• Erika89

För tidigt född?

Någon som har för tidigt födda barn som vill dela med sig lite av tankar, funderingar och bara prata av sig?

Jag har en dotter, född 8/6, som kom 8 veckor för tidigt.

• Svar på tråden För tidigt född?
  • pindile

nej jag hade birgitta som kom hem till oss, henne gillade vi jättemkt, sen var det dom som var mindre bra...
    vad kom det sig att ni va så länge på BB, oss kastade dom nästan bokstavligt talat ut, fast det inte fanns plats inne på neo och vi fick dela rummet med en annan familj och dra in vår säng på dagavdelningen på nätterna.....

• Cissi32
    pindile skrev 2009-07-18 10:56:43 följande:
    nej jag hade birgitta som kom hem till oss, henne gillade vi jättemkt, sen var det dom som var mindre bra...vad kom det sig att ni va så länge på BB, oss kastade dom nästan bokstavligt talat ut, fast det inte fanns plats inne på neo och vi fick dela rummet med en annan familj och dra in vår säng på dagavdelningen på nätterna.....
    Jag hade havenskapsförgiftning sen vecka 26+0 så de va jag som låg inne där sen blev jag akut/planerat förlöst med snitt vecka 30+6 pga att jag bara har en njure och va så mycket äggvita i urinen så min njure inte mådde bra.
    Birgitta hade vi som kontakt person samt en ny examinerad sköterska som hette Sanna 25 år och behandla en annan som ett dumhuvud. Birgitta va trevlig ibland och jätte otrevlig ibland.. En annan av tanterna som hade neovården i hemmet va så super gullig oxå, vad hette hon öööööö jo Ingela så underbar på alla sätt.. Hade henne en hel del på neo oxå. Hon sa att lille Noah skulle varit en Emil pag att han drog sonden minst 200 gånger.. redan när han låg i kuvösen.. Temprament har han verkligen...

Nu måste jag bara få fråga vilket tillägg ger du och spyr eller spydde din kille massor. Vi ger NAN och har börjat vänja honom vid semper 2 men han spyr hur mycket som helst är så trökit. Vet att de ändras när han får välling 6 måpnader men är 2 månader dit
  • pindile

jaha, ja vi hade cornelia som kontatperson, men hade ju mkt mer kontakt med birgitta....hon var lite speciell men tyckte ändå om henne...

nu är det ju ett par år sen så vi kan ha stött på olika folk ju...
    vi gav ju nan till prematurer tills han "skulle varit född", sen övergick vi till semper för små barn, tyckte den var mkt bättre, han hade även mkt problem med magen pga järntillskottet han fick, så vi var tvugna o köpa "den där dyra sempervällingen mot hårda magar på apoteket" (glömt va den hette) fy tusan, han drack nästan 3 såna paket i veckan och de kostade nästa 100 lapen st....då önskade man att man kunde amma istället för att slippa de utgifterna...

Leon spydde också väldigt mkt, varje ggn han ätit och det gjorde han rätt länge...är han 4 mån korr ålder eller sen han föddes?? vi fick vara väldigt nog ed att rapa honom, ofta mer än en ggn medans han åt, det hjälpte lite o han spydde inte lika mkt då som innan iaf...

• Cissi32
    pindile skrev 2009-07-18 12:56:29 följande:
    jaha, ja vi hade cornelia som kontatperson, men hade ju mkt mer kontakt med birgitta....hon var lite speciell men tyckte ändå om henne...nu är det ju ett par år sen så vi kan ha stött på olika folk ju...vi gav ju nan till prematurer tills han "skulle varit född", sen övergick vi till semper för små barn, tyckte den var mkt bättre, han hade även mkt problem med magen pga järntillskottet han fick, så vi var tvugna o köpa "den där dyra sempervällingen mot hårda magar på apoteket" (glömt va den hette) fy tusan, han drack nästan 3 såna paket i veckan och de kostade nästa 100 lapen st....då önskade man att man kunde amma istället för att slippa de utgifterna...Leon spydde också väldigt mkt, varje ggn han ätit och det gjorde han rätt länge...är han 4 mån korr ålder eller sen han föddes?? vi fick vara väldigt nog ed att rapa honom, ofta mer än en ggn medans han åt, det hjälpte lite o han spydde inte lika mkt då som innan iaf...
    Noah skulle varit född den 2 juni men föddes 31 mars. Så den 31 juli är han 4 mån men nu när jag ger 40 ml semper 2 för att pröva mig fram så är han mer tillfreds. plus 150 ml NAN 1 så inatt sov han mellan 22-04,30 och somna om och sov till kl 10 så en underbar natt. Vi rapar honom varje gång han ätit 30 ml så de blir 5-6 ggr/måltid men allt för att han ska slippa värken i magen.
    Noah får en tesked messmör varje morgon och de gör att han bajar varje dag ofast redan på förmiddan.. Han fick jätte ont i magen av de dyra på apoteket samma med laktulos så är endast messmör som har funkat..
  • pindile

