• ViktorochAgnes

Tjockis bebis :-)

Jag var hos BVC idag och fick rådet att inte ge mitt barn gröt och att minska på ammningen på natten (svårt eftersom hon vaknar..).

Min dotter är 6 månader idag och ett litet kraftpaket. Hon väger 9,5 kg och är 68 cm lång (ev lite längre då hon mättes lite slarvigt och ihoptryckt huvud..).

Jag har nämligen haft en liten bebis som är förtidigt född (snitt) och som gick ned över 10% i början och kunde inte gå upp i vikt den första 3-4 veckorna. När hon sedan gick upp så var det med besked och ville amma jämt(!). Vi har fått beröm för hennes viktuppgång fram tills idag då hon helt plötsligt skulle, med tiden, stå stilla i vikt och gav oss rådet att inte försöka amma så mycket på natten.. (vi har tidigare blivit rek av BVC att ge henne lite gröt eftersom hon har vaknat så mycket på natten och velat amma.. så det blir lite dubbla budskap..)

Är de fler som har fått höra detta och hur har då ni hanterat det? Om jag ska minska på nattamningen så kommer min bebis må dåligt eftersom hon är van att snutta och äta på natten och jag är emot allt vad skrikmetoder heter..

Någon med erfarenhet eller åsikter att dela med er av..

• Svar på tråden Tjockis bebis :-)
  • sursocka
    I have a kid skrev 2009-07-09 01:17:18 följande:
    oj min dotter är 1 år å väger Mindre en din 6 månaders........
    ok, bra inlägg... eller?

Har du något som du vill klämma fram iochmed din brist på ytterligare ord? Jag menar det vore ju synd om någon tog din halva kommentar som en pik. För det var det väl inte eller? För isf känns det ju lite tokigt att pika en 6-månaders bebis... eller mamman som ammar för den delen. Tycker du inte? Eller menade du att din 1-åring är extremt liten för sin ålder? Äter hon ordentligt?
  • BulanOchJag

första 9 månaderna är viktuppgången väldigt individuell.

Min son var jättepösig (9 kilo tror jag) när han var 6 månader, michelingubbe typ. Han hade kolik och åt hela tiden. Bara amning. Det såg ut som han hade 5 leder på armarna med alla veck. När han var 13 månader låg han på medelkurvan.

Så länge det bara är bröstmjölk så är det ingen fara sa dom på bvc. Äter barnet ersättning så brukar dom ha lite mer koll på viktökning.

• BulanOchJag

det har förresten varit jätteskönt att aldrig behöva oroa sig för vikten under sjukdomar eller matvägransperioder.

• cavat
    BulanOchJag skrev 2009-07-09 21:26:12 följande:
    [citat]
    . Så länge det bara är bröstmjölk så är det ingen fara sa dom på
  • cavat
    BulanOchJag skrev 2009-07-09 21:26:12 följande:
    första 9 månaderna är viktuppgången väldigt individuell. Min son var jättepösig (9 kilo tror jag) när han var 6 månader, michelingubbe typ. Han hade kolik och åt hela tiden. Bara amning. Det såg ut som han hade 5 leder på armarna med alla veck. När han var 13 månader låg han på medelkurvan. Så länge det bara är bröstmjölk så är det ingen fara sa dom på bvc. Äter barnet ersättning så brukar dom ha lite mer koll på viktökning.
    Oops, mitt inlägg blev lite fel!
    Mina barn har båda ätit ersättning från dag 1 och båda har varit runda (och långa). Trots detta har ingen bvc sköterska sagt något negativt om detta, inte heller haft extra koll på deras kurvor eller vikt. Tror det varierar kraftigt från bvc till bvc det där med hur hysteriska man är med bebisarnas vikt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det enligt barnläkare och sköterskor på "mitt" bvc, först när barnet är 4 år som man kollar upp ev barnfetma och pratar med föräldrarna om ev åtgärder. Inte innan.
  • BulanOchJag
    cavat skrev 2009-07-09 21:36:37 följande:
    Oops, mitt inlägg blev lite fel! Mina barn har båda ätit ersättning från dag 1 och båda har varit runda (och långa). Trots detta har ingen bvc sköterska sagt något negativt om detta, inte heller haft extra koll på deras kurvor eller vikt. Tror det varierar kraftigt från bvc till bvc det där med hur hysteriska man är med bebisarnas vikt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det enligt barnläkare och sköterskor på "mitt" bvc, först när barnet är 4 år som man kollar upp ev barnfetma och pratar med föräldrarna om ev åtgärder. Inte innan.
    Ja, det är verkligen olika rutiner överallt.
  • I have a kid
    ok, bra inlägg... eller?Har du något som du vill klämma fram iochmed din brist på ytterligare ord? Jag menar det vore ju synd om någon tog din halva kommentar som en pik. För det var det väl inte eller? För isf känns det ju lite tokigt att pika en 6-månaders bebis... eller mamman som ammar för den delen. Tycker du inte? Eller menade du att din 1-åring är extremt liten för sin ålder? Äter hon ordentligt?
    men snälla sätt dig vi lunarstorm jag får skriva VAD JA VILL!
    menade att min 1 åring okorr väger mindre en henns baby.. tyckte bara det var konstigt.
  • Klåfingerapa
    I have a kid skrev 2009-07-09 23:17:36 följande:
    men snälla sätt dig vi lunarstorm jag får skriva VAD JA VILL!menade att min 1 åring okorr väger mindre en henns baby.. tyckte bara det var konstigt.
    men din dotter kom ju ganska tidigt och då är det ju inte så ovanligt att vara lite liten för sin ålder. Så det är väl inte SÅ konstigt att hennes bebis väger mer?
  • Elle87

Så länge du ammar ditt barn så kan det inte gå upp för mycket har jag hört, det spelar då ingen roll om det är en liten tjockis eller en tunnis. Detta "går tillbaka" då dom börjar gå och äta riktig mat regelbundet. Du ska inte lyssna på BVC alltför mycket, bättre att du lyssnar på ditt barn för då vet du om hon är nöjd eller inte och det är det viktigaste.

Svar på tråden Tjockis bebis :-)