Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym ("Bonusmamma")

13-årig tjej sova med pojkvän....

Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern, han är 1 eller 2 år äldre (är inte helt säker).....
    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

• Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • Anonym
    sasssyy skrev 2009-07-11 23:05:14 följande:
    kan säga för att spinna på Lavish.. jag ÄR oerhört besviken på min mamma som lät mig göra precis som ts beskriver... jg hade dessutom ganska mycket äldre killar.. som sagt.. mellan 12-14 var killarna väldigt snälla och hänsynsfulla, de gjorde absolut inget som överträdde gränser som jag tycker en 12-13 åring ska ha.. men när jag kom en bit över 20 och började fundera på mitt liv, och hur jag levde så hade jag önskat att min mamma hade satt tydligare gränser....som sagt.. jag hade förmodligen gjort en hel del saker iaf.. men att ha det i bakgrunden att min mamma brydde sig så pass mycket om mig att hon inte ville att jag gjorde detta.... det hade förändrat mitt liv ganska mycket..Att veta att min mamma älskade mig så pass mycket att hon tog den här konflikten med mig (som mina kompisars mammor gjorde) att hon tog att jag kallade henne skitkärring (som mina kompisar gjorde med sina mammor när de inte fick göra allt det jag fick göra).... då hade jag som vuxen kunnat känna att min mamma brydde sig om vad som hände med mig.Det är INTE normalt att en 13-åring har ett sexliv..vi som startade skaffa oss sexuella erfarenheter i den ålder är inte normala, det är INTE sunt...Vad blir nästa steg?? Sex vid 10 ???
    Ja sexdebuten blir ju tidigare och tidigare och det finns säkert ett gäng 10-åringar som haft sex ("frivilligt"). Titta bara på samhället, självklart går sexdebuten ner i åldrarna.
  • oktoberlycka83

Tycker det är alldeles för tidigt. Tycker att ni kan säga till henne vart ni står i det och varför och ha dom reglerna när hon är hos er. Även om ni blir dom "elaka" nu så lovar jag att hon kommer att förstå och uppskatta när hon blir äldre att ni satte gränser.

• sasssyy
    Anonym skrev 2009-07-11 23:13:38 följande:
    Ja sexdebuten blir ju tidigare och tidigare och det finns säkert ett gäng 10-åringar som haft sex ("frivilligt"). Titta bara på samhället, självklart går sexdebuten ner i åldrarna.
    jo tack..för 10 år sen var jag lärare i en sjätteklass... när vi råkade överhöra en diskussion om oralsex.. två av tjejerna hade redan haft det med sina pojkvänner i nian(!!) och två-tre till av tjejerna tänkte ha det med sina jämnåriga...det värsta var att föräldrarna faktiskt inte reagerade på det när vi tog upp det med dem.... "det är ju inte så farligt,.. de är ju förälskade, har aldrig du varit det??" var en av mammornas kommentarer... och hon fortsatte med att hon genast skulle skaffa p-piller till flickan.. inte rätt lösning tycker jag, men ganska bra iofs
  • Anonym

När jag var 13 år så drack jag ibland i smyg,ibland hängde jag på stora fester med 15-17 åringar.

Jag hade sex,och jag sov ibland med min dåvarande pojkvän.
    Mamma och pappa visste självklart ingenting.
    Jag snattade ibland,rökte ibland,bytte kläder när jag gått hemifrån eller lånade min äldre kompis kläder.

Hmm....du kan hindra och begränsa massor,och vissa saker ska du försöka hindra,eller föräldern.För att det ska funka måste mamma och pappa vara ense och ha likasinnande regler,vilket ni inte har alls.Alltså pappan och exet.

Men tyvärr har många föräldrar inte det blekaste aning om vad deras tonnåringar gör.Vill de göra något,så gör de det ändå.
    Jag hade sex i skolan...eller hos vänner eller på fester,eller toan.Eller skogen på sommaren när vi grillade.

• Queen70

Inte ok alls. Ni kan aldrig hindra dem från att ligga med varandra ändå, men man ska ändå dra vissa gränser och visa vad man själv tycker är ok. Man kan inte hindra en 13 åring från att dricka sprit efter skolan heller, men det innebär inte att det är ok att bjuda på en kvarting i hemmet.

• Anonym

Ja för saken är ju den att även om de klagar nu så kommer de i efterhand vara tacksamma för att de hade föräldrar som brydde sig tillräckligt för att sätta gränser...

• sasssyy

Det är inte våran roll att vara schyssta, det är vår roll att vara en förälder, en vuxen som sätter gränser och sätter stopp.

• Anonym (Säg nej)

Har bara läst TS, men jag kan tala för mig själv.
    När jag var 14 år fick min pojkvän sova över och det slutade med att jag blev gravid. När jag i efterhand frågat mina föräldrar varför dom lät honom sova över så säger dom att "ja, men du var så ilsken som tonåring så vi orkade inte säga nej". Nu när jag själv har både son och dotter kan jag säga att jag INTE låter någon av dom sova över med pojk och flickvänner. Och det att en del säger att "vill dom ha sex så hittar dom ett sätt ändå.." Jo, men man ska som förälder göra vad man kan för att förhindra att dom har sex, iaf innan dom är byxmyndiga. I mitt fall slutade det i en psykiskt smärtsam abort och jag önskar att mina föräldrar sagt NEJ till att min pojkvän (som var 18 då) sov över.

• Anonym

ja, jag tycker ni är larviga. Om hon vill ha sex med honom kommer hon ha det oavsett om de får sova i samma säng eller inte.

Prata med henne om preventivmedel istället, och låt de vara där de är "säkra" istället för utomhus eller något annat ställe.

Jag fick sova tidigt med mina pojkvänner, och det är jag väldigt glad för. Jag slapp smussla och ljuga för min mamma.

• Anonym (nnmmm)

Ursakta men jag ar 22 ar gammal, tycker mina foraldrar gjorde helt ratt nar dom forbjod mig som 13 att sova over med kille.
    13 e for ungt, aven 14, 15 16...
    Man kan forhindra sitt barn till att ha sex, tills barnet ar 18 ar e det foraldern som bestammer, sa e det bara!!!
    Det galler att vara hard mot sin tonaring... tro mig dom kommer tacka er nar dom blir aldre...

Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....