• Irma1

Hoppas Hoppas del 2

Har gjort mitt första FET med hjälp av äggdonation på Sahlgrenska i veckan!
    Fler som gjort detta?? Kanske kan vi följas åt....

• Svar på tråden Hoppas Hoppas del 2
  • Hinos

Hur vet man vilken vecka man är i? Räknar man befrukningsdagen som befruktningsdag eller ET dagen? För man kan ju inte räkna sista mens dag för det var ju för min del 5 veckor innan ET

• Bette

Hej Hinos,

Man räknar från befruktningsdagen, det blir ägglossningsdagen.

Bette

• läslusen

Nu börjar det hända lite i tråden igen. Härligt! Jag håller tummarna för er som kör igång med behandlingar nu efter sommaruppehållet.

Plockhönan: Skönt att slippa medicinen. Som Bette skriver så tar kroppen över produktionen. Du skriver att du ska gå hos vanliga mödravården? Mig skrev de automatiskt in på spec. mödravården. Jag trodde det var rutin?

• Plockhönan

cemali: Det visste inte jag.... jag har inte skrivit in mig än. Men har tid på "vanliga" mödravården. Ingen har sagt någonting annat.

Räknas det inte som en vanlig graviditet när man är färdig med medicinerna?

Jag ska till SU på Måndag så jag får väl höra...

Kram

• Hinos

Jag har hört att man ska först skriva in sig på mvc och där få remiss till specmottagningen. Men missar tydligen mycket om man bara går på specmotttagningen, typ föräldrar grupper. Det är kanske olika från län till län...
    Jag ska skriva in mig då jag kommer hem från semester i september!

• Bette
    Hinos skrev 2009-08-11 23:15:58 följande:
    Jag har hört att man ska först skriva in sig på mvc och där få remiss till specmottagningen. Men missar tydligen mycket om man bara går på specmotttagningen, typ föräldrar grupper. Det är kanske olika från län till län... Jag ska skriva in mig då jag kommer hem från semester i september!
    Hej,

Jag går på vanlig MVC och spec mvc också. Men det har ej varit några föräldragrupper vad jag vet på den mödravården jag går på, däremot har hon skickat remisser för ultraljuden och till spec mödravården. Så länge allt är bra så går man som vanligt enligt deras program på mödravården.

Bette
  • Plockhönan

Men vet ni varför det är så? Är det olikt en vanlig graviditet bara för att man har donerat? Är det speciella ultraljud - ska man kolla nått annat än man gör på den andra mödravården? Eller är det större risk att något händer? Jag skulle vilja veta vad man gör på spec/ mödravården som man inte gör på den "vanliga" mödravården? Nått måste det ju vara om man blir skickad dit på remiss menar jag.

Trodde verkligen att det var som vilken graviditet som helst efter man slutat medicinerna....

Eller handlar det om att det kan vara speciellt psykiskt och de inte kan bemästra det på den vanliga mödravården?

• Bette
    Plockhönan skrev 2009-08-12 08:54:50 följande:
    Men vet ni varför det är så? Är det olikt en vanlig graviditet bara för att man har donerat? Är det speciella ultraljud - ska man kolla nått annat än man gör på den andra mödravården? Eller är det större risk att något händer? Jag skulle vilja veta vad man gör på spec/ mödravården som man inte gör på den "vanliga" mödravården? Nått måste det ju vara om man blir skickad dit på remiss menar jag. Trodde verkligen att det var som vilken graviditet som helst efter man slutat medicinerna.... Eller handlar det om att det kan vara speciellt psykiskt och de inte kan bemästra det på den vanliga mödravården?
    Man skall ju dels göra ett ultraljud i ca vecka 26 för att kolla blodflödet till barnet och sedan ett till ultraljud i vecka 32 för att kolla tillväxten, det är de extra ultraljuden som är.

Bette
  • Hinos

Jag har en annan bakgrund, min förra graviditet slutade vecka 36 med att moderkakan lossnade helt och vår lille Gabriel dog i magen. Så i mina journaler står det att jag måste gör ultraljud för att mäta magen och tillväxten.

• heja06

Hinos: Usch, stackare! Va skönt att de håller extra koll på dig denna gång.
    Jag vet att jag mer eller mindre kommer att bo på spec mvc...om det blir min tur. Detta pga att jag har ett hjärtfel.

Svar på tråden Hoppas Hoppas del 2