• Anonym ("Bonusmamma")

13-årig tjej sova med pojkvän....

Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern, han är 1 eller 2 år äldre (är inte helt säker).....
    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

• Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • Plutteli
    Anonym skrev 2009-07-12 18:31:54 följande:
    Bättre att dom har sex hemma i sängen en i en skitig källare eller hos nån polare
    Bättre att de inte har sex alls, dels är iaf hon för ung och dels är det inte lagligt!
  • sasssyy
    Anonym skrev 2009-07-12 18:31:54 följande:
    Bättre att dom har sex hemma i sängen en i en skitig källare eller hos nån polare
    varför göra det lätt för dem när man kan göra det svårarae...

åter igen.. sätt gränser som föräldrar.. varför tror alla att det handlar om att underlätta och vara schysst.. vill de knulla i en sunkig källare så visst kör på det.. då bevisar de ju bara för sig själva och omvärlden att de inte har tänkt igenom saken tillräckligt.

De enda trettonåringar jag har träffat som tycker att mamma o pappa borde tillåta dem att sova över med pojkvän är de som redan är trasiga och på väg utför, då har jag jobbat inom skolan i närmare 20 år. Säger det er något....

vet ni som säger att ts skulle tillåta det hur era tonåringar mår???? När satte ni er ner och pratade med dem ordentligt?
  • BlommyNess12
    sasssyy skrev 2009-07-12 18:43:29 följande:
    varför göra det lätt för dem när man kan göra det svårarae...åter igen.. sätt gränser som föräldrar.. varför tror alla att det handlar om att underlätta och vara schysst.. vill de knulla i en sunkig källare så visst kör på det.. då bevisar de ju bara för sig själva och omvärlden att de inte har tänkt igenom saken tillräckligt.De enda trettonåringar jag har träffat som tycker att mamma o pappa borde tillåta dem att sova över med pojkvän är de som redan är trasiga och på väg utför, då har jag jobbat inom skolan i närmare 20 år. Säger det er något....vet ni som säger att ts skulle tillåta det hur era tonåringar mår???? När satte ni er ner och pratade med dem ordentligt?
    :-O Min pojkvän sov över hos mig när jag var 13 år (efter att jag tjatat mig till det) och jag var otroligt duktig i skolan och var inte ett dugg påväg utför, och inte heller mår jag dåligt av det idag. Det betyder inte att det är bra för alla, men det du skriver känner jag verkligen inte igen.
  • pumpkinhead

det bästa är väl ändå om någon av er pratar med henne. ser till att de skyddar sig om de faktiskt har sex. hon kanske inte är intresserad av det ens det är bara sånt ni tar för givet.. och varför tas det för givet?? för att det är normalt med sexualdrift oavsett ålder!!

• sasssyy
    BlommyNess12 skrev 2009-07-12 18:46:15 följande:
    :-O Min pojkvän sov över hos mig när jag var 13 år (efter att jag tjatat mig till det) och jag var otroligt duktig i skolan och var inte ett dugg påväg utför, och inte heller mår jag dåligt av det idag. Det betyder inte att det är bra för alla, men det du skriver känner jag verkligen inte igen.
    visst finns det undantag.. jag hade också bra betyg i skolan och det gick bra för mig.. jag sov över hos min 17 åriga pojkvän när jag var 12.... men det handlar ändå om att vi vuxna ska sätta gränser.. man är trots allt barn när man är 12-13 och i TS fall är det solklart så att flickan dessutom är efter..

Jag tycker att det är superfel och att vara förslappad i sin föräldraroll att falla för tjat.. jag har en 4,5 åring som är ÖVERJÄVLIG med att tjata så jag vet.. jag bävar för hur han blir som tonåring *S* men har jag sagt nej..då är det nej och hade jag varit din mamma så hade det nejet stannat kvar i några år.

Att du inte känner igen det beror nog mycket på att du inte varit inne i en klick utan att tillhöra klicken, jag har jobbat med ungarna på ett ganska okonvetionellt sätt och på så sätt knäckt igenom skalet av kompistryck, det ÄR oerhört vanligt med unga tjejer som skriker efter att mamma och pappa SKA säga nej trots att de tjatar.

