• Erika89

För tidigt född?

Någon som har för tidigt födda barn som vill dela med sig lite av tankar, funderingar och bara prata av sig?

Jag har en dotter, född 8/6, som kom 8 veckor för tidigt.

• Svar på tråden För tidigt född?
  • thessires
    mills skrev 2009-07-17 13:18:13 följande:
    Oj två stycken vad mysigt vad heter de?
    Pojkarna heter Alexander & Maximilian .
  • Erika89
    smurfan0 skrev 2009-07-17 17:52:11 följande:
    Just nu sover sötnosen i sin egen säng och lever inte om. Hon har vägrat sova så tidigare. Hon vill bara sova på oss. Finns nackdelar med kängurumetoden =P. Men vi har nu gjort det väldigt ombonat och så har hon en använd tröja från mig eller pappa som filt. Det gjorde verkligen skillnad.
    Skönt! Jaa, verkligen! Vi har kört stenhårt med kängurumetoden så det är väl kanske därför... fast på sjukan sov hon huuuur gott som helst i sin egen säng! Dock sov hon inne hos oss sista veckan vi var där bara, tidigare inne på salen så dom hade koll på henne... Men vi får se hur det går nu! Kommer nog ha henne i vår säng tills hon vill ligga i sin själv.
    mills skrev 2009-07-17 16:28:45 följande:
    Vi har tagit bort en sida på spjälsängen och ställt den mot vår säng så han är i SIN säng men ändå nära så man bara behöver sträcka ut armen och klappa på honom. Har funkat bra för oss, men vid 5-7 när han vaknar får han komma över och äta och sen vägrar han sova i sin säng igen utan då ligger han kvar hos oss.
    Det var smart av er! Jag har redan hennes säng nära min och kan sträcka ut handen och ha den mellan spjälorna på sängen men det hjälper inte..
  • Liddi
    thessires skrev 2009-07-17 20:01:37 följande:
    Pojkarna heter Alexander & Maximilian .
    Oj jag har åxå en Alexander ...det verkar förresten vara ett vanligt tvillingnamn, känner till tre tvillingpar där den ena heter Alexander
  • Cissi32

Trollet Ludenben skrev 2009-07-17 09:33:27 följande:

Ja, allt har gått som på räls. Inga komplikationer eller nåt. Sist vi vägde för 2 veckor sen vägde han 6600 och var 59 cm lång. Han vägde 2150 och var 46 cm när han föddes.Hur länge var ni på neo?? Vi var 5 veckor men det sista med hemvård. Vi fick gå hem med sond men inte syrgas men hemma ryckte han ut sonden flera gånger så efter sista gången sa neo att han får vara utan och äta fritt i stället. Det gick trögt första dagen men sen hur bra som helst.
    Vi låg inne på neo i 3 ½ vecka han drog sonden hemma flera gånger oxå, sen hade vi neovård i hemmet i 2 veckor. Men pumpa ur och försökte amma men blev bara stress så nu ger jag tillägg på flaska men går jätte bra.. Verkar lite som han är lite trång i ena näsan men en lkare på bvc ska kolla han på fredag så får vi se..
  • Liddi
    Cissi32 skrev 2009-07-17 21:04:33 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-07-17 09:33:27 följande: Vi låg inne på neo i 3 ½ vecka han drog sonden hemma flera gånger oxå, sen hade vi neovård i hemmet i 2 veckor. Men pumpa ur och försökte amma men blev bara stress så nu ger jag tillägg på flaska men går jätte bra.. Verkar lite som han är lite trång i ena näsan men en lkare på bvc ska kolla han på fredag så får vi se..
    Hehe ja det där med att rycka sonden är de tydligen bra på allihop Jag var så rädd att han skulle rycka den hemma så jag var beredd att rusa dit så fort han kom i närheten med händerna...som tur är fick den sitta kvar. En gång när han just fått en ny ryckte han ur den innan sköterskan ens hunnit ut ur rummet. Och han var så stark i armarna så man fick hålla fast dem när de skulle sätta i en ny för han slogs så mycket
  • Trollet Ludenben
    Cissi32 skrev 2009-07-17 21:04:33 följande:
    Vi låg inne på neo i 3 ½ vecka han drog sonden hemma flera gånger oxå, sen hade vi neovård i hemmet i 2 veckor. Men pumpa ur och försökte amma men blev bara stress så nu ger jag tillägg på flaska men går jätte bra.. Verkar lite som han är lite trång i ena näsan men en lkare på bvc ska kolla han på fredag så får vi se..
    Vi ger med flaska. Pumpade de första 6 veckorna. På mölndal var amninhshysterin total men vi hade en bra hemsjukvårdare och hon var inte alls bnegativt inställd till flaskan och det var skönt. Så när vi kom hem gick vi över till ersättning. Det kändes som ett bra val.
  • Trollet Ludenben
    Frila2 skrev 2009-07-17 10:44:04 följande:
    Men NU kopplade jag. Hur svårt var det att förstå att Trollet Ludenben nu var Ludenben innan? Suck alltså Aimon är det vi har. Superbra och så noggran. BVC säger att det är ok att åka kommunalt etc men eftersom både läkaren och ssk på neo sa annorlunda så blir man ju tveksam. Det är ju det som stör mig lite. Jag har väntat ut rs-säsongen och när jag planerar att ta ut henne lite mer (köpcenter, kommunaltrafik) så ska man vara orolig för svininfluensan också. Med tanke på att det är Gothia Cup just nu så...
    haha jag har bytt nick nu två gånger på kort tid så folk har svårt att hålla reda på mig
    Vi hade med Aimon (bland annat han i alla fall) och han är verkligen kanon.
    När du börjar ta ut henne så börja när det är lite folk på kollektivtrafiken och i köpcentrat. Jag tänker att en fördel är väl att vänja dom vid att vara ute innan nästa rs-säsong börjar så de hinner bygga upp lite motståndskraft. Men har Aimon sagt så till er som är en så kunnig läkare så är det ju värt att lyssna på det med. Nu under gothiaveckan är det nog i alla fall bäst att låta bli.
  • Cissi32

