• ViktorochAgnes

Tjockis bebis :-)

Jag var hos BVC idag och fick rådet att inte ge mitt barn gröt och att minska på ammningen på natten (svårt eftersom hon vaknar..).

Min dotter är 6 månader idag och ett litet kraftpaket. Hon väger 9,5 kg och är 68 cm lång (ev lite längre då hon mättes lite slarvigt och ihoptryckt huvud..).

Jag har nämligen haft en liten bebis som är förtidigt född (snitt) och som gick ned över 10% i början och kunde inte gå upp i vikt den första 3-4 veckorna. När hon sedan gick upp så var det med besked och ville amma jämt(!). Vi har fått beröm för hennes viktuppgång fram tills idag då hon helt plötsligt skulle, med tiden, stå stilla i vikt och gav oss rådet att inte försöka amma så mycket på natten.. (vi har tidigare blivit rek av BVC att ge henne lite gröt eftersom hon har vaknat så mycket på natten och velat amma.. så det blir lite dubbla budskap..)

Är de fler som har fått höra detta och hur har då ni hanterat det? Om jag ska minska på nattamningen så kommer min bebis må dåligt eftersom hon är van att snutta och äta på natten och jag är emot allt vad skrikmetoder heter..

Någon med erfarenhet eller åsikter att dela med er av..

• Svar på tråden Tjockis bebis :-)
  • ViktorochAgnes

Hon var inte så liten (3200) när hon föddes men tre veckor tidig och gick ned över 10% den första månaden, hade mycket strul med det..

• Guld gossarnas Super Mamma

oki,växt på jätte bra då ju,min minsting vägde 4065g och har nu just knäckt 10kg sträcket och han är 17 månader nu,tänk så jätte olika det kan vara på barn. {#lang_emotions_laughing}

• MissMy

min dotter vägde 4520 gr och var 53 cm då hon föddes..
    vid 6 månaders kollen var hon 71 cm och 9140 gr
    nu vid 8 månaders kollen var hon 73 cm och 9765 gr

de sa även åt oss då hon var 5 månader att vi skulle skippa nattmaten då ammade henne på natten en eller två gånger per natt.Jag bestämde dock att jag inte tänker göra som de säger..men dottern valde sedan att själv sluta amma på natten vid 5,5 månad, då hon även flyttade till eget rum.

Nu säger de att hon är helt perfekt och har inget att klaga på..
    det finns flere barn som ammar till 8-9 månader på natten och ännu längre..Gör som du tycker är bäst för ditt barn..det kommer att jämna ut sig sedan..

usch för bvc och deras viktnoja!

• vittra

Tycker det är helknas med restriktioner i den åldern, herregud.. låt barnen äta när de är hungriga och när de vill!

Det är en sak om barnet blir några år gammalt och fortfarande har mycket hull, kanske hellre då efter att barnet börjar springa omkring se över om man behöver minska på maten. Men spädbarn i den åldern har ju knappt börjat röra på sig än liksom!

• vittra
    ViktorochAgnes skrev 2009-07-08 15:58:13 följande:
    Det är lite detta man blir förvånad över, att det ska kunna vara så olika.. Då blir man lite skeptisk till BVC. Är det verkligen så stora personliga åsikter som är avgörande!? man kan ju undra.. Mamma matte hustru skrev 2009-07-08 15:48:27 följande:
    Helt klart, har noll tilltro till BVC just pga det. Man kan lika gärna prata med vem som helst.
  • AdoXa

Min dotter vägde 3300 g när hon föddes men ammade som en tok hela första året i princip, så hon blev en riktig liten tjockis och på BVC gick hon under smeknamnet "Buddah" ett tag. Haha. När jag tittar på bilder av hur hon såg ut ser jag hur tjock och rund hon verkligen var, men just då tänkte man ju inte på det... hehe. Men vi såg ju på BVC att hon låg rejält över "medelkurvan" angående vikten, så vi frågade om det ganska ofta, men de sa hela tiden att om man AMMAR är det INGET att bry sig om. Om de dricker ersättning är det en annan sak, men om det tjocka kommer av att man ammar så ska man absolut inte bry sig om det, sade de till oss.

Sedan när hon blev strax över året började hon trilskas mycket med att äta den lagade maten så hon gick inte riktigt upp i vikt som hon skulle enligt det BVC:et vi gick på då, vi fick gå på extravägningar (vilket iofs kan ha ett samband med att de misstänkte ngn form av allergi pga exsem) för att hålla koll på hennes viktuppgång. DÅ fick vi rådet att sluta amma, för att hon skulle äta mer av den lagade maten. Men innan dess uppmuntrade de att jag ammade så mycket och verkade tycka att det var helbra.
    Hon blev aldrig underviktig eller så, utan de ville bara ha extrakoll sade de. Men sedan flyttade vi och bytte BVC och jag frågade oroligt den nya sköterskan om dotterns vikt verkade bra och så, för vi hade ju självklart varit väldigt oroliga... Och den sköterskan såg väldigt förvånad ut när vi berättade att vi varit på extrainsatta viktkoll:er, för enligt henne såg dotterns kurva helt normal ut för ett barn som ammat mycket. Dvs det planar ut sig själv efter ett tag och barnet stabiliserar sin vikt på en lägre nivå än den högre tjockis-kurvan barnet haft tidigare.

Min poäng är att alla BVC verkar säga väldigt olika ang många saker, men båda BVC jag varit på har iallafall sagt att "amningsfetma" är inget att bry sig om för det försvinner av sig självt.
    Jag bör kanske tillägga att min dotter idag (2,5 år) inte bär ett spår av sin bebisfetma utan ser ut som en vanlig normalstor unge.

• Mammabloggaren1982

Blir galen på BVC!!!!!
    De säger ju olika hela tiden... Min pojke är 4,5 månad och väger nu 8300gram och är 68 cm lång och jag har frågat om han är för stor men då svarar de bara att det är bra. Han äter ofta men följer sin kurva fint. Föddes med kejsarsnitt och var då ganska liten och späd. Tycker det är konstigt att ditt barn skulle vara för stort när mitt inte är det?? Jag tycker verkligen BVC får en att oroa sig mer och mer istället för att ge konkreta svar! Så försök att gå på din magkänsla- du vet vad som är bäst för ditt barn!
    isasskafferi.wordpress.com/

• Josefine85

oj. Min son är 5 månader och väger typ samma. Men jag trodde inte det var någon fara när de ammas? Jag har helammat fram till för ca 2 veckor sen.

• PåvägMotSyskon

Hej, ska läsa mer av tråden men täntke säga att min son vägde 4960g o va 55cm när han föddes gick ner till 4,3 då han krävde en del mat..

vid 5månader och 1 dag var han : 2007-10-19. 8800g 71cm
    vid 6månader och minus 1 dag var han: 2007-11-17. 9395g 72cm

så han va stor kille o låg 2över i vikt o längd hela tiden.. men bvc sa inget om de, bara dem följer sin kurva

• Ord blind

Bara läst TS. Min bebis är 70 cm lång väger 9 kg. Läkaren tittade på bebis härom dagen och kallade bebis för praktexemplar! *stolt förälder*
    Jag hade inte bantat mitt barn på 6 månader på inrådan av en sjuksköterska!

Svar på tråden Tjockis bebis :-)