• Anonym ("Bonusmamma")

13-årig tjej sova med pojkvän....

Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern, han är 1 eller 2 år äldre (är inte helt säker).....
    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

• Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • Anonym

Jag tycker det är HELT OK!! Varför hindra dem när de är tillsammans och är kära? Det är en annan sak om de inte valt det själva men nu vill de ju faktiskt vara tillsammans även i sängen. Bara att acceptera att de lika gärna som ni vill kunna ha ett samliv TROTS att de "bara" är 13.
    Jag sov med min pojkvän när jag var 12.

• Hedda89

Klart dom ska få sova i samma säng:)
    Ingen snack om saken tycker jag.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-07-11 19:07:53 följande:
    Jag tycker det är HELT OK!! Varför hindra dem när de är tillsammans och är kära? Det är en annan sak om de inte valt det själva men nu vill de ju faktiskt vara tillsammans även i sängen. Bara att acceptera att de lika gärna som ni vill kunna ha ett samliv TROTS att de "bara" är 13. Jag sov med min pojkvän när jag var 12.
    Det är skillnad på en vuxen som vill ta hem en ny för natten eller precis har träffat honom/henne.
    Ett barn har inte denna rätt och ska inte manipulera sin omgivning till den grad att det ska vara ok.
    Ts bonus och okända pojkvänn är inte ett alternativ, pojken är dessutom äldre. Flickan är inte ens mogen utan som ts skrev tidigare ligger på en emotionell utvecklin på 9-10 år.
    Så bara för att flickan är 13 men i huvudet 9-10 är det fortfarande ok?
    Det är inte bara åldern som spelar roll i detta sammanhang.
  • sasssyy
    Bums skrev 2009-07-11 18:58:59 följande:
    har bara läst ts. och jag tycker ni är lite larviga. Vad spelar det för roll om dom sover i samma säng? Är det att dom ska ha sex ni är oroliga för? För är det det så kan jag berätta för er att vill dom ha sex så har dom det fast dom inte får sova i samma säng.
    Fast det är inte det som är grejen... som vuxen med en mamma som lät mig göra som jag ville hade jag önskat att hon hade sagt nej... hade visat att hon inte accepterade. För mig kändes det som om hon sket i att jag knullade runt som 14-åring.
    Jag hade säkerligen gjort som jag velat iaf, men det handlar om att sätta ett exempel, att visa att man inte tollererar en viss typ av beteende och det är rent överjävligt illa att börja sova i samma säng, att "leka vuxen" som 13-åring... varför ha så bråttom?????
  • Myndighetschefen

Skulle aldrig låta min 13-åring sova tillsammans med sin pojk-flickvän. Vill dom ha sex finns det tusen andra ställen men jag tänker inte påskynda vuxenprocessen med att sova tillsammans med en partner, det är fan sjukt.

• ma och pa till en ängel

Men för gudskull skaffa preventivmedel till henne NU!
    För om hon är omogen som du säger så är hon nog som många barn här inne och skaffar barn för att dockorna har blivit tråkiga att leka med.

Och NEJ, jag hade aldrig låtit min 13åring sovit med en pojke. Och ja de kan göra det på andra ställen än i sängen. Men jag förhindrar det så länge som möjligt!

Storasyster -03 Storebror -07 *Lillebror -09*
  • Anonym

Alltså bara för att man inte tillåter dem sova tillsammans innebär inte att man gör dem avhållsamma till sex, tvärtom. Förstår inte denna hysteri. De är väl tillsammans ffs, är det då inte bättre att de är hemma än att de ska knulla runt ute någon annanstans?!
    Visst de är fortfarande barn men sex kommer de ha oavsett om ni ogillar det eller ej. Det är en normal ålder att utforska sig själv och sin eventuella partner på. Vill de inte ha sex så kommer de inte ha det heller. Jag ångrar inte att jag förlorade oskulden vid 12 års ålder och har varit sexuellt aktiv sedan dess.