Som förälder ska man inte vara schysst, man ska vara bestämd och sätta gränser, med det sagt betyder det inte att man kan vara snäll och kärleksfull, men sova över.. näpp... är inte aktuellt i den åldern
  • sasssyy
    pumpkinhead skrev 2009-07-12 18:47:09 följande:
    det bästa är väl ändå om någon av er pratar med henne. ser till att de skyddar sig om de faktiskt har sex. hon kanske inte är intresserad av det ens det är bara sånt ni tar för givet.. och varför tas det för givet?? för att det är normalt med sexualdrift oavsett ålder!!
    min farhåga här är väl mer killen, som är några år äldre och förmodligen långt mer uppe i puberteten än vad hon med sin sena utveckling är.. hur vågar man som mamma lägga sitt barn i händerna på en kille som är äldre och som ganska lätt kan övertala flickan att göra saker hon egentligen inte vill eller kanske ens förstår...
    Tycker att TS ska ta med henne till en ungdomsmottagning ja.... men främst för att tala om vad sex egentligen är, att man får och SKA säga nej om det inte känns bra och sen är det iaf läge att säga stopp till övernattningar..
  • Anonym

Tycker exakt som du,Sasssy!
    Föräldrar ska våga bestämma över sina barn,även om barnen tycker föräldrarna är skitjobbiga.
    Våga sätta gränser!

• pumpkinhead
    sasssyy skrev 2009-07-12 18:52:04 följande:
    min farhåga här är väl mer killen, som är några år äldre och förmodligen långt mer uppe i puberteten än vad hon med sin sena utveckling är.. hur vågar man som mamma lägga sitt barn i händerna på en kille som är äldre och som ganska lätt kan övertala flickan att göra saker hon egentligen inte vill eller kanske ens förstår... Tycker att TS ska ta med henne till en ungdomsmottagning ja.... men främst för att tala om vad sex egentligen är, att man får och SKA säga nej om det inte känns bra och sen är det iaf läge att säga stopp till övernattningar..
    jag anser snarare att övernattning ska vara ok när barnet fått reda på all fakta!
  • Lavish

Sen tycker jag allmänt inte man ska ha sex förrän man är mogen nog att hantera en graviditet. Kanske inte behålla men åtminstone hantera och överleva. För en 13 åring att bli mamma är ju verkligen ingen bra idé, men det känns också förjävligt att en 13 åring, som ännu inte ska behöva förstå sådant, ska göra abort. Det händer ändå rätt mycket mellan 13 och 15... Dessutom så leder ju seriösa kärleksrelationer ganska ofta till att man blir sårad. Jag tror inte ens en normal 13 åring är mogen att hantera alla komplikationer och frågor som uppstår i en sexuell relation. Man kan ju säga att det är en lek... men det är ju faktiskt en lek där många, även vuxna, gör sig fruktansvärt illa.

• Nidi80

Det kanske inte låter så lämpligt, men ungdomar är ungdomar och vill de ha sex så har de det.. oavsett om de sover ihop lr ej..

• Anonym

Fortfarande ingen som reagerar över att pojkvännen är okänd för föräldrarna och att han är äldre?
    Samt att flickan inte är äldre i huvudet än en tioåring?

Var inte så jävla fast i att flickan är 13 på pappret, hon är inte det i huvudet.

• Anonym
    BlommyNess12 skrev 2009-07-12 18:46:15 följande:
    Tro mig om tio år kommer du inse hur ung du är idag. Jag tyckte jag var jättemogen och vuxen när jag var 15, 18, 21, osv idag kan man ju bara skratta åt det herregud man trodde man visste allt nu inser jag att jag ju bara var ett barn. Att ha sex m föräldrarnas godkännande vi 13 års ålder är rent straffbart enligt mig, har man inte mer förstånd som förälder skulle man inte skaffat barn på många år.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-07-13 00:07:05 följande:
    Tro mig om tio år kommer du inse hur ung du är idag. Jag tyckte jag var jättemogen och vuxen när jag var 15, 18, 21, osv idag kan man ju bara skratta åt det herregud man trodde man visste allt nu inser jag att jag ju bara var ett barn. Att ha sex m föräldrarnas godkännande vi 13 års ålder är rent straffbart enligt mig, har man inte mer förstånd som förälder skulle man inte skaffat barn på många år.
    Det är straffbart enligt lagen också...
  • nika

No way! Hon är bara 13 och dessutom enligt utredningar omogen för sin ålder och ni misstänker därför att hon inte är kapabel att sätta gränser. Hjälp henne att göra det genom att säga nej om hon har svårt för det. Det är inte alls säkert att det här med att killen ska sova över är hennes idé. Om det ändå är det vore att tillåta som att sanktionera. Hon gör nog som hon vill när det gäller sex, de kan lägga sig i en skogsglänta på sommaren men ni behöver inte underlätta. Ni är inte larviga. Han kan sova hemma hos sig. Lägger man sig i samma säng och det är okeyat av föräldrarna är steget lättare att ta. De är minderåriga båda två. Har de sex är det olagligt. Gravid 13-åring. Nej, det är på mycket på spel för att det ska vara värt att leka modern förälder och låta barnen ta sådana beslut. Ni behöver prata tonvis med henne om detta så hon förstår att ni vill hennes bästa och inte bara är tråkiga.

Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....