• ViktorochAgnes

Tjockis bebis :-)

Jag var hos BVC idag och fick rådet att inte ge mitt barn gröt och att minska på ammningen på natten (svårt eftersom hon vaknar..).

Min dotter är 6 månader idag och ett litet kraftpaket. Hon väger 9,5 kg och är 68 cm lång (ev lite längre då hon mättes lite slarvigt och ihoptryckt huvud..).

Jag har nämligen haft en liten bebis som är förtidigt född (snitt) och som gick ned över 10% i början och kunde inte gå upp i vikt den första 3-4 veckorna. När hon sedan gick upp så var det med besked och ville amma jämt(!). Vi har fått beröm för hennes viktuppgång fram tills idag då hon helt plötsligt skulle, med tiden, stå stilla i vikt och gav oss rådet att inte försöka amma så mycket på natten.. (vi har tidigare blivit rek av BVC att ge henne lite gröt eftersom hon har vaknat så mycket på natten och velat amma.. så det blir lite dubbla budskap..)

Är de fler som har fått höra detta och hur har då ni hanterat det? Om jag ska minska på nattamningen så kommer min bebis må dåligt eftersom hon är van att snutta och äta på natten och jag är emot allt vad skrikmetoder heter..

Någon med erfarenhet eller åsikter att dela med er av..

• Svar på tråden Tjockis bebis :-)
  • Ord blind

Ord blind skrev 2009-07-08 22:07:03 följande:

Bara läst TS. Min bebis är 70 cm lång väger 9 kg. Läkaren tittade på bebis härom dagen och kallade bebis för praktexemplar! *stolt förälder*Jag hade inte bantat mitt barn på 6 månader på inrådan av en sjuksköterska!
    Min bebis är dryga 5 månader bör jag tillägga.
  • BejbyBoo

TS - jag håller med de andra, låt din dotter äta när hon vill!!

Min dotter är 6,5 månad, vägde på 6-månadersdagen 9 865 gram och var 71,5 cm lång. Min bvc-sköterska kommenterar alltid att hon är en så stor tjej, men har aldrig någonsin sagt något om att jag borde justera hennes matintag. Istället säger hon bara att hon följer kurvan så fint och perfekt och att jag nog kan räkna med att det kommer börja planas ut nu när hon rör sig mer och mer.
    Jag skulle inte ta bort gröten på kvällen, då det kan göra att hon vaknar ännu mer på natten och är hungrig!
  • LillaFamiljenGustav

vår son vägde 3480 när han föddes (den 14 januari i år)
    alltså fullt "normalt"

vid 5 mån kontrollen vägde han 9810 gram och var 66 lång
    alltså är han en tjockis bebis

min bvc-sköterska "klagar" inte på hans vikt. det är jag som är lite orolig och frågar varje gång om han väger "för mycket". men får alltid samma svar, det är ingen fara alls!

han är inte så intresserad av att röra på sig heller utan sitter eller ligger mest
    det är nu de senaste veckorna han har börjar att försöka röra på sig lite mer
    så jag antar att han kommer att "stanna" mer i vikten sedan när han börjar röra på sig

jag vet juh inte
    men enligt vad jag får höra så väger vår son inte för mycket
    och sedan när han börjar röra på sig (krypa, gå) så kommer det att gå åt
    blir han sjuk så försvinner det osv

ja så är det för oss...

• cavat

Jag har tyvärr märkt på diskussioner med andra föräldrar och på nätet, att många föräldrar med runda bebisar får negativa kommentarer från bvc sköterskorna och ofta då också råd att dra ner på maten. Jag tycker själv det låter helt absurt men beslöt mig för att fråga "experterna". Så för någon vecka sedan kontaktade jag vår barnläkare och de två bvc sköterskorna som jobbar på "min" bvc.

Sköterskorna var inte förvånade eftersom de själva hört ryktas att det fanns folk som gav sådana råd, de menade dock att farhågorna att bebisarna skulle bli överviktiga som äldre var befängda och saknade grund. De själva skulle aldrig ge någon förälder rådet att "banta" sin bebis. Bebisar skulle äta när de var hungriga. Ev bebisfett försvann dessutom ofta när barnet började röra på sig.
    Barnläkaren blev dock förvånad när jag berättade om den rådande "hysterin". Men också han avrådde bestämt från att skära ner på maten,oavsett om bebisen var rund eller ej. Han var nästan mållös när jag berättade om vad vissa bvc sköterskor ute i landet gav föräldrar för råd, han var tvungen att dubbelkolla med sina sköterskor (som ju så klart bekräftade det jag berättat).