jaha, har också hört att messmör e bra...blir ju mkt billigare också än de på apoteket....
    va skönt att ni fått sova, det kan man behöva efter att haft ett prem. barn...det är ju inte direkt som att få en liten på vanligt sätt ju...
    jag började nog inte med semp 2 föränn han var 4 mån korr ålder, alltså han skulle vart född 7 nov, så vi gav honom det först i mars....visste inte att man kunde börja tidigare, jag väntade med allt liksom tills han "skulle varit si o så gammal"....men d e ju sköt om man slipper räkna om hela tiden...

• karusell

Mina tvilling pojkar kom v.27! 6/6-2007 =)

Erika89 skrev 2009-07-12 19:07:25 följande:
    Någon som har för tidigt födda barn som vill dela med sig lite av tankar, funderingar och bara prata av sig? Jag har en dotter, född 8/6, som kom 8 veckor för tidigt.
  • Cissi32
    pindile skrev 2009-07-18 16:20:30 följande:
    jaha, har också hört att messmör e bra...blir ju mkt billigare också än de på apoteket....va skönt att ni fått sova, det kan man behöva efter att haft ett prem. barn...det är ju inte direkt som att få en liten på vanligt sätt ju...jag började nog inte med semp 2 föränn han var 4 mån korr ålder, alltså han skulle vart född 7 nov, så vi gav honom det först i mars....visste inte att man kunde börja tidigare, jag väntade med allt liksom tills han "skulle varit si o så gammal"....men d e ju sköt om man slipper räkna om hela tiden...
    Neo sa att han inte va något prematur barn när han blev utskriven oxå skulle man räkna från de han va född inte från när han skulle varit född. Så jag ska räkna att han är 4 mån den 31 juli och de gäller mat och allt. 3 månaders sprutan får han först nu på fredag pga att han behövde väga minst 5 kg innan pga att man först då kan ge alvedon fall han skulle bli lite febrig och så...
  • Frila2
    Cissi32 skrev 2009-07-18 23:33:49 följande:
    Neo sa att han inte va något prematur barn när han blev utskriven oxå skulle man räkna från de han va född inte från när han skulle varit född. Så jag ska räkna att han är 4 mån den 31 juli och de gäller mat och allt. 3 månaders sprutan får han först nu på fredag pga att han behövde väga minst 5 kg innan pga att man först då kan ge alvedon fall han skulle bli lite febrig och så...
    Väldigt konstigt resonemang ang vaccination. Man ska få vaccinationen efter sin biologiska ålder och vikten spelar ingen roll. Siri vägde precis 3 kg när hon fick första omgången och det är bara att räkna om Alvedonen. Det fungerar inte om man ger supp, alltså köpte vi flytande. 5 kg =2,5 ml. Hon vägde 3 kg och fick då 1,5 ml.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Cissi32
    Frila2 skrev 2009-07-18 23:49:02 följande:
    Väldigt konstigt resonemang ang vaccination. Man ska få vaccinationen efter sin biologiska ålder och vikten spelar ingen roll. Siri vägde precis 3 kg när hon fick första omgången och det är bara att räkna om Alvedonen. Det fungerar inte om man ger supp, alltså köpte vi flytande. 5 kg =2,5 ml. Hon vägde 3 kg och fick då 1,5 ml.
    Ja jag vet men bvc har sagt så här iaf. För neo sa samma som du men enligt bvc så hade hon papper på att de skulle va så här.. Jaja han får den nu på fredag iaf
  • Liddi
    karusell skrev 2009-07-18 21:39:05 följande:
    Mina tvilling pojkar kom v.27! 6/6-2007 =)
    Oj ännu fler tvillingar vad heter de då? Min pojke heter Alexander och föddes 10/2 v33+2
Svar på tråden För tidigt född?