• Anonym ("Bonusmamma")

13-årig tjej sova med pojkvän....

Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern, han är 1 eller 2 år äldre (är inte helt säker).....
    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

• Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • trettioplus

Jag tycker det är något som dottern självklart ska bestämma själv. Jag minns hur jag själv var i den åldern och hade jag haft någon att ha sex med då så hade det varit helt okej.
    Så länge det sker på de inblandades villkor är intimitet trevligt och knappast något som man behöver sätta upp restriktioner för.
    Däremot skulle jag nog ta och ta det där "skydda dig-snacket" med en person i den åldern som dejtar. Jag skulle också prata p-piller.

• trettioplus

Resonemangen i sådant här är ju jättekonstiga.
    Jämföra sex med sprit och allsköns otrevligheter!
    Sex är något per definition gott, medan alkohol är onyttigt.

Så länge man skyddar sig och gör vad man känner för så är det ens egen kropp och ens eget val.
    Att förbjudas använda sin egen kropp till något trevligt borde betraktas som övergrepp, även om förövaren är en förälder.

• Kan inte bli bättre än såhär
    trettioplus skrev 2009-07-12 14:28:40 följande:
    Jag tycker det är något som dottern självklart ska bestämma själv. Jag minns hur jag själv var i den åldern och hade jag haft någon att ha sex med då så hade det varit helt okej. Så länge det sker på de inblandades villkor är intimitet trevligt och knappast något som man behöver sätta upp restriktioner för.Däremot skulle jag nog ta och ta det där "skydda dig-snacket" med en person i den åldern som dejtar. Jag skulle också prata p-piller.
    Måste bara fråga, är du helt från vettet???? Låta en trettonåring bestämma själv?
  • trettioplus

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-07-12 15:00:54 följande:

Måste bara fråga, är du helt från vettet???? Låta en trettonåring bestämma själv?
    Över sin kropp så länge det inte handlar om att skada den: självklart.

Allt annat tycker jag är fullständigt vettlöst.
  • sasssyy
    trettioplus skrev 2009-07-12 15:32:30 följande:
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-07-12 15:00:54 följande: Över sin kropp så länge det inte handlar om att skada den: självklart. Allt annat tycker jag är fullständigt vettlöst.
    Fast när man är tretton är man inte mogen att fatta de besluten. Som tretton har man precis mognat sexuellt och vet inte vad som är rätt och fel. Flickor idag tror att de måste ha sex och att de måste göra som killarna säger.
    En trettonårings kropp må vara utvecklad och redo för sex, men hjärnan är det inte. Dessutom är det skadligt att börja ha sex för tidigt, man VET att ju tidigare sexdebut dessto större risk för livmoderhalscancer och det är jag ett levande bevis på tyvärr.
    Dessutom är det väl bra jävla onödigt att ha så bråttom in i vuxenvärlden... Varför ska man vara så tidig med allt nu för tiden??

Det är väl heller inte frågan om vad de verkligen gör, som någon sa, vill de ha sex så kommer de att ha det.. MEN som förälder ska man vara tydlig med att det inte är något man tollererar eller uppskattar för att sätta gränser.
    Sex är INTE normalt vid 13 år
  • trettioplus
    sasssyy skrev 2009-07-12 15:36:37 följande:
    Fast när man är tretton är man inte mogen att fatta de besluten. Som tretton har man precis mognat sexuellt och vet inte vad som är rätt och fel. Flickor idag tror att de måste ha sex och att de måste göra som killarna säger.En trettonårings kropp må vara utvecklad och redo för sex, men hjärnan är det inte. Dessutom är det skadligt att börja ha sex för tidigt, man VET att ju tidigare sexdebut dessto större risk för livmoderhalscancer och det är jag ett levande bevis på tyvärr.Dessutom är det väl bra jävla onödigt att ha så bråttom in i vuxenvärlden... Varför ska man vara så tidig med allt nu för tiden??Det är väl heller inte frågan om vad de verkligen gör, som någon sa, vill de ha sex så kommer de att ha det.. MEN som förälder ska man vara tydlig med att det inte är något man tollererar eller uppskattar för att sätta gränser.Sex är INTE normalt vid 13 år
    Det som är rätt eller fel för en trettonåring kan trettonåringen komma fram till aldeles själv.
    Att samhället sedan har en moral som sätter sig däremot är en helt annan sak. En riktigt usel och sexfientlig moral, skulle jag kalla den.

En trettonårig tjej som vet sitt värde vet också att säga nej. Hon vet - precis som den trettonårige killen som lärt sig säga nej - att det som sker sker på hennes villkor.
    Det är ingenting som säger att man tar ett kliv in i vuxenvärlden för att man har sex i den åldern. Det, precis som allt annat, kan ske med samma nyfikenhet och lekfullhet som en trettonåring har till resten av livet.
    Det finns inget fel i det.

Man ger inte människor styrka att ta vara på sig själva genom att säga att de inte är mogna till sina egna beslut.

