dock inte pappret med direktnumret, finns bara en i kommunen som har hand om det här. Vill gärna prata med henne med en gång, men om jag hittar det imorgon så lär hons äkert vara på semester . Behöver ju prata med henne om Vs placering, och så.

• KaOl

lille: hur var det nu, hade ni testat W för glutenintolerans??

lana: Måns vill också äta välling på natten och äter då kasst på dagen; vi har löst det genom att hälla i 200 ml vatten men bara 2,5 msk pulver. Han blir nöjd och är ändå hungrig på dagen?

heidi: vet precis hur tungt du har det, min mamma gick bort för 6,5 år sedan. Känns som hela ens tillvaro slås i spillror och man vet inte hur man ska gå vidare? Hoppas att ni kan ta stöd av varandra och att du får mkt stöttning av din man (min fd var tyvärr inget alls att hänga i granen när det gäller sådant). Stor kram!!
    Suck idag är det förresten min mammas födelsedag. Var och satte blommor på graven och grät över hur orättvist det är att hon inte får träffa måns, inte se oscar växa upp osv.. HATAR CIGARETTER OCH ALLT VAD TOBAKSINDUSTRI HETER!!!!!!!!!

Melva: förstår att du tycker det känns jobbigt att veta att det kanske inte blir fler.. har ju samma problem här - skulle så gärna vilja ha en liten en till, men samtidigt känner jag att 4 är på gränsen till vad jag mäktar med? J vill definitivt inte ha fler!

• Kvack

Idag har sambon fyllt år så vi har haft kalas här hela dagen. Nu ska jag söva barn.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8