• Mamma 2b

Snippa..

Tydligen måste man vänja sig vid ordet snippa om man tänkt skaffa barn.

Jag är inte emot att nya ord bildas och blir vedertagna men jag tycker det är rent löjligt att man ska hitta på särskilda ord för att beskriva en liten tjejs kön när ord som snopp funkar för både smågrabbar och vuxna män.

Det gick ju så bra så innan ordet snippa krämades in i vårt språk, så jag har inga planer på att vänja mig vid det.

Om det nu är nån som bryr sig {#lang_emotions_dreamer}

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-22 13:44
    Ja ni kan irritera er bäst ni vill över mig, jag har iallafall sagt vad jag anser om att bli påtvingad ord som snippa.

Jag anser att det finns fullt användbara ord redan och att just småtjejers kön inte är så himla märkvärdiga att vi måste hitta på särskilda ord för att försköna dem.

Språk utvecklas absolut, och inte det minsta fel med det.
    Dock ser inte jag något skäl att använda detta ord, och de supermammor på FL som sitter och säger att man MÅSTE vänja sig och använda just detta ord om nu tänkt skaffa barn har jag lust att ge en verbal smocka

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 13:52
    Ja ni får alla säga vad ni vill, jag blev irriterad när jag fick veta av de självutnämnda experterna på FL att jag MÅSTE säga snippa om jag ska (få) ha barn.
    Alla säger vad de vill.
    Jag anser att snippa är ett löjligt ord, det krävs inga speciella "barn-ord" för just småtjejerna.
    Vidare tror jag verkligen inte att det är relevant någonsin att behöva specificera med en liten tjej vad som är blygdläpp, slidöppning, klitoris och hela faddrullan!
  • Svar på tråden Snippa..
  • Gräddis
    Veronika skrev 2009-07-22 13:51:16 följande:
    Varför inte kalla små flickornas underliv för snippa? Pojkar har snopp, flickor snippa. Jobbigt om man ska störa sig på det eftersom ordet snippa är här för att stanna!
    Det ar da inte har for att forsvinna, den saken ar saker...nog lika bra att man vanjer sig, sa som folk i alla tider har fatt vanja sig vid nya ord. Vart sprak sag helt annorlunda ut for bara hundra ar sedan... Tank alla nya ord som kommit sen dess!
  • nickname
    Veronika skrev 2009-07-22 13:51:16 följande:
    Varför inte kalla små flickornas underliv för snippa? Pojkar har snopp, flickor snippa. Jobbigt om man ska störa sig på det eftersom ordet snippa är här för att stanna!
    Ja och dessutom är det väl bra att ha ett enhetligt begrepp som dagispersonal, bvc-personal osv använder. Sedan får man väl kalla det "killevippen" hemma om man så vill det men man kan ju inte sitta och låtsas som om världen utanför inte spelar någon roll.
  • Meli

TS

Ordet kom till just för att folk klagade på att det INTE fanns ett ord för snippan som alla fattade vad det bar. Medan snopp då fanns.

Att kalla ett könsorgan för kaksmula, muffen eller något annat som ingen fattar vad det betyder är bara tramsigt. Jag tycker det är jättebra att det finns ett ord som alla fattas, som de lär ut på dagisen

• Gräddis
    nickname skrev 2009-07-22 13:53:52 följande:
    Ja och dessutom är det väl bra att ha ett enhetligt begrepp som dagispersonal, bvc-personal osv använder. Sedan får man väl kalla det "killevippen" hemma om man så vill det men man kan ju inte sitta och låtsas som om världen utanför inte spelar någon roll.
    Hihi ett till tankbart scenario:

Mamma och lilla dottern ar pa BVC. Barnmorskan sager "sa det kliar pa snippan sager du?" Mamman: NEJ, pa pillesnippen!!!!" Barnmorskan: "öh?"
  • Cornellia

Jag håller lite med TS, men inte så mycket att det är nått jag orkar irritera mig på. Jag tycker snippa känns otroligt tillgjort och löjligt, och det är aldrig ett ord jag själv kommer använda, för det känns absolut inte naturligt för mig.

Hur andra folk gör bryr jag mig dock inte särskilt om.

• puss

vad är poängen med att krångla till det för barnen? man kan inte bara strunta i att lära barnen vissa ord bara för att man inte gillar dem, det blir ju helskumt.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Meli

TS

Dessutom så handlar det inte så mycket om dig, att du ska vänja dig, men för dina barns skull, som inte kommer tycka att ordet är konstigt. Mina barn tycker att ordet är helt normalt, och faktiskt alla deras kompisar också.
    SJälv tycker jag det låter lite konstigt, men jag kan leva med det, det kännsliksom lite som ett i-landsproblem

• Mamma 2b
    Cornellia skrev 2009-07-22 13:56:32 följande:
    Jag håller lite med TS, men inte så mycket att det är nått jag orkar irritera mig på. Jag tycker snippa känns otroligt tillgjort och löjligt, och det är aldrig ett ord jag själv kommer använda, för det känns absolut inte naturligt för mig. Hur andra folk gör bryr jag mig dock inte särskilt om.
    Nej det är just det som är grejen. Jag bryr mig mycket lite om hur andra gör också, men jag blev aningen purken när jag läste här på informativa familjeliv att man MÅSTE minsann vänja sig och använda ordet snippa om nu tänkt skaffa barn.
    Det stör mig för jag bestämmer ju själv vad jag kallar min dotters kön. Sen är det ju upp till henne vad hon vill kalla det.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Gräddis

Mamma 2b skrev 2009-07-22 13:58:37 följande:

Nej det är just det som är grejen. Jag bryr mig mycket lite om hur andra gör också, men jag blev aningen purken när jag läste här på informativa familjeliv att man MÅSTE minsann vänja sig och använda ordet snippa om nu tänkt skaffa barn.Det stör mig för jag bestämmer ju själv vad jag kallar min dotters kön. Sen är det ju upp till henne vad hon vill kalla det.
    Du maste val inte men det skulle nog underlatta livet for er. Saklart kan ingen tvinga dig att ta ordet i mun men du far nog vara beredd pa att ditt/dina barn kommer att anvanda det
  • puss
    Mamma 2b skrev 2009-07-22 13:58:37 följande:
    Nej det är just det som är grejen. Jag bryr mig mycket lite om hur andra gör också, men jag blev aningen purken när jag läste här på informativa familjeliv att man MÅSTE minsann vänja sig och använda ordet snippa om nu tänkt skaffa barn.Det stör mig för jag bestämmer ju själv vad jag kallar min dotters kön. Sen är det ju upp till henne vad hon vill kalla det.
    eller så kan man göra det bästa för att barnen ska slippa gå på svi i skolan.
    det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden Snippa..