• ViktorochAgnes

Tjockis bebis :-)

Jag var hos BVC idag och fick rådet att inte ge mitt barn gröt och att minska på ammningen på natten (svårt eftersom hon vaknar..).

Min dotter är 6 månader idag och ett litet kraftpaket. Hon väger 9,5 kg och är 68 cm lång (ev lite längre då hon mättes lite slarvigt och ihoptryckt huvud..).

Jag har nämligen haft en liten bebis som är förtidigt född (snitt) och som gick ned över 10% i början och kunde inte gå upp i vikt den första 3-4 veckorna. När hon sedan gick upp så var det med besked och ville amma jämt(!). Vi har fått beröm för hennes viktuppgång fram tills idag då hon helt plötsligt skulle, med tiden, stå stilla i vikt och gav oss rådet att inte försöka amma så mycket på natten.. (vi har tidigare blivit rek av BVC att ge henne lite gröt eftersom hon har vaknat så mycket på natten och velat amma.. så det blir lite dubbla budskap..)

Är de fler som har fått höra detta och hur har då ni hanterat det? Om jag ska minska på nattamningen så kommer min bebis må dåligt eftersom hon är van att snutta och äta på natten och jag är emot allt vad skrikmetoder heter..

Någon med erfarenhet eller åsikter att dela med er av..

• Svar på tråden Tjockis bebis :-)
  • Guld gossarnas Super Mamma

Våra barn har sovit i eget rum ens den älste var tre månader och den yngste var 6-7 månader,alla sover vi bäst så.
    Ja,vist,man kan ju tycka att en bebis som är runt 6 månader och över ska börja kunna somna och sova utan att behöva ammas innan och under,men det är ju så olika,men prova ge vatten ur flaska,kan ju vara törstigt och ha stort sugbehov,blir ju lätt en vana/ovana att ammas och vakna ofta

• JackAnneli

Min son vagde på 5 mån kollen 8090 och va 69 cm nu den 15 blir han 6 mån och kommer att då väga 9,5 kg och kanske va 70-72 cm.
    Jag får komentarer av andra å vad stor han är eller är han inte det? så jag frågade på bvc och dem sa att han är ingen liten bebis men ingen jätte heller och kans kurva ser fin ut. så länge vikt och längd följer varandra så är det ingen fara.

när han va 3 mån så tyckte bvc att jag matade han för mycket! Jaha men han äter och spyr inte och ger jag mindre så skriker han av hunger. så jag frågade rakt ut om hon tyckte det va mänskligt att banta sin bebis och det va det ju inte, är dem hungriga så är dem men sen ska man ju inte ge bara för att dem tar emot det heller.

• karmela

Min dotter var som absolut tjockast vid 6-7 månader. Vägde 10,6 på 6-månaderskontrollen. Fick inga råd om "bantning". Jag tycker inte du ska lyssna på "råden". Är ditt barn hungrigt så låt det äta! (Det brukar jämna ut sig när de börjar med mera vanliga mat och rör på sig.)

• Psykoangel

min dotter vägde run 10 kg när hon var 6 månader och sedan födslen hade i princip dom på bvc sagt att jag måste lugna mig med ammning och va 4-5 timme istället för 2-3 tex men jag struntade i det... jag ammade när dottern var hungrig och jag slutade helamma när hon var närmare 8 månader för då sov hon hela nätterna..

jag började vid 6 månader att sakta byta ut en amning mot mat,på kvällen fick hon gröt och vissa nätter nöjde hon sig med det o behövde inte amma...sedan kan man prova ge vatten på natten...
    gör vilket du känns bäst..vill du fortsätta amma så gör det..för barnet kommer springa av sig det när dom börja krypa/gå
    mellan 6 o 7 månader gick min dotter ner närmare ett halv kg så det kommer nog gå bra..det bvc säger är inte lag utan rekomendationer men i slutändan ska du göra vad du själv trivs med..
  • oxe79

Om hon enligt tiden borde plana ut, räknade bvc-sköterskan på korigerad ålder eller från när hon kom ut?

• ViktorochAgnes

Ja, det finns absolut tid till det!! Min son är 7 år (2002) och har alltid varit stor men aldrig överviktig. Dock så ska de vara som smalast när de är 6 år och då låg han strax under.. men han är 133 cm och 30 kg lång idag.. han hade bara en växtperiod när han fyllde 7 år.

Men det är helt rätt, fram tills de är 6 år så kan de vara barn-tjocka..

Vad jag har förstått så finns det vissa tidpunkter då barn bör sjunka/stå stilla i vikt och det är lite det som jag tror BVC tittar på. Däremot så tror jag att min dotter har förskutit perioden då de står lite stilla i vikt eftersom hon var för tidig och inte gick upp i vikt som hon skulle.. Det kanske är så: 6 månader och 6 år tänk om det vore så enkelt!

linhen skrev 2009-07-08 15:46:44 följande:
    Hon är fortfarande ingen liten smalis men ja, det får man väl säga att hon gjort. Hon fyller 3 i oktober så än finns ju tid att tunna ur på.Alla mina barn har varit stora, lillebror är ännu tyngre men även längre. Han vägde 13 105 g och var 80 cm på 1-årskollen.
  • ViktorochAgnes

Det är lite detta man blir förvånad över, att det ska kunna vara så olika.. Då blir man lite skeptisk till BVC. Är det verkligen så stora personliga åsikter som är avgörande!? man kan ju undra..

Mamma matte hustru skrev 2009-07-08 15:48:27 följande:

svägerskans tremånaders låg på 9 kg och hon fick inga restriktioner när han fyllde året vägde han 15 kg fortfarande inga restriktioner
  • ViktorochAgnes

Från att ho föddes.. Jag har olika BVC varje gång och de visste nog inte ens att hon var för tidig.. men jag kan inte svära på det! enbart spekulationer..

oxe79 skrev 2009-07-08 15:55:33 följande:
    Om hon enligt tiden borde plana ut, räknade bvc-sköterskan på korigerad ålder eller från när hon kom ut?
  • ViktorochAgnes

MIn dotter ammade i början 1-2 ggr per timme!!! helt galet, jag rådfrågade BVC om det och de var så normalt bara man ammade. Men jag ska nog vara stolt till min lilla tjockis, se på lång sikt men se om jag inte kan erbjuda vattnet lite oftare och kanske försöka mig på spjälsängen

Om man ändå hade ett nappbarn "tror" nog jag är nappen hehe..

Svar på tråden Tjockis bebis :-)