• Desertchick

USA tråden.

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m38416561.html

För människor som är intresserade av att flytta till USA, men inte vet hur man går tillväga, kolla in den här tråden. Vi har inte några definitiva svar pa någonting så förlita er inte på vad vi säger. Men det kan ju i alla fall vara en början till era drömmar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3

www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4

www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

PRESENTATIONS TRÅD Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 04:14
    Föregående tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m43556310.html

• Svar på tråden USA tråden.
  • RQL
    MrsMcGlaun skrev 2009-10-08 00:05:05 följande:
    RQL- Så du menar att Er bebis inte får vara med på din eller din pojkväns försäkring som familjemedlem? Eller är detta någon extra försäkring Ni vill ha?
    Mitt jobb tillåter inte att lägga till familjemedlar på sjukförsäkringen och min sambo har ingen. Så vi blir tvungna att teckna en för bara bebisen.
  • RQL
    julmusten skrev 2009-10-07 23:11:50 följande:
    evaoregon, det som har hant ar att jag blev forlost med oplanerat snitt och sen hamnade Finn i Nursery II for att han hade for mycket vatska i lungorna och hade lite ojamna hjartljud, (det var pga hjartljuden som det blev snitt ocksa, det och att inget hande). Lakaren som hjalpte till vid snittet och lakaren som fanns i nursery II ar bada out-of-network tydligen, men det blev vi aldrig informerade om och nu sitter vi har med rakningar pa lite over 5000 dollar. Jag ar ratt sa saker pa att jag skrev pa ett papper om att vi inte skulle halla sjukhuset responsible for lakare som var out-of-network, men jag kan ju kolla lite. Jag tror att bade lakarna och sjukhuset ar riktigt trevliga att ha att gora med, men jag vill inte behova prata med dem annu. For borjar jag gora det sa kommer forsakringen saga att jag redan har en repor med lakarna och att det ar mitt ansvar att fa dem att gora nagot at betalningen. Som det ar nu sa ar det bara jag och forsakringen som pratar, jag vill inte blanda in fler forran jag verkligen maste, (och det kommer jag sakerligen fa gora en vacker dag med). Jag tycker ju forsakringen skall tacka det har, sa jag vill verkligen inte hitta pa betalningsplaner och det ena med det fjarde innan vi har forsokt precis allt. Men nar vi val gjort det sa pratar jag garna med bade sjukhus och lakare.
    Usch, vad jobbigt!!!! Så dumt system här...tycker ju att om det var oplanerat kejsarsnitt så borde det undantas. inte så mycket du kan göra om ditt elelr bebisens liv kan vara i fara.
  • Desertchick

rql: Jobbig med försäkrings trubbel. Inte klokt att det är så dyrt. Varför får inte bebben var på din försäkring för? Det låter ju lite konstigt.

