• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • Sweden

Vilken dag ar det man gar trick or treating? Visst ska det vara den 31:a? Av nan anledning ar alla halloweenfester vi blivit bjudna pa helgen fore. Vi aker till Florida den helgen och halsar pa kompisar som har ordnat fest med Cirkus-tema. Bestallde knivkastare utkladnader at mig och maken som kom pa posten idag. Jag ska da vara "Tina Target" med knivar i mig och apple pa huvudet. Nu borjar jag tanka att sant kanske inte hor hemma pa cirkus? Kanske mer magiker show eller liknande?

• evaoregon
    Wagram skrev 2009-10-07 18:58:06 följande:
    Nu har jag precis kommit tillbaka fran en informationstraff angaende jobbet i Qatar, och jag tror att vi en gang for alla skrinlagt de planerna nu. De ar VALDIGT generosa med pengar, och delar utover grundlonen som redan den ligger pa 25% over lonen for motsvarande jobb i USA aven ut diverse bidrag (for bil, telefon, bostad i USA osv, osv, osv) bla far man 800$ per MANAD for resor och helt gratis boende. Alla pengarna far man vare sig man anvander de till det ar tankt till eller inte. Men...pengar ar ju inte allt. Det var en del detlajer som inte lat sa bra, men det som verkligen var en "deal breaker" for mig (oss) var att det ar valdigt svart att fa en plats till barnen pa en av de tva kindergarten de rekommenderar samt att man inte far reda pa om barnet fatt plats forrens i juni. Det funkar ju inte att vi aker dit pa vinst och forlust och sedan far reda pa tva manader innan terminen borjar att det inte finns nagon skola for Elliot, sa da far det nog vara. Det ar lite synd, jag hade borjat tycka att det skulle vara intressant, men sant ar livet...
    Ja, det verkar ju väldigt opraktiskt att inte få veta något om skolan förrän i sista minuten, men annars så håller jag med dig om att det verkar intressant.
  • evaoregon
    Sweden skrev 2009-10-07 19:08:18 följande:
    Vilken dag ar det man gar trick or treating? Visst ska det vara den 31:a? Av nan anledning ar alla halloweenfester vi blivit bjudna pa helgen fore. Vi aker till Florida den helgen och halsar pa kompisar som har ordnat fest med Cirkus-tema. Bestallde knivkastare utkladnader at mig och maken som kom pa posten idag. Jag ska da vara "Tina Target" med knivar i mig och apple pa huvudet. Nu borjar jag tanka att sant kanske inte hor hemma pa cirkus? Kanske mer magiker show eller liknande?
    Japp, 31 oktober är det.
  • RQL

Usch, har precis pratat med mitt sjukförsäkringsbolag (Oxford). I dagsläget kostar den billigaste sjukförsäkringen för bebisen $996/mån. Men det är priset detta kvartal och det komemr gå upp lite i januari 2010...så alltså får vi räkna med att det kostar lite över $1000 i månaden att enbart försäkra bebisen. Usch, jag trodde verkligen inte att det var såååå dyrt, jag menar ett litet spädbarn borde inte kosta som en vuxen. Men det gör det. Jag hoppas på att det finns billigare alternativ annars vet jag inet hur vi ska ha råd...
    Nu måste jag börja ringa runt olika försökringsbolag och höra mig för...ångest. Någon som har något billigt och bra sjukförsäkringsbolag att tipsa om?

Är det förresten någon i NY som vet om det finns billiga "birthing classes" som är bra? Tycker att det var dyrt på mitt sjukhus och försäkringen täcker ju inte sådana klasser.

• HeddaBigBum

KS:
    Vad trist att det ska falla pga av att Elliot kaaanske inte kommer in på Kindergarten.
    Men det kanske kommer fler liknanade möjligheter för er? Då är ni lite mer förberedda (även emotionellt) på vad man kan förvänta sig, vilka frågor att ställa, osv.

Jag vet att det inte hjälper ett jota, men jag lider med er som har massa strul kring försäkringar. Pissigt rent ut sagt!

• julmusten

evaoregon, det som har hant ar att jag blev forlost med oplanerat snitt och sen hamnade Finn i Nursery II for att han hade for mycket vatska i lungorna och hade lite ojamna hjartljud, (det var pga hjartljuden som det blev snitt ocksa, det och att inget hande). Lakaren som hjalpte till vid snittet och lakaren som fanns i nursery II ar bada out-of-network tydligen, men det blev vi aldrig informerade om och nu sitter vi har med rakningar pa lite over 5000 dollar.

Jag ar ratt sa saker pa att jag skrev pa ett papper om att vi inte skulle halla sjukhuset responsible for lakare som var out-of-network, men jag kan ju kolla lite.

Jag tror att bade lakarna och sjukhuset ar riktigt trevliga att ha att gora med, men jag vill inte behova prata med dem annu. For borjar jag gora det sa kommer forsakringen saga att jag redan har en repor med lakarna och att det ar mitt ansvar att fa dem att gora nagot at betalningen. Som det ar nu sa ar det bara jag och forsakringen som pratar, jag vill inte blanda in fler forran jag verkligen maste, (och det kommer jag sakerligen fa gora en vacker dag med). Jag tycker ju forsakringen skall tacka det har, sa jag vill verkligen inte hitta pa betalningsplaner och det ena med det fjarde innan vi har forsokt precis allt. Men nar vi val gjort det sa pratar jag garna med bade sjukhus och lakare.

• Mealla

Det ar jattejobbigt med forsakringstrassel. Jag ar jattenojd med den forsakring & plan vi har nu, men jag har haft andra tidigare dar det alltid var strul och tjafs med allt.

• MrsMcGlaun

RQL- Så du menar att Er bebis inte får vara med på din eller din pojkväns försäkring som familjemedlem? Eller är detta någon extra försäkring Ni vill ha?

• MrsMcGlaun

Tjenahopp vad mycket besök från Sverige vi kommer få i vår!! Det är verkligen tur att jag är hemmafru säger jag bara!

Min ena kusin med familj kommer hit den 29 Dec-8 Januari (dom ska resa runt lite i USA och avslutar med en vecka hos oss i Houston)

Min syster med familj plus min mamma kommer 6-20 Februari

Min andra kusin och en av hennes söner kommer i mitten av Mars.

Våren kommer att gå MEGAsnabbt med andra ord.

• HeddaBigBum

MMG:
    Låter lite som vårt kommande halvår.

Vi kommer få besök av våra bästa vänner (mamma, pappa, 4-åring) över Halloween i ca 2 veckor. I mars-april någon gång kommer vi ha andra vänner på besök (mamma, pappa, då 5-åring och 2-åring) i ca 2-3 veckor och precis därefter kommer min föräldrar i knappa 2 veckor.