• Erika89

För tidigt född?

Någon som har för tidigt födda barn som vill dela med sig lite av tankar, funderingar och bara prata av sig?

Jag har en dotter, född 8/6, som kom 8 veckor för tidigt.

• Svar på tråden För tidigt född?
  • Fiviva

jag har en stor grabb somidag är en blivande 3åring som föddes nov 06 7 veckor tidigt.
    han var 47cm och vägde 2170g. vi blev kvar 3 veckor på neo.
    Det var mycke känslor när man väl kommit hem och fått landat.
    men efter ett tag hade jag bearbetat det ganska bra bara för att komma in i samma veva med andra barnet. med henne upptäcktes en tillväxthämmning i v 20 hon höll på komma i v 31 då ca 1kg och 35cm men dom höll henne kvar till v 37 tack o lov. då vägde hon 2175g och 43cm.då bubblade alla gamla känslor fram igen.
    hon är idag 10mån och har fortfarande inte kommit ikapp.
    hon väger 7300g och är 69cm.
    då bubblade alla gamla känslor fram igen.

mina berättelser finns att läsa på www.fiviva.blogspot.com/ under fliken prematur.

• Liddi
    Frila2 skrev 2009-07-14 21:30:13 följande:
    Ha, äntligen! Hon är 59,5 cm lång. Jag tyckte att sköterskan skulle låtsas se 0,5 cm till så det blir 60 men nej... Hur lång är Lex nu då?
    Sist vi kollade längden var för några veckor sen och då var han 62cm så nu borde han vara runt 63-64 så han är långsmal han. Hur har det gått för er? Nu får ni väl gå ut och så va?
  • Frila2
    mills skrev 2009-07-14 21:55:06 följande:
    Sist vi kollade längden var för några veckor sen och då var han 62cm så nu borde han vara runt 63-64 så han är långsmal han. Hur har det gått för er? Nu får ni väl gå ut och så va?
    Men då är han inte sååå mycket längre ju. Vilken vecka är han född i? 34?
    Tack, det har gått jättebra. Nu är det fritt fram för oss att gå ut men vi får inte åka kommunalt, vara i stan, i stora affärer etc så vi är lite begränsade fortfarande. HUr har ni det?
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Liddi
    Frila2 skrev 2009-07-14 22:01:22 följande:
    Men då är han inte sååå mycket längre ju. Vilken vecka är han född i? 34? Tack, det har gått jättebra. Nu är det fritt fram för oss att gå ut men vi får inte åka kommunalt, vara i stan, i stora affärer etc så vi är lite begränsade fortfarande. HUr har ni det?
    Han föddes i v 33+2. Jodå vi har det bra, han var ju så stor och växer så bra så vi var sista gången på återbesök i april så nu är vi fria
    Förstår att det är lite drygt med begränsningarna, vet ni hur länge ni måste ha det så?
  • Erika89

Futurum nobis est skrev 2009-07-14 19:46:31 följande:

Jag har en dotter född i v.24+1, 615 gram och 29,5 cm lång, hon är idag en viljestark, glad och frisk tjej som fyller tre år i november! Sedan har jag en son född i v.35+1 han vägde 2475 och var 46 cm lång, han föddes i april -08. TS: Vi har också legat på 69:an, 7 veckor med dottern och 5 dagar med sonen
    Oj! 24, va tidigt! Är du västmanlänning alltså?
  • Proletariatet
    Erika89 skrev 2009-07-14 22:20:35 följande:
    Futurum nobis est skrev 2009-07-14 19:46:31 följande: Oj! 24, va tidigt! Är du västmanlänning alltså?
    Japp, jag bor i Sala
  • Frila2
    mills skrev 2009-07-14 22:19:27 följande:
    Han föddes i v 33+2. Jodå vi har det bra, han var ju så stor och växer så bra så vi var sista gången på återbesök i april så nu är vi fria Förstår att det är lite drygt med begränsningarna, vet ni hur länge ni måste ha det så?
    Just det, så var det ja. Ja, han var ju rätt stor för den veckan då. Skönt att ni är fria från allt med neonatalvård. Vi var på återbesök när Siri var 2 mån korr och ska tillbaka när hon är 6 mån korr. Tror vi kommer gå tills hon är 1½ eller så.