• Hjartesjalen
    MrsMcGlaun skrev 2009-10-08 00:10:24 följande:
    Tjenahopp vad mycket besök från Sverige vi kommer få i vår!! Det är verkligen tur att jag är hemmafru säger jag bara!Min ena kusin med familj kommer hit den 29 Dec-8 Januari (dom ska resa runt lite i USA och avslutar med en vecka hos oss i Houston)Min syster med familj plus min mamma kommer 6-20 FebruariMin andra kusin och en av hennes söner kommer i mitten av Mars.Våren kommer att gå MEGAsnabbt med andra ord.
    Va kul! Da blir det fullt upp!
  • RQL
    Desertchick skrev 2009-10-08 02:18:28 följande:
    rql: Jobbig med försäkrings trubbel. Inte klokt att det är så dyrt. Varför får inte bebben var på din försäkring för? Det låter ju lite konstigt.
    Min arbetsgivare tillater inte art vi lagger till familjemedlemmar. Det ar alltsa ej Oxford some strular. Jag antar art det ar for att det i sverige inte finns och da ar det inte deras problem.
  • RQL
    rasajj skrev 2009-10-08 03:30:40 följande:
    RQL, har du tittat pa www.ehealthinsurance.com/ehi/Alliance...  dar gar det ju att jamfora olika planer. Annars skulle du ju kunna titta pa 'laginkomst' planen som NY eller NJ erbjuder, den tacker val bara barn anda, och aven om inte du kvalar for hjalp sa borde ju din sambo gora det och absolut barnet!
    Den statliga sjukforsakringen baseras pa hushallets inkomst och jag tjanar for mycket for art kvala for nagot om sa bara for barnet. vi ar inte laginkomstagare, Sa det ar bara att hoppas pa att det finns en forsakring vi har rad med. Ska kolla lanken. Tack.
  • evaoregon
    julmusten skrev 2009-10-07 23:11:50 följande:
    evaoregon, det som har hant ar att jag blev forlost med oplanerat snitt och sen hamnade Finn i Nursery II for att han hade for mycket vatska i lungorna och hade lite ojamna hjartljud, (det var pga hjartljuden som det blev snitt ocksa, det och att inget hande). Lakaren som hjalpte till vid snittet och lakaren som fanns i nursery II ar bada out-of-network tydligen, men det blev vi aldrig informerade om och nu sitter vi har med rakningar pa lite over 5000 dollar. Jag ar ratt sa saker pa att jag skrev pa ett papper om att vi inte skulle halla sjukhuset responsible for lakare som var out-of-network, men jag kan ju kolla lite. Jag tror att bade lakarna och sjukhuset ar riktigt trevliga att ha att gora med, men jag vill inte behova prata med dem annu. For borjar jag gora det sa kommer forsakringen saga att jag redan har en repor med lakarna och att det ar mitt ansvar att fa dem att gora nagot at betalningen. Som det ar nu sa ar det bara jag och forsakringen som pratar, jag vill inte blanda in fler forran jag verkligen maste, (och det kommer jag sakerligen fa gora en vacker dag med). Jag tycker ju forsakringen skall tacka det har, sa jag vill verkligen inte hitta pa betalningsplaner och det ena med det fjarde innan vi har forsokt precis allt. Men nar vi val gjort det sa pratar jag garna med bade sjukhus och lakare.
    Jag hoppas verkligen att ni kommer undan med betydligt mindre än 5000 dollar. Jag såg på länken som jag tipsade om innan att det är vanligt att läkare som jobbar med akutfall är just out of network. "There are certain specialities where it benefits the doctor to be out of network, even in an in-network hospital, and neither the hospital or the insurance carrier has the authority to force them to sign. Radiology, anesthesia and emergency services are among these specialities (though these are not the only ones, just the ones where there are most commonly problems)." Jag tycker hela systemet här är krångligt och jobbigt, även om många läkare är väldigt trevliga.
  • evaoregon
    RQL skrev 2009-10-07 22:56:51 följande:
    Usch, har precis pratat med mitt sjukförsäkringsbolag (Oxford). I dagsläget kostar den billigaste sjukförsäkringen för bebisen $996/mån. Men det är priset detta kvartal och det komemr gå upp lite i januari 2010...så alltså får vi räkna med att det kostar lite över $1000 i månaden att enbart försäkra bebisen. Usch, jag trodde verkligen inte att det var såååå dyrt, jag menar ett litet spädbarn borde inte kosta som en vuxen. Men det gör det. Jag hoppas på att det finns billigare alternativ annars vet jag inet hur vi ska ha råd... Nu måste jag börja ringa runt olika försökringsbolag och höra mig för...ångest. Någon som har något billigt och bra sjukförsäkringsbolag att tipsa om? Är det förresten någon i NY som vet om det finns billiga "birthing classes" som är bra? Tycker att det var dyrt på mitt sjukhus och försäkringen täcker ju inte sådana klasser.
    Det är dyrt, men man får tänka på att spädbarn går på många kontroller jämfört med de flesta vuxna. När mina barn var bebisar så tyckte jag att jag var hos läkaren nästan jämt. Små bebisar ska ju vägas, få vaccinationer och allt möjligt ska kollas.
  • hewa

Och då måste ju jag vara lite motvalls och litegrann ifrågasätta nödvändigheten av alla dessa kontroller Visst är det bra att få vaccinationer men när jag tex frågade vår pediatrician om riskerna för hepatit i USA var hans svar "ja, det är ju inte barn som dina och mina som egentligen behöver det, men det är lättare att vaccinera alla" (antar att han menar barn till medelinkomsttagare), ja då undrar man ju lite över nödvändigheten och kostnaden.

evaoregon skrev 2009-10-08 05:36:52 följande:
    Det är dyrt, men man får tänka på att spädbarn går på många kontroller jämfört med de flesta vuxna. När mina barn var bebisar så tyckte jag att jag var hos läkaren nästan jämt. Små bebisar ska ju vägas, få vaccinationer och allt möjligt ska kollas.
    RQL - himla drygt är det iaf att det ska behöva kosta så fruktansvärt mycket! Hoppas ni hittar ett rimligare alternativ.