Enligt samtliga jag talade med så talar man inte/kollar inte upp barnfetma förrän vid ca 4 års ålder. Det är då man ev börjar tala med föräldrarna om barnets kost osv. Innan dess talar man inte om barnfettma. Läkaren menade också att ev näringsbrist bebisen kunde få om föräldrarna i välmening drog ner på maten för mycket, kunde i längden ge värre konsekvenser än ett par kilo "för mycket" som bebis.

Själv har jag två barn som varit stora som småbarn, men jag har aldrig hört något negativt om deras vikt. Tvärtom har jag från läkare och sköterskor alltid fått höra att "det är så bebisar ska se ut" och att "det är bra att de har lite att ta av om de blir sjuka". Så mitt råd är att ge din bebis mat när hon vill, inget spädbarn ska behöva skrika sig till sömns pga hunger.

• Klåfingerapa

Mina bebisar har varit jätteknubbiga! Äldsta sonen vägde 13kg när han var 6 månader . Ganska lång för sin ålder med men alltså han var ju en riktig michelingubbe. Tack och lov har jag bara träffat personer inom vården/bvc som sagt att han varit jätte fin och att man aldrig ransonerar maten till ett så litet barn.
    Han var knubbig upp i 2-årsåldern men har nu sprungit av sig allt hull.

• RallyPalle

min lille pojk vägde 10 kg vid 6½ månad och han är också rätt glad i maten men nu när han börjar kräla runt på golvet och hoppar i hoppgungan,gåstol och badar så har det änna planat ut..

Han får mer än en vanlig portsion gröt tex och sist drog han i seg 150ml vatten på det innan han skulle sova i ett svep :). Dom tycke också att man skulle dra ner på maten men nu när dom såg att han inte gick upp lika mycket även fast han äter som bara den så tyckte dom han skulle fortsatta äta det han ville.

William äter tills han är inte vill ha mer, får han inte det så kan han inte somna och börjar grina.. Så länge han får äta sig mätt så är han hur glad somhällst. Så han får äta de han vill. och vill han dricka lite vatten för att känna mätthetskännslan så får han det också.. Sedan tror jag att lite vatten kan fyllut magsäcken lite så kanske dom inte äter fullt lika mycket mat sedan.. :)

• Tjimtjom

TS, tror inte du behöver vara orolig. Personligen ser jag hellre att dom har lite att ta av om dom blir sjuka.
    Min dotter har alltid varit rund, redan som bebis o även om hon varit sjuk så har hon haft reserver att ta av. Sonen å andra sidan är smal o när han blir sjuk ser han ut som om han håller på att stryka med, ögonen o kinderna sjunker in för han har inget extra fettlager.
    Vår BVC-sköterska sa att det är först när dom börjar gå o springa som man börjar hålla koll på vikten.

• I have a kid
    ViktorochAgnes skrev 2009-07-08 16:06:41 följande:
    Hon var inte så liten (3200) när hon föddes men tre veckor tidig och gick ned över 10% den första månaden, hade mycket strul med det..
    oj min dotter är 1 år å väger Mindre en din 6 månaders........
  • ÄngelnDennis

Min "lilla" kille vägde 10 kg prick och var 69,7 cm lång när han blev 6 månader. BVC här har inte sagt nått. Han mår bra och njuter av livet. *Mammas allt*

• ViktorochAgnes

Jag mätte min bebis imorse eftersom jag blev lite förvånad över att hon bara var 68 cm lång och bara växt 2 cm de senaste två månaderna. När jag och min man kollade längden kom vi fram till att hon var minst 70/71 cm lång.

När man ammar mycket har barnen en naturlig "amningspuckel" och den är som störst vid 5-6 månader och därefter avtar den. Vid min dotters senaste vägning (ja, igår då..) så hade hon "bara" gått upp 450 gram gentemot de senaste gångerna då hon gått upp 1,2 kg i månaden. Det tyder på att hennes puckel nu avtar och den puckeln är bra för barn att ha. Så jag börjar bli mer och mer irriterad på BVC och deras utalande.

Dessuton är hennes föräldrar smala och har t.o.m varit/är underviktiga. Båda två såg ut som vår dotter när vi var spädbarn.

Svar på tråden Tjockis bebis :-)