• Anonym ("Bonusmamma")

13-årig tjej sova med pojkvän....

Min sambo har en 13 årig dotter som bor hos oss varannan vecka! Vi har ingen jättebra relation hon och jag (trots att jag funnits sedan hon var 10 mån) och pappan har ingen bra relation till biomamman!

Nu visar det sig att dottern har en pojkvän som hon träffar hemma hos mamman och han får även sova över där, i samma säng som dottern, han är 1 eller 2 år äldre (är inte helt säker).....
    Vi tycker att det är helt ok med pojkvän osv men att sova över i samma säng kanske är lite tidigt, de har inte kännt varandra särskillt länge heller!
    Mamman låter dottern göra lite som hon vill med det mesta och bryr sig inte så mycket om vad pappan tycker, tyvärr, utan uppmanar hellre dottern att ljuga för honom/oss.....

Är vi larviga som tycker att hon kan vänta med att sova i samma säng som honom??

• Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....
  • sasssyy
    trettioplus skrev 2009-07-12 16:18:04 följande:
    För dig är det punkt slut vid att barn inte ska ha sex Sassy. För mig är det inte det. Jag ser det som en lika naturlig och nyttig undersökande del av livet som allt annat är. Sex är något trevligt och bra om alla inblandade är med på det. Det behöver inte vara hälften så laddat som det är i större delen av vårt samhälle idag. De lagar vi har kring barn och sexualitet idag är stiftade med utgångspunkt att inte vuxna ska utnyttja barns naivitet. De är inte gjorda för att barn inte själva - på sina villkor - ska kunna utforska sig själva och sin omgivning. Sex kan vara lika mycket lek som något annat. Jag blir ledsen av att det finns så många människor som tar det på blodigt allvar. Så märkvärdigt är det faktiskt inte. Sex kan vara skönt, lekfullt och kul. Det behöver inte omges av strikta moralregler, måsten och borden. Man kan ta hand om sig på det området som allting annat.

Du får ursäkta men jag blir faktiskt illamående av ditt resonemang... sex är inte en lek och kommer aldrig att bli.. att sex är och ska vara roligt ja.. men det är en vuxenlek....

Tycker du att det är okej om en trettonåring har sex med en 45-åring också... är det också en lek...

det är stor skillnad på att "leka doktor" och att faktiskt ha sex...usch.. ja det är punkt slut för min del eftersom jag själv hade sex redan som barn.. som riktigt litet barn och jag var med på det också.. jag ville.... men man vet itne vad det är man säger ja till när man sägr ja till sex när man är barn..

du får säga vad du vill. Önskar dig och dina barn all lycka i livet och hoppas att dina barn slipper att behöva tänka och agera vuxet.. låt dem vara barn så länge det går..vuxen är man resten av livet
  • sasssyy

---oj vad konstigt det blev.. kopierar in mitt svar här---

Du får ursäkta men jag blir faktiskt illamående av ditt resonemang... sex är inte en lek och kommer aldrig att bli.. att sex är och ska vara roligt ja.. men det är en vuxenlek....

Tycker du att det är okej om en trettonåring har sex med en 45-åring också... är det också en lek...

det är stor skillnad på att "leka doktor" och att faktiskt ha sex...usch.. ja det är punkt slut för min del eftersom jag själv hade sex redan som barn.. som riktigt litet barn och jag var med på det också.. jag ville.... men man vet itne vad det är man säger ja till när man sägr ja till sex när man är barn..

du får säga vad du vill. Önskar dig och dina barn all lycka i livet och hoppas att dina barn slipper att behöva tänka och agera vuxet.. låt dem vara barn så länge det går..vuxen är man resten av livet

• Danitra

Nej, för vill man inte att en 13- åring ska ha sex så är det ju bara att förbjuda övernattningar eftersom det bara är i en säng under nattid som ett samlag kan genomföras.

