• ViktorochAgnes

Tjockis bebis :-)

Jag var hos BVC idag och fick rådet att inte ge mitt barn gröt och att minska på ammningen på natten (svårt eftersom hon vaknar..).

Min dotter är 6 månader idag och ett litet kraftpaket. Hon väger 9,5 kg och är 68 cm lång (ev lite längre då hon mättes lite slarvigt och ihoptryckt huvud..).

Jag har nämligen haft en liten bebis som är förtidigt född (snitt) och som gick ned över 10% i början och kunde inte gå upp i vikt den första 3-4 veckorna. När hon sedan gick upp så var det med besked och ville amma jämt(!). Vi har fått beröm för hennes viktuppgång fram tills idag då hon helt plötsligt skulle, med tiden, stå stilla i vikt och gav oss rådet att inte försöka amma så mycket på natten.. (vi har tidigare blivit rek av BVC att ge henne lite gröt eftersom hon har vaknat så mycket på natten och velat amma.. så det blir lite dubbla budskap..)

Är de fler som har fått höra detta och hur har då ni hanterat det? Om jag ska minska på nattamningen så kommer min bebis må dåligt eftersom hon är van att snutta och äta på natten och jag är emot allt vad skrikmetoder heter..

Någon med erfarenhet eller åsikter att dela med er av..

• Svar på tråden Tjockis bebis :-)
  • ViktorochAgnes

"Dessuton är hennes föräldrar smala och har t.o.m varit/är underviktiga. Båda två såg ut som vår dotter när vi var spädbarn."

varning för tredjepersonsprat!

• ViktorochAgnes

Det är ganska så vanligt att det blir så faktikst..

I have a kid skrev 2009-07-09 01:17:18 följande:
    oj min dotter är 1 år å väger Mindre en din 6 månaders........
  • julibebis08

Jag fattar faktiskt inte varför så många BVC säger så. Så länge din bebis är glad och mår bra så fortsätt som du gör. När din dotter sen kan krypa och när hon kan gå o springa kommer det försvinna.
    Men lite roligt, min dotter är 1 år och är 71 lång och väger 7,9 kg =)

• Kina79

Bilden visar min äldsta dotter, när hon var 5 månader. Hon var ett riktigt litet "fetto"

Bvc bara skrattade när vi dök upp, skämtade lite att vi knappt behövde väga henne, vi såg ju att hon åt bra och var glad och nöjd

Aldrig att jag fick hör att jag skulle dra ner på amningen! Titta gärna i mitt galleri för att se hur hon ser ut nu - ingen tjockis alls längre.

Så TS, bara njut av din lille bebis, det trillar av när de börjar krypa och springa, så länge man har bra matvanor sen när de börjar äta. Lycka till!

• Kina79

Litet tillägg: När hon var 4 månader var hon 66 cm lång och vägde 9110.

• julibebis08

Åhhh så söt! Haha ser ut som en liten sumobrottare, fast en väldigt söt sådan =)

• LillaFamiljenGustav
    Kina79 skrev 2009-07-09 10:10:45 följande:
    Bilden visar min äldsta dotter, när hon var 5 månader. Hon var ett riktigt litet "fetto" Bvc bara skrattade när vi dök upp, skämtade lite att vi knappt behövde väga henne, vi såg ju att hon åt bra och var glad och nöjd Aldrig att jag fick hör att jag skulle dra ner på amningen! Titta gärna i mitt galleri för att se hur hon ser ut nu - ingen tjockis alls längre.Så TS, bara njut av din lille bebis, det trillar av när de börjar krypa och springa, så länge man har bra matvanor sen när de börjar äta. Lycka till!
    åh som Mille

det är många som vill komma fram och känna på hans "gosiga armar". haha

underbart att se
  • emeliev

bvc rådde mej att ge sonen vatten ist för ersättning. aldrig att jag gjorde det! han är en stor kille och behöver mycket mat! är nu 16 månader och väger dryga 14 kilo till sina 87 cm! inte tjock! han är en biff!

barn tröst-äter inte så ge barnet mat och amma om ni vill. men det kan ju vara jobbigt för dej, du kanske inte har tillräckligt med mjölk på kvällen så kanske kan prova ge en flaska välling eller så innan läggdags så hon sover bättre!

• jenn79

TS: Min dotter som nu är 3 år vägde 9,8 kg och var 64 lång vid 6 mån. De kommenterade ALLTID hur bra hon gick upp osv. Vid 1 år vägde hon 10,9 kg. Så på de andra 6 mån hade hon "bara" gått upp ca 1kg. Så fort de små börjar gå (hon gick innan 9 mån) "rasar" bebishullet av.
    Så strunta i vad hon säger! Din bebis bör och ska ha mat när hon vill! Vikten rättar till sej! Jag lovar.

Dotter 051211 och Son 080428
  • josch

Min dotter är också stor 13kg och 87 cm lång och endast 10,5 månader.
    Hon var inte speciellt stor när hon föddes. Hon vägde 3465 gram men hon gick upp massor fort pgr av att hon ville amma dygnet runt.
    Min bvc har inte sagt ett ord om att ho är för stor, tvärtom tycker dom att hon har en toppen kurva. Bättre med en lite ''för stor'' bebis så dom har lite att ta av om dom skulle bli sjuka.

Svar på tråden Tjockis bebis :-)