• ViktorochAgnes

Tjockis bebis :-)

Jag var hos BVC idag och fick rådet att inte ge mitt barn gröt och att minska på ammningen på natten (svårt eftersom hon vaknar..).

Min dotter är 6 månader idag och ett litet kraftpaket. Hon väger 9,5 kg och är 68 cm lång (ev lite längre då hon mättes lite slarvigt och ihoptryckt huvud..).

Jag har nämligen haft en liten bebis som är förtidigt född (snitt) och som gick ned över 10% i början och kunde inte gå upp i vikt den första 3-4 veckorna. När hon sedan gick upp så var det med besked och ville amma jämt(!). Vi har fått beröm för hennes viktuppgång fram tills idag då hon helt plötsligt skulle, med tiden, stå stilla i vikt och gav oss rådet att inte försöka amma så mycket på natten.. (vi har tidigare blivit rek av BVC att ge henne lite gröt eftersom hon har vaknat så mycket på natten och velat amma.. så det blir lite dubbla budskap..)

Är de fler som har fått höra detta och hur har då ni hanterat det? Om jag ska minska på nattamningen så kommer min bebis må dåligt eftersom hon är van att snutta och äta på natten och jag är emot allt vad skrikmetoder heter..

Någon med erfarenhet eller åsikter att dela med er av..

• Svar på tråden Tjockis bebis :-)
  • linhen

Jag fick rådet att banta min dotter då hon var fyra månader hon vägde då 8,5 kg till sina 61,5 cm. Jag struntade i det.

• busunge

sonen va ungefär i samma kaliber när han bara var 4 mån..dom sa aldrig nåt, men tycker nog inte att du ska bry dig så mycket så länge hon är frisk och mår bra..min son har alltid varit mycke större än alla andra men han har alltid mått bra och nu är han bara lite längre än dom i samma ålder, men har jämnat ut vikten..

• ViktorochAgnes

Jag tar till mig informationen. Däremot så var jag en tjockisbebis och min man var väldigt tjock. Idag så är min man t.o.m underviktig och jag har alltid legat på lägsta BMI.

Samtidigt som jag inte vill slå dövöra till så blir jag osäker på hur jag ska bedömma deras bedömning. Vi var där inne i 10 minuter och det var superbra med allt annat. Ett problem när man ammar är ju att de blir extra törstiga och även ifall man ger vatten så vill de amma mer..

Jag har en son som vägde 10 kg när han var 6 månader, han var dock mycket längre..

• ViktorochAgnes

Hur blev det senare då? kröp/gick/sprang hon bort "överflödet senare" ?

Men visst är de allt bra mysiga när de är tjocka!

linhen skrev 2009-07-08 15:09:25 följande:
    Jag fick rådet att banta min dotter då hon var fyra månader hon vägde då 8,5 kg till sina 61,5 cm. Jag struntade i det.
  • Guld gossarnas Super Mamma

Ta det med en nypa salt...inte sjutton ska man ´svällta´ en bebis,ja överhuvud taget.
    V>ist,er bebis är rätt stort,men vad rår man på det? Frisk och nöjd bebis=nöjd mamma. Amma du när ni vill.{#lang_emotions_smile}

• ViktorochAgnes

Ja, bebisar är verkligen goa när de är små tjockisar .

Jag funderar på att mötas lite hälsosamt på vägen och vara lite mer noggran med att ge vatten mellan målen så att de mål som tidigareläggs nu i sommar pg törsten uteblir och förskuts.

Men sen så är det inte så värst längt till att hon börjar röra sig mer och då vet man ju att vikten stannar upp och överflödsenergin tas tillvara..

Ska kanske tillägga att BVC inte var oroliga utan ville mer berätta att reserverna inte behövdes bli större..

Fast det är svårt att veta hur man ska ta sån här information eftersom de gav tipset att inte amma på natten och att Pappan skulle hjälpa till med det. Då menar dem ju att vi ska vagga henne utan amning och ett barn som är vant sig att amma på natten är nästintill omöjligt att göra på annat sätt (bor på tredje våningen utan hiss så vagn finns inte tillhanda..). Dessutom gav de tipset att hon skulle sova i spjälsäng (gärna! ) och eget rum!?. Det är lite konstig rekomendationer från BVC tyker jag!

• linhen
    ViktorochAgnes skrev 2009-07-08 15:24:35 följande:
    Hur blev det senare då? kröp/gick/sprang hon bort "överflödet senare" ? Men visst är de allt bra mysiga när de är tjocka!
    Hon är fortfarande ingen liten smalis men ja, det får man väl säga att hon gjort. Hon fyller 3 i oktober så än finns ju tid att tunna ur på.

Alla mina barn har varit stora, lillebror är ännu tyngre men även längre. Han vägde 13 105 g och var 80 cm på 1-årskollen.
  • ViktorochAgnes

Vi har en 230 sång som vi sover två vuxna och så bebisen . Men att hon kunde sova i spjälsäng ibland hade varit skönt.. Dock mycket mysigt att ha henne brevid sig..

• Mamma matte hustru

svägerskans tremånaders låg på 9 kg och hon fick inga restriktioner när han fyllde året vägde han 15 kg fortfarande inga restriktioner

Svar på tråden Tjockis bebis :-)