Eller inte..
  • sasssyy
    Danitrass skrev 2009-07-12 16:22:17 följande:
    Nej, för vill man inte att en 13- åring ska ha sex så är det ju bara att förbjuda övernattningar eftersom det bara är i en säng under nattid som ett samlag kan genomföras. Eller inte..
    det är inte det som är grejen.. grejen är den.. de kommer att göra som de vill ja... men man behöver inte underlätta för dem.. man ska som vuxen sätta en gräns..vi är flera här som är glada för att våra föräldrar satte gräns eller besvikna för att de inte gjorde det... det är väl för guds skull samma sak med sprit, jag som förälder säger GIVETVIS nej till att mitt barn dricker.. men är medveten om att förr eller senare händer det iaf.. för den skull kommer jag ju inte erbjuda en stor stark till kvällsmaten...

kanske en dålig jämförelse men det handlar om tydlig gränsssättning.. vilket vi svenskar helt klart är jävligt dåliga på... släpp allt bara, för de kommer ju ändå göra det.. Vad är det för attityd+??
  • trettioplus

Ja du sassy, jag kan ursäkta dig för att du blir illamående av mitt resonemang eftersom jag känner detsamma inför ditt.
    Jag känner också att det är djupt tragiskt att vi inte kommit längre inom de här frågorna, trots den sexuella upplysningens start på sextiotalet.
    Än har vi lång väg att vandra uppenbarligen.

Sexualitet kan lika litet som någon annan naturlig nyfikenhet och drift hindras. Den måste få undersökas, lekas fram och man måste få göra misstag där, precis som i allting annat.
    Jag tycker det är djupt beklagligt om vuxna människor utnyttjar ungdomar. Det tycker jag är hemskt vad denna utnyttjan än gäller. Men det här är verkligen inte tal om det.
    Här handlar det om likar som tillsammans undersöker världen utifrån sina villkor.
    Att sex skulle vara förbehållet vuxna tycker jag helt enkelt är en sur gammal moralkaka som luktar vedervärdigt illa.
    Det handlar verkligen inte om att behöva ta vuxenansvar, utan om att få friheten att ta sig an världen efter sina egna förutsättningar och på sina egna premisser.

• Anonym

Flickan är 13 och emotionellt ligger hon på en nivå som en tioåring. Hur är en tioåring, hur ser deras tankar och känslor ut?
    Det är är en väldig skillnad på en som ni påpekar mogen trettonåring och en som faktiskt inte är det. Det är ingen som ifrågasätter att en tioåring inte ska ha sex. Men nu är ts bonus på den nivån i huvudet.
    Bara för att kroppen är lite äldre än sinnet så betyder det inte att kroppen är redo. Kroppen hör ihop med sinnet och ifall bonusen har sex så kommer inte hon att klara av den biten, för hon är inte mogen.

Men är det ingen som faktiskt reagerar på att pojkvännen som ska sova över är en äldre kille (14-15) som antagligen är helt i sin ålder även tankemässigt?
    Samt att ingen av föräldrarna ens vet vem han är? De känner honom inte.

Ska man inte som förälder skydda sina barn? Är inte det våran uppgift som förälder? Vi ska fostra, älska och uppmuntra dem, så det blir individer med nyfikenhet på livet bl a.

Att fortsätta säga att bonusbarnet är tretton är bara att lägga diskussionen på fel nivå. Hon är ca tio. Pojken hon vill sova med är 14-15.
    Är det fortfarande rätt tycker ni?
    Det är inte det.

Jag arbetar med barn som har speciella behov. Vissa av dem är tonårstjejer som tänker och pratar mycket om killar. Tjejer som har en tonårings kropp men i huvudet är de inte äldre än 10 i vissa fall. Vissa tillfällen är det jättesvårt att arbeta med just dessa tjejer, för de vet att vid viss ålder händer saker och de undrar varför de inte får. Nu pratar vi om just sexbiten. De anser att det är ok, men jag som vuxen som ser dem ibland som stora tjejer ser dem också som väldigt små. Det är många tillfällen de inte är mogna att ta beslut, och när vi kommer till just sex så ser de inte skillnaden. De förstår inte -de jämförs med att när man blir arton får man dricka öl så när de fyller arton ska de dricka öl. För sådant gör man när man är stor.... Deras resonemang är inte resonemang utan oftast sådant gör man när man blir större.

• LyckligtSlut

Eh, NEJ,vore inte ok hos oss. Tretton år är alldeles för ungt. Klart som fan att de har sex. Hon är ett BARN. Vad händer om hon blir gravid då? Fortfarande ingen fara eller?

• LyckligtSlut

Och ja, de kan ha sex varsomhelst, men man behöver väl inte underlätta för dem och visa att det är ok och att man som förälder inte bryr sig eller?

• Plutteli

Min dotter skulle aldrig få sova i samma säng som sin pojkvän i den åldern, tidigast vid 16 år!

• Anonym

Bättre att dom har sex hemma i sängen en i en skitig källare eller hos nån polare

Svar på tråden 13-årig tjej sova med pojkvän....