• ma och pa till en ängel
    Anonym skrev 2009-07-11 20:50:45 följande:
    Alltså bara för att man inte tillåter dem sova tillsammans innebär inte att man gör dem avhållsamma till sex, tvärtom. Förstår inte denna hysteri. De är väl tillsammans ffs, är det då inte bättre att de är hemma än att de ska knulla runt ute någon annanstans?! Visst de är fortfarande barn men sex kommer de ha oavsett om ni ogillar det eller ej. Det är en normal ålder att utforska sig själv och sin eventuella partner på. Vill de inte ha sex så kommer de inte ha det heller. Jag ångrar inte att jag förlorade oskulden vid 12 års ålder och har varit sexuellt aktiv sedan dess.
     Men det är väll bra om TS unge nu är väldigt omogen att hon väntar ett tag och verkligen inte blir gravid?
    Om det nu är som TS säger och hennes dotter är som en 9-10 åring så är det nog bäst att hon väntar. Eller tycker du att det är HEEEELT normalt att förlora oskulden när man är 9-10?
  • Anonym

ma och pa till en ängel skrev 2009-07-11 21:23:45 följande:

Men det är väll bra om TS unge nu är väldigt omogen att hon väntar ett tag och verkligen inte blir gravid?Om det nu är som TS säger och hennes dotter är som en 9-10 åring så är det nog bäst att hon väntar. Eller tycker du att det är HEEEELT normalt att förlora oskulden när man är 9-10?
    Ja visst är det bra om hon väntar men man kan ju inte tvinga henne om hon nu gärna vill, det tycker jag är helt fel. Hon är ju inte 9-10 år utan 12 och vadå sa de använda det mot henne tills de anser att hon är redo?? Hon känner nog av själv när hon är redo eller ej, tycker de vuxna kan säga vad de tycker och så och givetvis bidra med preventivmedel för bästa möjliga skydd, men ALDRIG tvinga dem till något. Man känner ju själv när man är redo för sex, det kan aldrig en förälder säga till om.
    Herregud det är väl inte svårare än att ha god samtalskontakt med sitt barn så tror jag nog allt blir bra. Men man har ingen rätt att som förälder tvinga sitt barn till något. Sex kommer de ha oavsett och det bästa man kan göra som förälder är att vara en god kommunikatör och bidra med stöd och preventivmedel. Jag menar absolut inte att man som förälder ska uppmana sina barn till tidig sex men man kan aldrig tvinga dem och säga att "nädu sex ska du minsann inte få ha i detta hus, inte förrän du fyllt 18 minst, punkt slut" eller liknande. Hellre sex hemma och med skydd än sex ute...
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-11 21:45:12 följande:
    ma och pa till en ängel skrev 2009-07-11 21:23:45 följande:
    Ja visst är det bra om hon väntar men man kan ju inte tvinga henne om hon nu gärna vill, det tycker jag är helt fel. Hon är ju inte 9-10 år utan 12 och vadå sa de använda det mot henne tills de anser att hon är redo?? Hon känner nog av själv när hon är redo eller ej, tycker de vuxna kan säga vad de tycker och så och givetvis bidra med preventivmedel för bästa möjliga skydd, men ALDRIG tvinga dem till något. Man känner ju själv när man är redo för sex, det kan aldrig en förälder säga till om. Herregud det är väl inte svårare än att ha god samtalskontakt med sitt barn så tror jag nog allt blir bra. Men man har ingen rätt att som förälder tvinga sitt barn till något. Sex kommer de ha oavsett och det bästa man kan göra som förälder är att vara en god kommunikatör och bidra med stöd och preventivmedel. Jag menar absolut inte att man som förälder ska uppmana sina barn till tidig sex men man kan aldrig tvinga dem och säga att "nädu sex ska du minsann inte få ha i detta hus, inte förrän du fyllt 18 minst, punkt slut" eller liknande. Hellre sex hemma och med skydd än sex ute...
    Menade att hon är 13 och inte 12.
Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....