Det finns vaccin för livmoderhalscancer idag och kondom skyddar.
  • sasssyy
    trettioplus skrev 2009-07-12 15:46:04 följande:
    Det som är rätt eller fel för en trettonåring kan trettonåringen komma fram till aldeles själv. Att samhället sedan har en moral som sätter sig däremot är en helt annan sak. En riktigt usel och sexfientlig moral, skulle jag kalla den. En trettonårig tjej som vet sitt värde vet också att säga nej. Hon vet - precis som den trettonårige killen som lärt sig säga nej - att det som sker sker på hennes villkor. Det är ingenting som säger att man tar ett kliv in i vuxenvärlden för att man har sex i den åldern. Det, precis som allt annat, kan ske med samma nyfikenhet och lekfullhet som en trettonåring har till resten av livet. Det finns inget fel i det. Man ger inte människor styrka att ta vara på sig själva genom att säga att de inte är mogna till sina egna beslut. Det finns vaccin för livmoderhalscancer idag och kondom skyddar.
    En trettonåring är ETT BARN!!!!

Barn ska inte ha sex.. punkt slut.. usch jag blir fan mörkrädd när jag läser dina argument... en trettonåring ska ha en lekfullhet ja.. men att ha sex är ingen lek.. där är ett vuxet agerande..

Vaccinet mot livmoderhalscancer är INTE tillförlitligt och har gett många allvarliga biverkningar, och tror du verkligen att trettonåringar använder kondom när inte vuxna människor gör det??

Nä fy vilken brist på moral och respekt för BARN!!!

Trettonåringar må agera moget men tro mig.. jag har jobbat som lärare i många år och de är BARN och inget annat när man kommer dom under skinnet och väldigt många av dessa barn lider av att deras föräldrar tror att de är mogna att fatta viktiga beslut, många av dem skriker innombords för att någon vuxen ska hjälpa dem att säga nej och stopp för kamrattrycket är så ENORMT att man ska göra vissa saker, så hårt att de många gångr inte ens vet om de är dem själva som vill göra vissa saker eller om det är så att "alla andra tycker..:"

Det FINNS många anledningar till att myndighetsåldern är 18 och inte 13, precis som det finns orsak till att det är olagligt att ha sex före 15, det är för att skydda barnen. OCh jag hoppas att ni vuxna som rycker på axlarna åt era barns beteenden inser att pojken faktiskt kan bli polisanmäld även om även han är under 15, det kan bli utredningar om folk tycker att det är ansvarslöst och om man som vuxen menar att en trettonåring ska avgöra själv enbart själv om hon ska ha sex.. det finns fall där det blivit LVU av den orsaken.. att föräldrarna skitit i det och "tillåtit det"... med god orsak säger jag. Det är en sak att förbjuda och sen inte kunna sätta stopp.. men att säga okej.. är det för att man är rädd för att ta konflikten, rädd för att barnet ska säga att det inte älskar en längre?? eller vad ÄR det med föräldrar idag??
  • Kan inte bli bättre än såhär

Patrask är det enda jag kommer på när jag tänker på en förälder som skulle tillåta detta

• sasssyy

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-07-12 15:56:03 följande:

Patrask är det enda jag kommer på när jag tänker på en förälder som skulle tillåta detta
    bekvämlighet... det är för jobbigt att ta ansvaret och sätta gränser och mötas i konflikt...
    Riktigt jävla ansvarslöst......

De som tycker att det är okej kan väl ta och flytta till någon öde ö så kan barnen ha sex hej vilt från femårsdagen då eller nåt.. Jag säger bara det att den dag MIN son får flickvän och det kommer till att de ska sova över hos varandra så hoppas jag verkligen att flickvännens mamma inte säger ja om de är under 16-17... varför ska man sova över hos varandra före det?? De kan ju umgås hela dagarna fram till sena kvällen, i undantagsfall kan en tjej sova över före det, men då ska jag känna familjen och hon sover i ett annat rum.. så får ni tycka att jag är en gammal torris, men min son ska lära sig respektera SIN och sina ev flickvänners kroppar och sexualitet och inte skynda in i något som kommer finnas där hela livet och vänta...
  • trettioplus

För dig är det punkt slut vid att barn inte ska ha sex Sassy. För mig är det inte det.
    Jag ser det som en lika naturlig och nyttig undersökande del av livet som allt annat är.
    Sex är något trevligt och bra om alla inblandade är med på det. Det behöver inte vara hälften så laddat som det är i större delen av vårt samhälle idag.
    De lagar vi har kring barn och sexualitet idag är stiftade med utgångspunkt att inte vuxna ska utnyttja barns naivitet. De är inte gjorda för att barn inte själva - på sina villkor - ska kunna utforska sig själva och sin omgivning.

Sex kan vara lika mycket lek som något annat.
    Jag blir ledsen av att det finns så många människor som tar det på blodigt allvar. Så märkvärdigt är det faktiskt inte.
    Sex kan vara skönt, lekfullt och kul. Det behöver inte omges av strikta moralregler, måsten och borden.
    Man kan ta hand om sig på det området som allting annat.

Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....