• ViktorochAgnes

Tjockis bebis :-)

Jag var hos BVC idag och fick rådet att inte ge mitt barn gröt och att minska på ammningen på natten (svårt eftersom hon vaknar..).

Min dotter är 6 månader idag och ett litet kraftpaket. Hon väger 9,5 kg och är 68 cm lång (ev lite längre då hon mättes lite slarvigt och ihoptryckt huvud..).

Jag har nämligen haft en liten bebis som är förtidigt född (snitt) och som gick ned över 10% i början och kunde inte gå upp i vikt den första 3-4 veckorna. När hon sedan gick upp så var det med besked och ville amma jämt(!). Vi har fått beröm för hennes viktuppgång fram tills idag då hon helt plötsligt skulle, med tiden, stå stilla i vikt och gav oss rådet att inte försöka amma så mycket på natten.. (vi har tidigare blivit rek av BVC att ge henne lite gröt eftersom hon har vaknat så mycket på natten och velat amma.. så det blir lite dubbla budskap..)

Är de fler som har fått höra detta och hur har då ni hanterat det? Om jag ska minska på nattamningen så kommer min bebis må dåligt eftersom hon är van att snutta och äta på natten och jag är emot allt vad skrikmetoder heter..

Någon med erfarenhet eller åsikter att dela med er av..

• Svar på tråden Tjockis bebis :-)
  • Dr Mupp

Skit i BVC, barn ska inte svältas bara för att en tant tycker att bebisen är för stor. Nästa säger att hon är perfekt. BVC är en massa tanter med en massa personligt tyckande.

• Ord blind
    Dr Mupp skrev 2009-07-10 02:32:54 följande:
    Skit i BVC, barn ska inte svältas bara för att en tant tycker att bebisen är för stor. Nästa säger att hon är perfekt. BVC är en massa tanter med en massa personligt tyckande.
    Tycker det var bra sammanfattat!! :) Själv har jag dock tur med en som passar mig... :)
    Skit i BVC-tanten!
  • Anna81
    I have a kid skrev 2009-07-09 23:17:36 följande:
    men snälla sätt dig vi lunarstorm jag får skriva VAD JA VILL!menade att min 1 åring okorr väger mindre en henns baby.. tyckte bara det var konstigt.
    ok?? skumt inlägg, men det är ju rätt konstigt att din 1 åring väger så lite..

Konstigt att barn lider av ätstörningar när dom redan som bebisar ska jämnföras hit och dit..

Usch det är helt fruktansvärt tycker jag.
  • Ord blind
    men snälla sätt dig vi lunarstorm jag får skriva VAD JA VILL!menade att min 1 åring okorr väger mindre en henns baby.. tyckte bara det var konstigt.
    OJ! Vilken ton!

Självklart får du skriva vad du vill precis som vi andra. Men när du skriver så kort måste du förstå att folk tycker det känns som en pik, framförallt om man är orolig (det var därför ts startade tråden) för sitt barns vikt. Jag får själv höra små kommentarer om min knubbiga bebis, men det är flera läkare som har sagt att jag har en bebis som ser ovanligt frisk ut, så jag personligen tar inte åt mig av småpikar och är trygg i det läkarna har sagt, men inte alla har den lyxen.
  • svarta

Vår grabb är en liten knubbis. När han föddes vägde han 4200 g, 55 cm lång. På 4-månaders-kontrollen vägde han 8200 g och var 67 cm lång. Rund och go, blev bedömningen. I början åt han med 1,5 timmes mellanrum, dygnet runt. Nu har det lugnat sig lite, men det är fortfarande ganska ofta och åtminstone 2 gånger på natten. På BVC har dom bara sagt att det vore bra om han åt lite mer sällan så att jag får vila lite emellan. Inte på grund av hans storlek. Det känns märkligt att banta spädbarn...

• Nellie81

Amen bry dig inte om din bvc-sköterskas råd!

Min dotter vägde 9,3 på 6-månaders kontrollen och var något kortare än din flicka och min sköterska sa ingenting. Hon sa bara typ: "vill hon amma på natten så låt henne, det reder ut sig sen när hon börjar krypa och röra på sig mer."

Nu har jag nyligen varit på 8-månaders kontroll och nu vägde hon 10,7, hon är ju fortf. en liten knubbis men ökar inte lika fort i vikt.

Ta det bara lugnt med amningen, jag trodde jag skulle bli "tvungen" att amma Sandiebelle till hon var typ 12 (skämtåsido) men plötsligt en kväll/natt ville hon inte ha mer så nu ammar jag inte alls.

Lycka till med din lilla tjej!

• sursocka
    Oj, vaknat på fel sida. Skriv du vad du vill ang din oro för din dotter. För det var väl det du menade eller har jag missförstått?
  • svarta
    Vad är konstigt? Att din bebis är liten eller våra stora? Det är ju bara variationer av det som räknas som "normalt". Det ena är inte mer kostigt än det andra...
  • 3 barns mamma84

Alla barn är olika vissa blir större och vissa går ner och väger mindre.
    Ts din bebis är Normal!!!!!
    Fortsätt ge mat och graöt ja det du ger och sluta inte!!!!

Min son vägde 5810g och 62cm när han föddes på 6mån vägde han över 9 iaf.
    Nu är han 10mån väger 11,9 kg och 85,5cm
    Hna har varit stor men normal och har inte hört något alls från min bvc.

