• Anonym ("Bonusmamma")

13-årig tjej sova med pojkvän....

Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern, han är 1 eller 2 år äldre (är inte helt säker).....
    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

• Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • snuttP

För mig hade han gärna fått sova över. Jag sov över hos min kille i den åldern. Våra föräldrar pratade med varanda och sen va det ok..

• Anonym (svårt)

Det är bättre att han sover över hos henne än att hon sover hos honom i alla fall. Jag skulle inte tillåta min dotter att sova borta så vid 13 år. Däremot att bjuda över pojkvännen att sova hos henne är väl okej. Då kan man ha mer koll. Är det något så finns ni där.

• Anonym ("Bonusmamma")

Vårt stora problem är ju oxå att vi inte har en aning om vem denna kille är, inte hans föräldrar heller och mamman tar tyvärr inget större ansvar över vad dottern gör utan rycker på axlarna över det mesta, kan inte berätta så ingående vad jag menar för då skulle hon garanterat kännas igen!

Mamman är en sån som skulle säga "Hoppsan va tråkigt att du blivit gravid, bäst vi inte berättar för pappa och självklart ska jag boka en tid genast för abort" sen skulle det inte bli så mycket mer av det!

Sen kan jag ju självklart hålla med om att det handlar mycket om mognad och ansvar men eftersom flickan tyvärr saknar endel av båda så är ju jag väldigt rädd för att detta kommer att sluta galet om man inte sätter gränser för henne och visar att det inte känns helt ok! Och flickan är sån att skulle han säga att han vill gå längre än pussar och kramar så skulle hon göra det även om det för henne egentligen inte känns bra... För att hon på nått sätt dels inte kan säga nej och stå på sig och dels för att hon på nått sätt skulle tycka att en sån sak skulle vara häftigt att berätta om för de få kompisar hon har....Svårt att förklara utan att ni ska tycka att jag dumförklarar henne för det är absolut inte meningen!

Hon är bara inte mogen att ta det ansvaret!!!

• Anonym ("Bonusmamma")

"Det är bättre att han sover över hos henne än att hon sover hos honom i alla fall. Jag skulle inte tillåta min dotter att sova borta så vid 13 år. Däremot att bjuda över pojkvännen att sova hos henne är väl okej. Då kan man ha mer koll. Är det något så finns ni där."

Grejen är bara den att detta sker ju hos mamman och hon tänker inte så utan hon lämnar dem ensammma för att gå på fest eller tom sova borta utan problem!

• Anonym

Det du skriver om hur tjejen är och "vem" killen är så är svaret ett klart nej.
    finns ingen anledning att påskynda ett barn in i vuxenvärlden med alla dessa måsten och ansvar.
    Hon är ett barn fortfarande och ska även behandlas som ett. Det du skriver om hennes beteende tyder inte på en mogen trettonåring direkt och ska inte ha några förmåner som "äldre" ungdomar har.

• Anonym (en mamma)

Håller med de som säger Nej!
    Hon är för ung och behöver tydliga gränser. Kommer inte tillåta att min dotter har nån kille sovande hos sig i den åldern.
    Och ledsamt att mamman är så slapphänt. För snart kommer nästa fas; alkohol. Vad gör hon då?! Kanske ok att supa hemma?!
    Eller ta senariot att flickan blir gravid, mamman säger typ ooojdåå och tar med henne för att göra abort, flickan får komplikationer och kan ej mer få barn. Nä, barn ska vara barn.
    Stå på dig bonusmamman!!!

• emanon

Jag tycker att ni är väldigt vettiga som inte låter dem sova tillsammans. Man vet ju själv hur det var när man var tretton och full av hormoner. Men ni hamnar ju i en konstig sits när biomamman tillåter det.

Men personligen tycker jag att ni gör rätt. Det är ju bara två år det handlar om innan hon blir femton. Och innan det händer kunna hjälpa henne med p-piller och sånt. Det vore väl en väldigt bra ide´att göra redan då hon faktiskt sover med honom ibland oavsett vad ni anser om saken.

Berätta om varför ni är oroade över det. Var ärlig!

• Anonym (svårt)

Går det inte prata ordentligt med mamman? Så hon förstår hur ni tänker. Kanske kan ni få henne att tänka efter och inse att det är lite för tidigt än. Eller i alla fall inte lämnar dem ensamma.

Eller kan ni bjuda hem killen över dagen och se vad ni tycker om honom..? Det är ju viktigt att ni också får lära känna honom, även om de bara umgås under dagarna.

• Bums

har bara läst ts. och jag tycker ni är lite larviga. Vad spelar det för roll om dom sover i samma säng? Är det att dom ska ha sex ni är oroliga för? För är det det så kan jag berätta för er att vill dom ha sex så har dom det fast dom inte får sova i samma säng.

• DevilsDaughter

Hmm. mycket svårt då mamman inte samarbetar med pappan.. När jag och min sambo var 14 år så sov vi ihop, VARJE natt. Men vi hade inte sex förren vi var 15, jag kände mig inte mogen förren då. Båda våras föräldrar var av åsikten att gränser inte behövde sättas för sådant. Och denna pojkvän är samma man som jag är sambo med och har två barn med idag :).
    Hade det varit min dotter så hade jag nog inte varit ok med det.. Men det är lite från situation till situation.

Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....