• Erika89

För tidigt född?

Någon som har för tidigt födda barn som vill dela med sig lite av tankar, funderingar och bara prata av sig?

Jag har en dotter, född 8/6, som kom 8 veckor för tidigt.

• Svar på tråden För tidigt född?
  • Erika89

Parven: åh fy! Tråkigt att det var jobbigt med båda grav. Förstår om du oroar dig för att få en till jobbig graviditet om ni väljer att skaffa en till! Men ni kom ju ändå hem ganska fort, vi kom hem på permis första gången efter 3 veckor på neo, sonden åkte ut på hennes 1 månaders dag men nu vill hon inte äta som hon ska istället... Så vi får väl se om sonden kommer tillbaka.

Igår var vi i alla fall in till sjukan och Junie fick blod som ska göra att hon blir lite piggare (hoppas vi). Än så länge har jag inte märkt så mycket..

Johan80: ooh, hoppas dom kan stanna upp det så att den lille inte kommer så tidigt! och om h*n ändå gör det önskar jag er lycka till! Hur känner du dig?

• Liddi
    Frila2 skrev 2009-07-14 23:47:11 följande:
    Just det, så var det ja. Ja, han var ju rätt stor för den veckan då. Skönt att ni är fria från allt med neonatalvård. Vi var på återbesök när Siri var 2 mån korr och ska tillbaka när hon är 6 mån korr. Tror vi kommer gå tills hon är 1½ eller så. Restriktionerna håller tyvärr i sig över vintern som kommer. Vet inte hur det ska fungera, jag har inte körkort. Vi får se vad som händer.
    Oj ja utan körkort blir det ju svårt. Var inne i ditt galleri och kollade, jättesöt tjej och vad hon har växt.
  • StarkMamma

Jag har 2 stycken för tidigt födda. Min minsta tjej föddes 4 veckor för tidigt 2225 gram och 41 cm. Behövde inte ligga på neo och 2 dagar på BB.
    Sen kom lilleman. 8 veckor för tidigt 1740 gram och 42½ cm. 12 dagar på neo. Sen hemsjukvård i 3 veckor med sond.
    Min dotter var tillväxtreducerad därför var hon så liten när hon föddes.
    Vattnet gick spontant båda gångerna.

• Frila2
    mills skrev 2009-07-15 10:19:11 följande:
    Oj ja utan körkort blir det ju svårt. Var inne i ditt galleri och kollade, jättesöt tjej och vad hon har växt.
    Ja, det är ju lite besvärlig. Tack så mycket. Ja, visst har hon blivit stor 22 cm har hon ökat i längd.
    FavvoJonna skrev 2009-07-15 20:02:20 följande:
    Frila2Varför har du såna restriktioner?
    Enligt Siris läkare på neo så ska vi vara försiktiga med affärer och kommunaltrafik just för att hon är prematur, lite mer infektionskänslig och framförallt inte klarar infektioner lika bra som "fullgångna" barn. Hon är snart 7 månader, eller 4 månader korrigerat så hon är ju inte så gammal ännu. Läkaren sa att vi kan åka kommunalt ibland om det verkligen är nödvändigt men inte annars. Hade tänkt ta mig friheter att sluta med restriktionerna lite smått men nu med influensan som kommer så vet jag inte längre riktigt. 
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Erika89

tjoho! Vi blev utskrivna från sjukan idag och Junie hade gått upp nästan 100 g på 2 dagar!

• Liddi
    Erika89 skrev 2009-07-16 13:50:30 följande:
    tjoho! Vi blev utskrivna från sjukan idag och Junie hade gått upp nästan 100 g på 2 dagar!
    Grattis duktigt av lilltjejen. Kommer själv ihåg hur glad man var den dagen skönt för er.
  • boktok
    Erika89 skrev 2009-07-16 13:50:30 följande:
    Vad skönt för er allihopa att få komma därifrån!
    Vi låg också på 69an med våran son Erik, han föddes 10 veckor för tidigt och vägde 885g, 44% tillväxthämmad. Han är nu 2 år och 4 månader!! Väger ca 12 kg och är ca 84-85 cm lång.

Lycka till i framtiden!
  • Liddi

vad är 69an ?...verkar som alla var där

• niwina

min son föddes i vecka 26+6. fick ligga kvar på sjukhuset i 3 månader. det var kämpigt kan jag lova. han har blivit opererad,haft blodförgiftning och haft ett svårt magsår. men sen han kom hem från sjukhuset så har allt varit prima:) ( han är dessutom 4 år nu)

Svar på tråden För tidigt född?