• Anonym ("Bonusmamma")

13-årig tjej sova med pojkvän....

Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern, han är 1 eller 2 år äldre (är inte helt säker).....
    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

• Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • Kan inte bli bättre än såhär

Mitt svar är ALDRIG! Möjligtvis om de var 17 och hade varit tillsammans i ett år

• Therese6699

Skulle inte låta dom sova tillsammans innan dom var 15. Visst är det sant som några skriver att vill dom "ha skoj" så har dom det ändå. Men jag tycker det är viktigt att man faktiskt drar en gräns och byxmyndig är man inte förrän man är 15 år.

/T

• hannahlilla

Jag tycker inte ni är larviga, jag tycker det är på tok för tidigt att ha en pojkvän som sover över i samma säng när man är 13 år!

• 4 grabbar

skulle jag aldrig tillåta, 17-18 kanske

• Lavish

Hade nog inte tyckt det var okej nej. Dessutom förtar man ju spänningen i "förbjuden frukt" för dem att få smyga runt och stjäla sig till lite hångel, hehe. Inte vid 13 och inte när de inte vart tillsammans länge. Men vad kan ni göra nu när hon redan fått hos mamman? Det blir ju ganska hycklande att förbjuda på ngt sätt. Möjligtvis kan ni väl anföra att ni inte vill att en främmande person ska sova över hemma hos er, inte just pga att de ska sova tillsammans utan att det helt enkelt inte är OK att han stannar över natten förrän ni känner honom bättre?

• Anonym

Jag lägger märke till att många som tycker att det är okej är unga. Kan det vara så att ni är såpass unga att ni ännu inte har den distans till era tonår som krävs för att inse att man ÄR för ung vid 13 års ålder?

När jag var arton-nitton hade jag också, kanske tyckt det var okej. Vid trettio tycker jag det inte. Jag har blivit tillräckligt vuxen för att inse att min dumma mammas regler inte var så dumma trots allt och det som jag retade på mig då, allt jag inte fick göra, är jag idag jäkligt TACKSAM att hon som mamma hindrade mig från att göra... som tex sova tillsammans med och ha sex med pojkar alldeles för tidigt...

• Anonym (tonårsmamma)

För oss är det inte ok att flick eller pojkvänner sover över innan de är 15 år.
    Väl medvetna om att det de vill göra det gör de ändå men vi vill inte att de ska tro att vi tycker det är ok.

• rasajj

Aldrig ens kommit pa tanken att tillata att min dotter sova tillsammans med pojkvan. 13 ar for ungt att ta ansvar for sex, bade fysiskt och psykiskt. Precis som jag heller inte koper ut alkohol/tobak eller later henne kora bilen. Hon ar for ung helt enkelt.

Jag inser att det inte betyder att hon inte kommer att gora dessa saker innan jag ar ok med det. Men hon vet vad jag forvantar mig, hon vet att jag och hennes far anser att hon ar for ung.

Det betydde massor for mig sjalv, att veta att mina foraldrar inte ansag det ok att jag gjorde vissa saker. Har en kompis som fick gora vad som helst, jag var avundsjuk pa henne da, men vet idag att hon var lika avundsjuk pa mig. Som hade foraldrar som visade att de brydde sig.

• Lavish

Skulle nog faktiskt vara rejält besviken i efterhand om mamma och pappa tillåtit mig sånt. Inte för att jag var en sådan unge som skulle försatt mig själv i trubbel. Utan för att om de medvetet och villigt placerade mig i säng med en kille vid 13 så känns det ju nästan som att de förväntar sig, ja VILL att jag ska ha sex då. De skulle verkligen ta hela udden av hur spännande och magiskt allt är i tonåren, att testa gränser och veta att det är lite förbjudet. Istället skulle det kännas väldigt blasé, nästan lite äckligt.

• sasssyy

kan säga för att spinna på Lavish.. jag ÄR oerhört besviken på min mamma som lät mig göra precis som ts beskriver... jg hade dessutom ganska mycket äldre killar.. som sagt.. mellan 12-14 var killarna väldigt snälla och hänsynsfulla, de gjorde absolut inget som överträdde gränser som jag tycker en 12-13 åring ska ha.. men när jag kom en bit över 20 och började fundera på mitt liv, och hur jag levde så hade jag önskat att min mamma hade satt tydligare gränser....som sagt.. jag hade förmodligen gjort en hel del saker iaf.. men att ha det i bakgrunden att min mamma brydde sig så pass mycket om mig att hon inte ville att jag gjorde detta.... det hade förändrat mitt liv ganska mycket..

Att veta att min mamma älskade mig så pass mycket att hon tog den här konflikten med mig (som mina kompisars mammor gjorde) att hon tog att jag kallade henne skitkärring (som mina kompisar gjorde med sina mammor när de inte fick göra allt det jag fick göra).... då hade jag som vuxen kunnat känna att min mamma brydde sig om vad som hände med mig.

Det är INTE normalt att en 13-åring har ett sexliv..vi som startade skaffa oss sexuella erfarenheter i den ålder är inte normala, det är INTE sunt...

Vad blir nästa steg?? Sex vid 10 ???

Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....