• MacMillan

Min lilla väger ca 8 kg och är väl en 66cm nu vid 4 månaders ålder. En liten knubbis med andra ord. Hittills har allt oxå varit bra på BVC, ska bli intressant och se om vi får liknande råd vartefter. Kan bara tala om att iså fall säger jag Ja och Amen där, sen skiter jag fullkomligt i det. Så länge man ammar och bara ger lite gröt finns ju ingen risk för fetma. Skillnad om barnet är flera år gammal och väldigt tung. Trots allt rinner ju det mesta av dom när dom börjar gå. Jag var rena tungviktaren när jag var bebis. Åt 2 burkar barnmat + 1 burk efterrätt. Men jag växte upp och blev smal. Hörde nånstans att tjocka barn (bebisar) blir smala vuxna. Det tror jag på. Det är väl schysst att dom får en bra start i livet. Måste ju vara jobbigt för föräldrar med spinkiga barn som hela tiden måste oroa sig för om barnet får i sig tillräckligt. Gå på det som känns bäst för er du, det jämnar nog ut sig ska du se.

• MyPlace

som sagt de ska vara lite och ta av på de små, de springer ju av sig den, fick mitt 4e barn i nov 08 och han vägde 4650 och var 55 lång vid 7 månader vägde han 10,280 och var 73 lång och får hur mkt beröm som möjligt , hur fin han är och att barn ska ha hull....lycka till och stå på dig och gör som du känner sj

• Standly

Har en pojk på 8 mån som väger 10,6 & på bvc tycker dom bara att det är positivt. Min äldre grabb var också stor när han var liten....kan man inte ana nu dock . Han är snart 4 och väger 15 kg & har alltså gjort det sen LÄNGE nu. Det planar ut.

Är han hungrig så är det klart att han ska äta. Skriver som föregående...stå på dig!

• MyPlace

mina andra har varit mindre och vägt typ 9 kg vid 1 år, så detta är ju konstigt att få en så stor, och har väckt mkt uppståndelse, sagt upp bekantskapen med en skd vän som skrev illa om mig och min son i dennes blogg och hur dålig mamma ja var som kunde låta min son äta hela tiden(ammade då) och att de inte var normalt att vikten var så hög och han bara var runt 3-4 månader och då vägde mellan 6100 och 7 kg.. men att bvc sa att han var hur go som helst som helst och följde sin kurva och de är ju de som räknas menar ja, men den som inte fått ett större barn kan ju inte sätta sig in i den på samma sätt som vi som skriver i denna tråd

• sursocka
    MyPlace skrev 2009-07-11 22:18:44 följande:
    mina andra har varit mindre och vägt typ 9 kg vid 1 år, så detta är ju konstigt att få en så stor, och har väckt mkt uppståndelse, sagt upp bekantskapen med en skd vän som skrev illa om mig och min son i dennes blogg och hur dålig mamma ja var som kunde låta min son äta hela tiden(ammade då) och att de inte var normalt att vikten var så hög och han bara var runt 3-4 månader och då vägde mellan 6100 och 7 kg.. men att bvc sa att han var hur go som helst som helst och följde sin kurva och de är ju de som räknas menar ja, men den som inte fått ett större barn kan ju inte sätta sig in i den på samma sätt som vi som skriver i denna tråd
    Snacka om att inte ha alla ponnisar hemma i stallet. Din kompis borde skaffa sig en allmänbildning eller åtminstonde gå ut gymnasiet... Ursäkta min fördomsfullhet men jag kan inte förstå att det sitter nötter som denne ute i stugorna och tror att de vet så himla mkt bra saker om alla andras barn och minsann själv är så duktiga för att de minsann "får" barn som ligger på "normal"kurvan. Herrejisses.
  • MyPlace
    sursocka skrev 2009-07-12 10:54:24 följande:
    Snacka om att inte ha alla ponnisar hemma i stallet. Din kompis borde skaffa sig en allmänbildning eller åtminstonde gå ut gymnasiet... Ursäkta min fördomsfullhet men jag kan inte förstå att det sitter nötter som denne ute i stugorna och tror att de vet så himla mkt bra saker om alla andras barn och minsann själv är så duktiga för att de minsann "får" barn som ligger på "normal"kurvan. Herrejisses.
    är då inte kompis med denna vän längre, trodde man hittat vänner för livet med dock inte, ska ju inte skriva för mkt öppen ,men denna skd vän pluggade tom på universitet
  • InaSthlm77

humellihum

Min dotter har alltid varit knubbig, alla sa att det är bra med hull när de blir sjuka, hon åt aldrig dåligt och tappade vilt när hon var sjuk.
    Alla sa att vikten kommer rasa av henne när hon börjar krypa... nej då
    Alla sa att vikten kommer rasa av henne när hon börjar gå... nej då
    Alla sa att vikten kommer rasa av henne när hon börjar på dagis... nej då
    Alla sa att vikten kommer rasa av henne när hon slutar med välling...nej då

Nu är hon 3 år och är 94 cm och väger 18 kg.
    Hon äter inte jättemycket (hemma), vi lagar bra mat där vi tänker på kaloriintag. Inget godis, glass, läsk eller liknande. Tagit bort ketchup och börjat med minimjölk.

Jag låter ju självklart inte min dotter få ta del av någonting som har med vikt eller viktkontroll att göra, jag begränsar inte hennes intag av mat eller något liknande; jag vill verkligen inte att hon ska få ätstörningar.

Jag hoppas att hon helt enkelt snart ska ta ett växtsprång på längden, men jag är orolig och vet inte längra vad jag ska göra.

• ÄngelnDennis

Här kommer jag med en jätte bebis, Mitt allt såklart

Han vägde vid födelsen 2,7 och var 49 cm.

Vid 6 mån vägde han: 10 kg prick

Vid 8 månader vägde han: 10960 gram, 73 cm lång.

Nu 9 Månader väger han: 12020 gram

Skrev innan, och BVC säger inget och han är verkligen inte tjock.. Han har mulliga ben och goa kinder, precis som bebisar ska ha.

Huvudsaken barnen mår bra!

Svar på tråden Tjockis bebis :-)