Restriktionerna håller tyvärr i sig över vintern som kommer. Vet inte hur det ska fungera, jag har inte körkort. Vi får se vad som händer.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Parven
    Erika89 skrev 2009-07-13 11:00:36 följande:
    Flickan08: Är inte det ganska litet? 44 cm och 3,5 vecka för tidig?Parven: Vet ni varför er lilla kom för tidigt?
    Vi vet inte den "riktiga" orsaken.
    När jag väntade sonen-07 så var jag inne i v.33 pga blödningar och då konstaterades att jag hade värkar(jag fattade inte det för hade haft ont länge och enligt bm på mördravården skulle man ha ont av att barnet fixerade sig) men ialf så fick jag bricanyl och låg inne i 3 dar, sen hemma beodrad säng läge. Och sonen kom i v.39

Denna grav.. Har haft väldigt mkt förvärkar, har inte vart så onda förrän runt v.30 (om jag minns rätt). Så tog det väldigt lungt, och i v.32 åkte vi in för att värkarna inte avtog en kväll (sön) så blev kvar till mån med bricanyl dubbel dos, funkade si så där. Hade värkar men åkte hem ialf för dom var vell mest igentligen störande än onda. Sen vaknade jag tors morg och vattnet gick, så vi åkte in nästan direkt. Men värkarna ville inte riktigt strta ordentligt bara sånna irriterande pin värkar som jag haft till o från i flera veckor innan. Men vid 16tiden på eftermiddan började värkarna bli mer jobbiga men hände ändå inte så mkt.. gick sakta.. och ont gjorde det.. men själva kryst skdet gick fort, 1a krystvärk var hon ute efter1krystning.. 03.40 föddes hon 2,6kg och 46cm.. Åkte hem på permis efter 8dagar på Neo där vi var hela familjen (maken sonen och jag) (första dygnet i kuvös, värmemadrass i 1 vecka och sonden fick sitta kvar nästan 1 vecka) och sen blev hon utskriven helt efter 2 veckor.

Där fick du en nästan hel förlossningsberättelse.. Orsak har jag inte fått reda på, utan fått veta att vissa barn har bråttom helt enkelt. Vi som pratat om 3 barn men får se om det kommer att förverkligas, 1 barn till vill jag ha men fasar verkligen för en grav till, och förlossning dessutom.. Men men lillan e ju inte gammal ännu så har all tid o fortsätta att fundera.. hmm
  • Johan 80

hejsan!

jag och frun är inte prematur födda än,

men vi ligger inne på lasarettet i karlskrona nu.
    i v31+5

i månndags morgon fick frugan en liten blödning som höll i sig under dagen, vi åkte in på em och tydligen hade hon värkar enligt CTG men hon kände inte så mkt. livmodertappen endast 12mm och öppen 8mm.

kroppen bromsas med brikanyl och lungutveckling med kortison.

så ni känner säkert igen det, sängliggandes vila med endast toabesök.

får se hur länge hon kan hålla emot.

mvh johan

• Frila2
    Johan 80 skrev 2009-07-15 09:56:26 följande:
    hejsan!jag och frun är inte prematur födda än, men vi ligger inne på lasarettet i karlskrona nu.i v31+5i månndags morgon fick frugan en liten blödning som höll i sig under dagen, vi åkte in på em och tydligen hade hon värkar enligt CTG men hon kände inte så mkt. livmodertappen endast 12mm och öppen 8mm.kroppen bromsas med brikanyl och lungutveckling med kortison.så ni känner säkert igen det, sängliggandes vila med endast toabesök.får se hur länge hon kan hålla emot.mvh johan
    Vad jobbigt för er. Hoppas att de kan dra ut på det så länge som möjligt. Vet hur jobbigt sängläge är..
    Självklart vill man ju lyckas stoppa det tills iaf v 35 men om bebisen skulle födas nu så brukar det alltid gå väldigt bra. Lycka till!
Svar på tråden För tidigt född?