Trollet Ludenben skrev 2009-07-17 21:55:45 följande:

Vi ger med flaska. Pumpade de första 6 veckorna. På mölndal var amninhshysterin total men vi hade en bra hemsjukvårdare och hon var inte alls bnegativt inställd till flaskan och det var skönt. Så när vi kom hem gick vi över till ersättning. Det kändes som ett bra val.
    De va samma på KSS i skövde.. Stess att man va tvungen att amma.. Jag kunde inte amma min första son heller å visste nästan att de inte skulle funka men hade ingen förståelse från personalen på neo. Fick inte åka hem förän jag hade en ganska fungerande teknik och amning.. Så jag fick tvinga sonen. Ibland tog han bröstet med amnings napp nästa inte.. Men hem kom vi och jag fortsatte och pumpa amma lite och sonda.. När vi blev utskrivna från neovård i hemmet så la jag ner amningen. Funka inte att försöka amma som tog ca 1 timme sen skulle jag sonda lite plus pumpa oxå ha en liten son som inte ens hade fyllt 2 år. Bvc sköterskan förstod mih och va hur gullig som helst. Men lille Noah har inte mått sämre för de utan ökar massa i vikt.
  • pindile

cicci28:
    läste att du legat på KSS, det gjorde vi också....hur hade ni det där?? hur upfattade du personalen o så??
    jag tyckte det var ok på neo, men inne på BB, första veckan var dom fruktansvärda mot mig.....usch vilka minnen alltså!!

det där med ammningen håller ja med er om, vilken hysteri alltså...jag var tvungen o använda en nässpray som gjorde attd et rann till varje ggn jag skulle pumpa....skitjobbigt. och att varje matning tog 1 1/2 timma, ammning-flaska-sond, sen var det ju bara 1 timma tills han skulle ha mat igen ju...
    men pojken var rätt duktig och fortsatte amma i sammanlagt 4 månader, hade han inte velat själv så hade jag lagt ner helt. Nu med min andra son funkade det bara i 2 veckor, sen blev det flaskan...

• Cissi32
    pindile skrev 2009-07-18 09:59:40 följande:
    cicci28:läste att du legat på KSS, det gjorde vi också....hur hade ni det där?? hur upfattade du personalen o så??jag tyckte det var ok på neo, men inne på BB, första veckan var dom fruktansvärda mot mig.....usch vilka minnen alltså!!det där med ammningen håller ja med er om, vilken hysteri alltså...jag var tvungen o använda en nässpray som gjorde attd et rann till varje ggn jag skulle pumpa....skitjobbigt. och att varje matning tog 1 1/2 timma, ammning-flaska-sond, sen var det ju bara 1 timma tills han skulle ha mat igen ju...men pojken var rätt duktig och fortsatte amma i sammanlagt 4 månader, hade han inte velat själv så hade jag lagt ner helt. Nu med min andra son funkade det bara i 2 veckor, sen blev det flaskan...
    Personalen på BB va kanon men jag låg ju där i 1 månad sen 1 månad på neo och där va väl personalen si så där fick ju skötersker som va yngre än mig och inte hade barn själv och prata precis som man vore dum i huvudet..
    De va samma den dagen jag äntligen skulle få åka hem så fick jag en läkare som skulle göra en sista kontroll av Noah. Höfter pungkulorna magen m,m oxå säger läkaren att han behöver skena i flera månader.. hela mitt liv rasa just då suck suck så iskall personal.. Men istället för att säga att vi får se va ortopedem säger.. Men de va inget fel på Noahs höfter så jävligt arg blev jag... Men hade du en tjej som hette Ninni som jobba med Neovård i hemmet bla? Hon va super gullig och trevlig och go..
Svar på tråden För tidigt född?